سعدی چه کنی شکایت از دوست

شیراز-ایرنا-نام‌گذاری روزی به نام بزرگان همچون سعدی یا دیگر مشاهیر بلندآوازه و تدارک دیدن برنامه‌های مختلف در این روزهای فرهنگی اگرچه دیرزمانی نیست که مرسوم شده اما این پرسش مطرح است که برگزاری این رویدادها در چند دهه اخیر چه رهاوردهایی برای شیراز به همراه داشته و آیا در شأن مشاهیر و شیراز بوده است؟

نخستین روز از اردیبهشت ماه با نام سعدی شیرازی پیوند خورده است. سال ۱۳۷۶ بود که پیشنهاد نام‌گذاری روز اول اردیبهشت‌ماه به نام «روز بزرگداشت سعدی» مطرح و این پیشنهاد در سال ۱۳۷۸ از سوی شورای فرهنگ عمومی، پذیرفته شد و در نهایت مرکز سعدی‌شناسی ایران در سال ۱۳۸۱ به صورت رسمی روز اول اردیبهشت را روز سعدی اعلام کرد. این‌گونه بود که این روز به یُمن اعجاز اندیشه و هارمونی معجزه‌گر سعدی به عنوان روزی فرهنگی برای پاسداشت این شاعر بزرگ، زینت‌بخش تقویم رسمی ایران شد.

هدف از ثبت روزی به نام مشاهیر

بدون‌تردید ثبت یک روز به نام سعدی یا دیگر مشاهیر و شخصیت‌های برجسته و برگزاری بزرگداشت این افراد بزرگ، افزون بر اینکه با هدف معرفی و آشنایی با ابعاد شخصیتی و تفکرات آنان صورت می‌گیرد بایستی شرایط لازم را برای بهره‌گیری از اندیشه‌های این بزرگان به منظور ارتقا جامعه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم کند. اما با نگاهی به سطح آگاهی مردم جامعه از آموزه‌ها و اندیشه‌های این شاعران و ادیبان متوجه خواهیم شد این رسالت نتوانسته آن طور که باید به منصه ظهور برسد چراکه اغلب مردم هیچ شناختی از ابعاد شخصیتی و تفکرات این اندیشمندان ندارند و تمام شناخت آنها از مشاهیر به بازدیدی تفریحی از آرامگاه آنها محدود می‌شود.‌

برخی صاحب‌نظران یکی از دلایل ناکام ماندن متولیان فرهنگی در معرفی شخصیت این بزرگان به جامعه را عدم تأثیرگذاری برنامه‌های تدارک دیده شده برای برگزاری یادروز مشاهیر و علت عدم تأثیرگذاری این برنامه‌ها را کم‌کاری مسئولان در این زمینه در طول سال‌های گذشته عنوان می‌کنند.

کم‌کاری متولیان فرهنگی در گذشته برای شناساندن مشاهیر به جامعه 

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز دلیل عدم تأثیرگذاری این رویدادها در جامعه را کم‌کاری متولیان امر در سال‌های گذشته قلمداد کرد و گفت: هرچند بین مخاطبان خاص و دانشگاهی در برخی از برنامه‌ها جنبه‌های مثبتی از اندیشه‌ها و اشعار ادیبان و مشاهیر را می‌توان دید اما به دلیل عوامل تاریخی و کم‌کاری که مسئولان و متولیان فرهنگی در گذشته داشتند، اندیشه، فلسفه، عرفان و آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی این مشاهیر به حاشیه رفته است.

محمد مرادی ادامه داد: متأسفانه سرعت تغییرات جهان معاصر بیشتر از سرعت تولیدکنندگان فرهنگی است که در حوزه معرفی آثار شاعران کلاسیک تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: در دو یا سه دهه اخیر فضای مجازی سبب شده که آثار یکبار مصرف سریع در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و ما با جهانی رو به رو شویم که گسستی بین مردم و آثار درجه اول ادبیات کلاسیک مانند اشعار سعدی ایجاد شده است.

مرادی با اشاره به یادروز سعدی شیرازی گفت: گلستان که یکی از تأثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی محسوب می‌شود، نوشته شاعر و نویسنده پُرآوازه ایرانی سعدی شیرازی است که نگارش این کتاب کمتر از یک سال پس از تدوین بوستان، در اول اردیبهشت سال ۶۵۶ هجری آغاز شد و به همین دلیل است که نخستین روز اردیبهشت ماه را به نام سعدی شیرازی نام‌گذاری کرده‌اند.

استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: سعدی که ملقب به افصح المتکلمین است در عرصه فرهنگی ما از جایگاه ویژه‌ای در شعر و نویسندگی بهره می‌برد و می‌توان گفت در زبان فارسی کسی مانند سعدی نتوانسته آموزه‌های خود را با کلام و زبان به مردم منتقل کند.

وی اضافه کرد: سعدی در کنار برخورداری از دو ویژگی شاعری و نویسندگی، یکی از بزرگترین حکما و دانشمندان اخلاقی زبان فارسی به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر ما نگاهی به گذشته زبان فارسی و حتی زبان‌ کشورهای مجاور بیاندازیم متوجه خواهیم شد که از زمان حیات سعدی، سُخن، کلام و مَنشِ این شاعر بزرگ فراگیری دارد و حتی آموزه‌های سعدی در کشورهای مختلف نمود پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: سعدی در زمان خودش هم مدعی است که در تمام اقلیم شناخته شده آن دوران، اگر مجلسی بر پا شود، در آن مجلس حتما از مقالات و سخنان سعدی استفاده می‌شود؛ همان گونه که در یکی از ابیات خود اشاره می‌کند: «هفت کشور نمی‌کنند امروز، بی‌مقالات سعدی انجمنی»

مرادی یادآور شد: هر چه به سمت دوران معاصر حرکت می‌کنیم به دلایل مختلفی شاهد دور شدن مردم و جامعه از آموزه‌های سعدی و به فراموشی سپردن این شاعر بزرگ هستیم. این در حالیست که سعدی با آثارش کمک شایانی به تناسب بخشیدن به پیکره زبان فارسی، وسعت بخشیدن به دایره واژگان فارسی و گسترش ضرب‌المثل‌ها کرده و در زمینه آموزشی و تعلیم و تربیت جزو پیشگامان بوده و حتی نگاه عرفانی و اخلاقی و اندیشه‌هایش بیش از حافظ، مولوی، فردوسی و نظامی فراگیری داشته است.

این شاعر ادامه داد: متأسفانه از یک زمان، گُسستی بین ایرانیان و سعدی ایجاد می‌شود. البته فراگیری لایه‌هایی مثل زبان‌وَرزی و ضرب‌المثل‌های سعدی به حدی زیاد بوده است که در سده اخیر باز هم نشان و تأثیرات فرهنگ سعدی را به صورت پنهان و بدون اینکه مخاطبان بدانند در زبان فارسی حس می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برخی منتقدان معتقد هستند که زبان امروز ما همان زبان تکامل یافته سعدی است. در حقیقت نوع آمیختگی زبان فارسی و عربی هم که در زبان سعدی وجود دارد در روزگار ما به صورت متعادل یعنی بدون عرب‌زدگی و خروج از قواعد اصلی دستور زبان فارسی دیده می‌شود.

مرادی بیان کرد: از اواخر دوران قاجار به دلیل تغییر ذائقه برخی از روشنفکر مآبان ایرانی که به گسترش ادبیات سایر کشورها و بهره‌گیری از شیوه‌های تربیت جدید در کتب آموزشی علاقه‌مند بودند، شاهد فاصله گرفتن از ادبیات مکتب‌خانه‌ای و کم‌رنگ شدن نقش سعدی در زندگی ایرانیان بودیم.

وی ادامه داد: در گذشته، هر فردی در ایران قصد داشت آموزش‌های ابتدایی برای زندگی را فرا بگیرد حتما به خواندن آثار سعدی می‌پرداخت و اندیشه‌ها و آموزه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زندگی او جاری می‌شد، به گونه‌ای که اجداد ما تا پایان زندگی خود، هر زمان که می‌خواستند حکایت و تمثیلی بیان کنند از زبان و اندیشه‌های سعدی استفاده می‌کردند.

مرادی اضافه کرد: برخی از منتقدین در دوران قاجار و پهلوی اول به حدی دچار افراط در سعدی‌گریزی و تخریب آثار و اشعار سعدی شدند که باعث به حاشیه راندن سعدی نزد اربابان دانش شدند.

استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: همچنین خَلق چارچوب جدید برای شعر فارسی نیز تأثیر قابل بر به حاشیه راندن سعدی گذاشت. این چارچوب جدید که بیشتر به دنبال ابهام و رَفتن به سمت لایه‌های درونی شعر بود در تقابل با شعر سعدی قرار داشت و همین مسئله موجب شد شاعران علاقمند به شیوه نیما و جریان‌های شعر نو نیز به مخالفت با سعدی بپردازند.

مرادی بیان داشت: متأسفانه شاعران و منتقدانی که با سعدی مخالفت داشتند غافل از این بودند که مخالفت آنها مخالفتی فرهنگی است که ممکن است آسیب‌های جدی به بنیه زبان و ادبیات فارسی بزند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، عنوان کرد: شاید تا چند دهه قبل هم آثار و آموزه‌های سعدی در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه وجود داشت و همین مسئله باعث می‌شد مخاطبان ارتباط بیشتری با اندیشه‌ها و آثار سعدی برقرار کنند.

عدم حفظ شأن و منزلت مشاهیر در یادروزها

با وجود اینکه طی چند دهه اخیر شاهد برگزاری یادروزهای مشاهیر در قالب برنامه‌های علمی و اجرایی هستیم اما همچنان این پرسش‌ها مطرح است که برگزاری این بزرگداشت‌ها در سال‌های اخیر چه دستاوردهایی برای شهر شیراز داشته و آیا برنامه‌های یادروز در خور شأن مشاهیر و جایگاه ادبی و فرهنگی شیراز برگزار شده است؟

دکتر مجید اسکندری استاد​​​​ دانشگاه و مدرس مرکز سعدی شناسی در شیراز معتقد است برنامه‌های یادروز در خور شأن مشاهیر نیست، افزود: بدون تردید این بزرگداشت‌ها در خور شأن شاعران برگزار نمی‌شود و می‌توان گفت همین مطرح شدن همیشگی این پرسش که«آیا منزلت شاعران در برگزاری بزرگداشت‌ها حفظ می‌شود یا نه»، خود گواهی بر این است که پرسشگر به این نتیجه رسیده که این مراسم و برنامه‌ها در خور شأن این شاعران نیست. 

وی ادامه داد: هرچند من عقیده دارم که برگزاری این برنامه‌ها چندان بی‌تأثیر هم نبوده است. این بزرگداشت‌ها که با هدف معرفی بزرگان ادب و فرهنگ کشور برگزار می‌شوند شاید از نظر خواص آنگونه که باید مؤثر نبوده‌اند اما نمی‌توان تأثیر برگزاری این رویدادها در جامعه را نیز نادیده گرفت.

اسکندری بیان کرد: اینکه بسیاری از اصحاب رسانه درصدد هستند که با انعکاس این برنامه‌ها به معرفی مشاهیر بپردازند نشان‌گر فراهم شدن زمینه و مقدماتی برای انجام رسالت‌های بعدی و شناساندن هرچه بیشتر این افراد است.

وی عنوان کرد: اگرچه هنوز اهداف کمال گرایانه و موردنظر ما از برگزاری این رویدادها محقق نشده باشد اما برگزاری بزرگداشت‌ شاعران قطعا نقش بسزایی در معرفی این شخصیت‌ها داشته است.

اسکندری به بیان راهکارهایی برای تأثیرگذاری این رویدادها در میان عموم مردم پرداخت و گفت: این رویدادها باید به صورت رسمی در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی مهدکودک‌ها برگزار شود. همچنین بایستی تبلیغات گسترده‌تری در این زمینه انجام شود و زمان بیشتری نیز به برگزاری این برنامه‌ها اختصاص یابد.

وی گفت: امروزه مؤسساتی راه‌اندازی شده‌اند که در این مؤسسه‌ها از کودکان پنج ساله گرفته تا جوانان و افراد سالخورده به خوانش و حفظ اشعار شاعران می‌پردازند؛ در واقع ما نیاز به گسترش چنین فعالیت‌هایی داریم تا بتوانیم از این طریق به گسترش افکار و عقاید بزرگان‌مان در عرصه شعر و ادب بپردازیم.

اسکندری به راه‌اندازی شبکه‌ای ویژه معرفی مشاهیر با همکاری صداوسیما اشاره کرد و گفت: هرچند برنامه‌های ادبی و فرهنگی به صورت جسته گریخته از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود اما می‌توانیم شبکه‌ای اختصاصی برای معرفی مشاهیر و تولید برنامه‌های متعدد و متنوع از آثار آنها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید با توجه به شرایط زمان بتوانیم اشعار آن بزرگان را بر مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی منطبق کنیم و پند و اندرزهای آنها را در روابط جهانی به کار ببریم. مسئولان هم با تلاش بیشتر برای گسترش اندیشه شاعرانی مانند سعدی و حافظ در جامعه می‌توانند به افزایش اثرگذاری این برنامه‌ها کمک کنند.

اسکندری به نقش سعدی در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: سعدی در اندیشه و تفکر مردم ما جایگاه ویژه‌ای دارد و آنچه که سعدی در ادبیات تعلیمی قصد داشته با داستان‌ها و حکایات خود در میان عموم مردم ترویج دهد تا حدود زیادی در جامعه رواج یافته است.

مدرس مرکز سعدی‌شناسی بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از ابیات و اشعار سعدی شیرازی بدون آگاهی مردم از این موضوع که این ابیات متعلق به سعدی است در بیان و زبان روزمره آنها جلوه‌گر است.

وی اضافه کرد: ضرب‌المثل‌ها و اشعاری بسیاری از سعدی مانند «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز»، «چو می‌بینی که نابینا و چاه است، اگر خاموش بنشینی گناه است» و « به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست، عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست» در زبان و بیان مردم جاری است. این اشعار در زبان و بیان مردم جلوه‌گر است و نشانگر تأثیرگذاری سعدی و اشعار او بر زندگی مردم است.

اسکندری یادآوری کرد: زمانی که می‌خواهیم‌ در رابطه با گسترش نیکی سخن بگویند بلافاصله این بیت که «یکی در بیابان سگی تشنه یافت، برون از رمق در حیاتش نیافت» در ذهن‌مان جلوه‌گر می‌شود یا وقتی قصد داریم در خصوص تواضع صحبت کنیم « یکی قطره باران ز ابری چکید، خجل شد چو پهنای دریا بدید» به ذهن ما متبادر خواهد شد. بدین ترتیب آثار سعدی خواه یا ناخواه در زندگی مردم تأثیرگذار بوده و هست و این تأثیرات به گونه‌های مختلف پدیدار می‌شود اما نیاز است که برای افزایش این تأثیرگذاری گام‌های محکم‌تری برداشته شود.

برگزاری رویدادهای فرهنگی به صورت مستمر نه موسمی و مقطعی 

یکی از دغدغه‌های اهالی فرهنگ و دوستداران شعر و ادب این است که برنامه‌های یادروز مشاهیر نباید فقط به یک روز یا یک هفته محدود شود چراکه عدم برگزاری مستمر این برنامه‌ها در طول سال موجب خواهد شد که اهداف مورد نظر متولیان امر برای گسترش تفکرات اندیشمندان در جامعه محقق نشود.

دکتر محمدرضا خالصی نویسنده و پژوهشگر ادبیات در این باره اظهار کرد: ما یک هفته یا یک روز را به برگزاری برنامه‌های متنوع و متعدد برای آشنایی با آثار یا تفکرات یک متفکر یا نابغه اختصاص می‌دهیم و سپس فراموش می‌شود. این کار دردی را درمان نمی‌کند.

خالصی با بیان اینکه در طول این سال‌ها یک گُسل بزرگ میان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با مردم ایجاد شده، گفت: متأسفانه ما با منشأ و منبع هنری و فرهنگی خود بیگانه شده‌ایم و حتی نمی‌دانیم چگونه بایستی با این منابع ارتباط برقرار کنیم. می‌توان گفت در است.

وی با اشاره به اینکه زنگ خطر دور شدن نسل جوان امروز از فرهنگ و تاریخ ایران به صدا درآمده است، گفت: نسل امروز به شدت از گذشته فرهنگی خود دور شده است و برای اینکه این نسل به هویت، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی خود بازگردد نیازمند برنامه‌ریزی مدون و منسجمی هستیم و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه متون کهن ما به صورت امروزی و کاربردی در اختیار جوانان قرار بگیرد و زبان آن ساده، کوتاه و جوان‌پسند شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در زمان گذشته گلستان و بوستان سعدی جزو کتاب ‌های درسی محسوب می‌شدند و حتی به کودکان گلستان خوانی یا حفظ حکایات گلستان و بوستان آموزش داده می‌شد اما در حال حاضر جای خالی آموزه‌های سعدی در این کتاب‌ها احساس می‌شود.

وی بیان داشت: البته ممکن است برای جوانان امروز خواندن داستان طولانی مثنوی چندان جذاب نباشد اما اگر بتوانیم وارد کاربردی کردن آثار و اندیشه‌های ادبیان، شاعران و مشاهیر برجسته کشورمان شویم می‌توانیم گام‌های مؤثری در مسیر ترویج تفکرات این بزرگان در جامعه برداریم.

وی تأکید کرد: همان طور که گفتم در تقویم رسمی ایران روزهایی به نام افراد بزرگ این کشور نام‌گذاری شده است که بدون شک نامگذاری این روزها به نام بزرگان کاری باارزش است. اما جای سوال دارد که آیا برای معرفی این افراد باید به همین کار بسنده کنیم؟

خالصی ادامه داد: نام‌گذاری روزهای سال به نام مشاهیر برای پاسداشت مقام آنها کار باارزشی است اما کافی نیست و باید شرایطی فراهم کنیم تا تفکرات این بزرگان وارد سبک زندگی ما شود. در حقیقت سبک زندگی ایرانی و اسلامی از گفتار این بزرگان نشأت می‌گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر با اعتقاد به اینکه امروز نیاز داریم که تفکرات بزرگان وارد زیست اجتماعی و روابط انسانی ‌و زیستی ما شود، گفت: اندیشمندان مردم را به صبر، حوصله، مدارا، روابط اجتماعی، گذشت، ایثار و بسیاری از خصوصیات ارزشمند انسانی تشویق و ترغیب کرده‌اند و آنها را به سمت معنویات سوق داده‌اند. اگر این نوع تفکرات وارد زندگی ما نشود قطعا با برگزاری بزرگداشت در یک روز نیز به جایی نخواهیم رسید.

خالصی نیز بر این باور است که کم‌کاری مسئولان و عدم برنامه‌ریزی منسجم آنها موجب شده نتوانیم آن طور که باید به ترویج تفکرات مشاهیر بپردازیم و نیاز است مسئولان در حوزه‌های مختلف به صورت جدی وارد عرصه به روزرسانی اندیشه‌های بزرگان و اندیشمندان و کاربردی کردن افکار آنها شوند.

برگزاری هفته بزرگداشت سعدی با محوریت قرآنی 

امسال هفته بزرگداشت سعدی در حالی برگزار شد که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه‌های در نظر گرفته شده در این هفته با محوریت قرآنی در آموزه‌های سعدی برگزار می‌شود. همچنان که‌ گروهی از صاحب‌نظران نیز معتقد هستند برای تجلیل از مقام این مشاهیر باید از فرهنگ تمدن مُدرن که فرهنگی سکولار است فاصله بگیریم و این یادروزها را با روح و مذاق اسلامی برگزار کنیم.

دکتر سعید زاهد زاهدانی استاد دانشگاه و مدیر سابق بنیاد فارس شناسی با اعتقاد به اینکه حافظ و سعدی از شخصیت‌های شاخص فرهنگ اسلامی هستند،گفت: سعدی یکی از سرداران بزرگ فرهنگ اسلامی است که از ابتدا تا انتهای اشعار و سخنانش ما را به سبک زندگی و فرهنگ اسلامی دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: سعدی سخنان خود را در قرن هفتم که آغاز تبدیل شدن شهر شیراز به دارالعلم و مرکز علوم جهان است، بیان کرده‌ و می‌توان گفت این شاعر بزرگ یکی از پایه‌گذاران اصلی مکتب شیراز به شمار می‌رود. ناگفته نماند که مکتب شیراز یکی از مکتب‌های مهم در دوران شکوه تمدن اسلامی در گذشته محسوب می‌شود. 

زاهد زاهدانی اضافه کرد: متأسفانه امروز رسم و رسوم که برای بزرگداشت اندیشمندان در جامعه برگزار می‌کنیم، رسم و رسومی است که از فرهنگ‌ تمدن مُدرن گرفته‌ایم. این در حالیست که تمدن مُدرن یک فرهنگ سکولار است که با هدف نادیده‌ گرفتن واقعیات غیب پایه‌گذاری شده است.

مدیر سابق بنیاد فارس شناسی افزود: تمدن مُدرن بر اساس جدایی دین از حکومت و جامعه و کنار گذاشتن واقعیت غیب شکل گرفته است و تمام روبناها و نمادهای فرهنگی آن هم این اصل را در خودش دارد که اصالت با واقعیت‌های مشهود است.

وی عنوان کرد: در حقیقت هر چه غیرقابل مشاهده با حواس پنج گانه ما باشد جزو اخراجی‌های این تمدن محسوب می‌شود و جایی در این فرهنگ و تمدن ندارد.

لزوم فاصله گرفتن از فرهنگ تمدن مُدرن برای برگزاری بزرگداشت مشاهیر

زاهد زاهدانی افزود: زمانی که ما قصد داریم با یک آداب تجلیلی سکولار از اندیشمندی که بُعد اصلی آثارش توجه به واقعیت غیب است و واقعیت مشهود را در خدمت واقعیت غیب قرار می‌دهد تجلیل و قدردانی کنیم طبیعی است که موفق نخواهیم شد و شاهد عدم تناسب این بزرگداشت‌ها با فلسفه، حکمت و شاکله وجودی مشاهیر خواهیم بود.

وی یادآوری کرد: ما معمولا وقتی از سعدی در قالب برنامه‌هایی برآمده از فرهنگ مُدرن تجلیل می‌کنیم از شخصیت او یک نماد سکولار می‌سازیم که این رویکرد با وجود حقیقی سعدی متفاوت است. لذا برنامه‌ها و مراسمی که در یادروز این شاعر بزرگ برگزار می‌شود نمی‌تواند آینه تمام نمای وجود ارزشمند سعدی باشد.

زاهد زاهدانی بر اهمیت رسیدن به سبک زندگی اسلامی در قالب تمدن نوین اسلامی تأکید کرد و گفت: باید به سعدی به عنوان یکی از سرداران فرهنگ اسلامی نگاه کنیم و آداب تجلیلی از شخصیت‌های فرهنگی را باید بر مبنای فرهنگ اسلامی تجربه کنیم.

وی اظهار کرد: نگاه به سعدی به عنوان سردار فرهنگ اسلامی می‌تواند از نظر ذوقی الهام بخش باشد تا تجلیل‌ها را با مذاق اسلامی برگزار کنیم.

رونق گردشگری در گرو برگزاری باشکوه رویدادهای فرهنگی 

برگزاری برنامه‌های یادروز مشاهیر افزون بر تأثیر گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌تواند نقش مؤثری در رونق گردشگری و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های شیراز داشته باشد و موجبات پویایی و رشد اقتصادی در این کلانشهر را فراهم کند. هرچند که گردشگری ادبی، گردشگری تازه رونق یافته‌ای است اما شیراز به دلیل برخورداری از جایگاه ادبی و فرهنگ غنی‌ای که دارد می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران علاقمند به عرصه ادبیات و فرهنگ باشد و این موضوع اهمیت هر چه بهتر برگزار شدن رویدادهای ادبی را دوچندان می‌کند.

سید موید محسن نژاد سرپرست اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز معتقد است یادروزهای سعدی و حافظ که در قالب رویدادهای ادبی و فرهنگی و با هدف معرفی این مشاهیر برگزار می‌شود، کمک شایانی به رونق گردشگری در شیراز می‌کند.

وی افزود: ویژه برنامه‌های بزرگداشت مشاهیر معمولا به دو صورت علمی و اجرایی برگزار می‌شود و خوشبختانه مخاطبان بسیاری در جهان هستند که به ادبیات و مفاخر علاقه وافری دارند. لذا مخاطبان این برنامه‌ها می‌توانند در قالب گروه‌های هدف ما به منظور رونق گردشگری باشند.

محسن‌نژاد ادامه داد: صنعت گردشگری را می‌توان یک صنعت پویا و چند وجهی دانست به گونه‌ای که انواع مختلف گردشگری اعم از فرهنگی، تاریخی، مذهبی، ورزشی، طبیعی و سلامت برای آن تعریف شده و هر کدام شاخص‌ها و استانداردهای خود را دارد.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اضافه کرد: ما می‌توانیم با انجام تبلیغات مناسب و برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های یادروز به جذب مخاطبان و علاقمندان در این زمینه بپردازیم و با ترغیب و تشویق آنها برای سفر به ایران به رونق گردشگری در استان فارس کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ویژه‌برنامه‌های سعدی و حافظ با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس برگزار می‌شود، گفت: استان فارس از ظرفیت‌های لازم و زیرساخت‌های کافی برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت و جذب گردشگر در این زمینه برخوردار است. این استان به واسطه حضور شاعران برجسته‌ای چون حافظ و سعدی و دیگر شاعران و ادبیان زمینه مناسبی را فراهم کرده که می‌توان در آن گردشگری ادبی را رونق داد.

 محسن‌نژاد یادآور شد: بدون شک دیدار از آرامگاه شاعران و نویسندگان یا بازدید از مکان‌ها و آثاری مرتبط با زندگی و کار شاعران و اُدبای بزرگ با همراهی استادان ادبیات فارسی و شاعران معاصر نقش مهمی در رونق گردشگری دارد.

وی با اعتقاد به اینکه اداره کل میراث فرهنگی به عنوان تسهیل‌گر تمام تلاش خود را برای رونق گردشگری و جذب گردشگران، به کار گرفته است، گفت: افزون بر برگزاری با کیفیت برنامه‌ها؛ صدور مجوز برای آژانس‌ها و هموار کردن حضور بخش خصوصی در رویدادهای بین المللی، نیز می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند.

لزوم هدفمندتر شدن برنامه‌های یادروز 

طی سالهای گذشته برای پاسداشت مقام شاعرانی از جمله سعدی و حافظ در شهر شیراز که به عنوان زادگاه این مشاهیر به شمار می‌رود، به برگزاری چند رویداد فرهنگی و بر پا کردن محافل ادبی و علمی بسنده شده است. این در حالیست که همزمان با برگزاری این رویدادها در شیراز، برنامه‌هایی با همین کیفیت در سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر اجرا می‌شود. لذا انتظار می‌رود که در شهر شیراز شاهد برگزاری این رویدادها به صورت منسجم‌تر و هدفمندتری باشیم.

فرزانه قنبر دزفولی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha