محسن اردستانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث کمربندی جنوبی پاکدشت به عنوان یک طرح ملی، از اهمیت ویژهای در بازشدن گره کور ترافیکی محور ترانزیتی شرق کشور در محدوده این شهرستان برخورداراست، طرحی که به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز، تکمیل آن بیش از ۱۴ سال به درازا کشیده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر خودروهای عبوری به سمت مشهد مقدس و استانهای شرقی کشور، وجود بیش از چهار هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال، اراضی و گلخانههای وسیع کشاورزی و چهار شهرک صنعتی فعال موجب شده تا روزانه هزاران دستگاه خودروی سبک و سنگین در محور امام رضا(ع) در حال تردد باشند که با رسیدن این تعداد خودرو به محدوده مناطق شهری پاکدشت، مسیر موجود ظرفیت تردد سریع و روان خودروها را نداشته باشد و این امر موجب بروز ترافیک شدید در هر ۲ مسیر رفت و برگشت در ساعات مختلف شبانه روز میشود.
اردستانی اضافه کرد: در صورت بروز تصادف و حوادث جادهای در این مسیر، جاده جایگزینی نیز برای عبور خودروها وجود ندارد و این امر موجب تشدید ترافیک و معطلی چندین ساعته مردم میشود و هر از چندگاهی، این اتفاق در محور امام رضا(ع) رخ میدهد.
وی ادامه داد: از حدود ۱۴ سال قبل و با طراحی مسیری کنارگذر از جنوب محور امام رضا(ع) طرح احداث کمربندی پاکدشت به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شد که به دلیل تأمین اعتبار نشدن مورد نیاز، اجرا و تکمیل آن تا کنون به درازا کشیده است.
سرپرست فرمانداری پاکدشت افزود: با توجه به اهمیت موضوع تکمیل این طرح عمرانی، جلسهای با حضور نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، مسئولان قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء( مجری کمربندی جنوبی پاکدشت) و معاونین اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برگزار شد و مقرر گردید که با اختصاص اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی فاز نخست این طرح بار دیگر از سر گرفته شود.
وی تأکید کرد: اجرا و تکمیل کمربندی جنوبی پاکدشت طرحی ملی است که تأمین اعتبار مورد نیاز برای تملیک اراضی و رفع معارضین و نیز اجرای عملیات احداث از توان شهرستان پاکدشت خارج است و تلاش میشود تا با همکاری مسئولان استانی و کشوری و به واسطه پیگیریهای استاندار تهران، فاز نخست آن تا منطقه قوهه به قلعهنو املاک هرچه سریعتر تکمیل و به بهرهبرداری رسد.
کمربندی ۳۲ کیلومتری جنوب پاکدشت، از ابتدای شهر فرونآباد از محور امام رضا(ع) جدا شده و پس از طی مسیر، از انتهای شهر شریفآباد به عنوان خروجی استان تهران، بار دیگر خودروها را به محور امام رضا(ع) وارد میکند.
با وجود آن که همه ساله برای تکمیل این طرح ملی، اعتباری در بودجه کشور اختصاص پیدا میکند، ولی به دلیل هزینههای بالای راهسازی و تملیک اراضی در طول مسیر، این اعتبار اندک جوابگوی تکمیل آن نیست.
وزیر راه و شهرسازی آذرماه سال گذشته در جریان بازدید از کمربندی جنوبی پاکدشت اظهار داشت: با اعتبارات اندک و محدود پیش بینی شده برای تکمیل کمربندی جنوبی پاکدشت، نمیتوان اقدامی اساسی انجام داد و این پروژه ملی به اعتبارات ویژه و مشارکت با پیمانکار نیاز دارد.
رستم قاسمی گفت: این پروژه از سالهای قبل فعالیت خود را آغاز کرده اما ۲ مشکل اساسی، تملک اراضی متعلق به مردم در طول مسیر و کمبود اعتبارات، تکمیل آن را با تأخیر چندین ساله مواجه کرده است.
وی افزود: اعتبارات بسیار اندک اختصاص یافته برای این پروژه ۳۲ کیلومتری باعث تأخیر ۱۴ ساله در تکمیل آن شده و اگر اختصاص این اعتبارت به همین منوال ادامه یابد، تا ۴۰۰ سال دیگر نیز این طرح به اتمام نمیرسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار در سال گرهگشای مشکل تکمیل کمربندی پاکدشت نیست و در تلاش هستیم تا با مشارکت با پیمانکار فعلی اجرای این طرح، بخشی از اعتبارات مورد نیاز توسط پیمانکار و بخش دیگر توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و کار با سرعت بیشتری انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: برای استملاک اراضی مردم نیز باید استانداری تهران و فرمانداری پاکدشت به وزارت راه و شهرسازی کمک تا با همراهی مردم و تأمین مالی مورد نیاز که با همکاری سازمان برنامه و بودجه میسر میشود، این پروژه بار دیگر عملیاتی و به سمت تکمیل پیش رود.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوبشرق تهران واقع شده است.
نظر شما