اتحادیه اروپا پوتین را برای باز شدن مسیر بشردوستانه در ماریوپل تحت فشار قرار داد

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه نوشت: اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری روسیه را برای باز کردن مسیر بشردوستانه در ماریوپل - که کارخانه فولاد آزوفستال این شهر همچنان در اختیار نظامیان اوکراینی است - تحت فشار قرار داده است.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته، بیش از هزار سرباز اوکراینی به ماریوپل رفتند، اما به گفته جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، صدها سرباز دیگر همچنان در کارخانه بزرگ آزوفستال مستقر هستند؛ جایی که آنها دست به مقاومت شدیدی زده اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، «ولادیمیر پوتین» را برای دسترسی بشردوستانه در ماریوپل تحت فشار قرار داده است.

به نقل از این رسانه فرانسوی، ارتش روسیه به نظامیان اوکراینی واقع در ماریوپل که هنوز سایت صنعتی آزوفستال را در اختیار خود دارند این وعده را داده که در صورت تسلیم شدن در روز جمعه نجات خواهند یافت.

وزارت دفاع روسیه مدعی شده در صورت تسلیم شدن سربازان اوکراینی، آماده برقراری آتش بس بشردوستانه در ماریوپل - آخرین پایگاه نظامیان اوکراینی در این شهر بندری راهبردی - است.

معاون نخست وزیر اوکراین پیشتر گفته بود کی یف درباره ایجاد مسیر بشردوستانه در ماریوپول، برای فرار غیرنظامیان در روز چهارشنبه، با نیروهای روس به توافق رسیده است.

«ایرینا ورشچوک» در پیامی در تلگرام نوشت: ما به توافق اولیه برای عبور زنان، کودکان و افراد سالخورده از طریق مسیرهای بشردوستانه رسیده ایم.

او گفته بود ۹ مسیر بشردوستانه از جمله در ماریوپل، برای انتقال غیرنظامیان باز هستند.

این مقام اوکراینی از وجود وسایل نقلیه عمومی برای انتقال شهروندان اوکراینی به مناطق امن خبر داده و تصریح کرده بود: پنج مسیر از ۹ مسیر در نظرگرفته شده مربوط به منطقه لوهانسک می باشد که تحت شدیدترین درگیری هاست.

«سرگئی شویگو»  وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه این اطمینان را داد که ماریوپل شهر جنوبی اوکراین پس از افزون بر ۵۰ روز به طور کامل در کنترل نظامیان روسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha