۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84729359
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گلایه ساکنان مجموعه ناوک بجنورد از نشت آب و فاضلاب

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبر: 84729359
گلایه ساکنان مجموعه ناوک بجنورد از نشت آب و فاضلاب

بجنورد-ایرنا- نشت آب و فاضلاب و تجمع آن در یکی از بلوک های مجموعه مسکونی ناوک بجنورد سبب نگرانی و گلایه ساکنان شده است و البته مسوولان هم نسبت به ناایمن شدن بناهای ساخته شده در این مجموعه هشدارهای لازم را داده اند.

به گزارش ایرنا، نشت آب در یکی از بلوک های مجموعه ناوک در حدی است که تمامی ساختمان را آب فرا گرفته است و ساکنان در روزهای اخیر متحمل بار و فشار روانی زیادی شده اند.

ساکنان این مجموعه مسکونی می گویند دیوارهای ساختمان نم زده شده و استحکام بنا را تحت شعاع قرار داده است، مقاومت بنا در معرض تهدید است و هر آن ممکن است ساختمان دچار سانحه شود این امر ساکنان را دچار نگرانی و هراس کرده است.

مجموعه مسکونی ناوک در جنوب بجنورد در قالب مسکن مهر ساخته شده است که البته اجرای آن بودن نظارت های سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده و ایرادها و نواقص آن اکنون با نشت آب رخ نمایی کرده است.

اهالی و ساکنان مجموعه مسکونی ناوک اعلام کرده اند که در این دو سه روز، آب تجمع شده در ساختمان، ۵۰ نوبت با تانکرها تخلیه شده است اما همچنان تمام ساختمان پر از آب است.

آتش نشانی مرکز استان اعلام کرده است تهدید در بلوک آذین که بیش از ۵۰ خانوار در آن ساکن هستند در حدی است که واحدها باید تخیله شوند و در این زمینه اخطار لازم به این شهروندان داده شده است.

آتش نشانی بجنورد نیز در درباره احتمال وقوع حادثه در این مجتمع هشدار داده است و با توجه به نفوذ طولانی مدت فاضلاب در ساختمان، انباری ها، آسانسور و پله اضطراری اخطار داد. 

معاون عملیات آتش نشانی بجنورد در این باره گفت: نشت آب سبب تجمع آب در یکی از بلوک های مجموعه مسکونی ناوک شده است که این امر سبب تهدید جدی برای ساکنان است، تجمع آب و نم زدگی در حدی است که استحکام بنا را تحت تاثیر قرار داده است.

مجید خوشرفتار اظهار داشت: ساختمان در اثر نم زدگی ناایمن شده است، در روزهای اخیر آب به وسیله پمپاژ تخلیه شده است اما مشکل همچنان برای ساکنان این بلوک که بیش از ۵۰ خانوار هستند، باقی است.

وی افزود: به نظر می رسد لوله در زیر ساختمان مدت زیادی است که دچار ترکیدگی شده و آب تمام ساختمان را برداشته است، علاوه بر آن پر شدن چاه های جذبی هم سبب شده تا فاضلاب در سختمان تجمع کند و ساکنان به لحاظ روانی دچار مشکل و استرس شده اند.

خوشرفتار گفت: لوله گاز که از زیر ساختمان عبور داده شده، دچار پوسیدگی شده و گاز نشت پیدا کرده است، نشتی گاز که می تواند سبب انفجار باشد، تهدید جدی برای ساکنان است البته گاز اکنون قطع شده و کارهای مربوط به اصلاح شبکه گاز باید انجام شود.

معاون عملیات آتش نشانی بجنورد خاطرنشان کرد: این نواص و ایرادها به مدیر مجتمع و پیمانکار ساختمان منعکس شده است و اخطار لازم هم به اهالی ساکن در این بلوک داده شده است، به نظر می رسد این واحدها باید تخلیه شوند.

اجرای ناوک در قالب مسکن مهر 

شهردار منطقه ۲ بجنورد هم در باره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه برخی از بلوک های ناوک هنوز پایان کار ندارد گفت: مشکل فاضلاب در بلوک آذین رخ داده و البته این بلوک پایان کار دارد.

عباس نقیب اظهار داشت: مجموعه مسکونی ناوک در قالب طرح مسکن مهر اجرایی شد و در آن زمان سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اجرای مسکن مهر نظارت نداشت.

وی تصریح کرد: البته شهرداری با ضوابطی که در اجرای مسکن مهر وجود داشت، نسبت به صدور پایان کار برای این واحدهای مسکونی اقدام کرده است.

بی تدبیری در جمع آوری فاضلاب 

سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم در باره مشکل فاضلاب در مجموعه مسکونی ناوک گفت: یک مشکل مهم در اجرای مجموعه مسکونی ناوک در جنوب بجنورد، پیش بینی نشدن تدابیر برای جمع آوری فاضلاب است، در جمع آوری فاضلاب تنها به ایجاد چاه چذبی اکتفا شده است، این چاه ها پس از چند سال، دیگر توان جذب فاضلاب ندارند و باید در زمان کوتاه تری تخلیه شوند،

رضا نعیمی افزود: یکی از راهکارها برای جلوگیری از این مشکل، تامین مخزن برای جمع آوری فاضلاب است، فاضلاب باید در مخزن جمع آوری و پس از ته نشین شدن مواد، فاضلاب سطح بالای مخزن به چاه های جذبی هدایت شود تا این چاه ها در زمان کوتاه پر نشود.

وی با بیان اینکه اکنون راهکار کوتاه مدت برای حل مشکل و اقدام قابل عمل، تامین مخزن فاضلاب در این مجموعه مسکونی است افزود: متاسفانه در زمان ساخت و اجرای این مجموعه مسکونی مخزن جمع آوری فاضلاب پیش بینی نشده و اکنون ساکنان با مشکل اساسی روبه رو شده اند،

وی با بیان اینکه اجرا نشدن سیستم جمع آوری فاضلاب یکی از مشکلات ساکنان در مجموعه مسکونی ناوک است خاطرنشان کرد: در صورتی که این مجموعه مسکونی زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار گیرد مشکل به صورت اساسی حل می شود اما اجرا شدن سیستم جمع آوری فاضلاب در این نقطه از شهر فعلا امکان پذیر نیست.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح کرد: ظرفیت تصفیه خانه بجنورد بیش از این پاسخگوی جذب فاضلاب شهر نیست و باید مدول دوم تصفیه خانه اجرایی شود علاوه بر آن توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب هم نیازمند اعتبار است.

نظام مهندسی هیچ‌گونه تعهدی نسبت به نشت فاضلاب مجتمع ناوک بجنورد ندارد

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی گفت: تمامی فعالیت های اجرایی مجتمع مسکونی ناوک توسط مشاور انجام شده است و نظام مهندسی در زمینه نشت فاضلاب در زیرزمین این مجتمع ۵۲ واحدی هیچ‌گونه تعهدی ندارد.

کیان حصاری اظهار داشت: پیمانکار مجتمع مسکونی ناوک در سال ۱۳۹۱ مجوز انبوه سازی را از شهرداری بجنورد دریافت کرده و از طریق مشاور اقدام به ساخت و ساز کرده است و نظام مهندسی در ساخت این مجتمع هیچ‌گونه نظارتی نداشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۴۱ قانون نظام مهندسی به استثناء ساختمان های دولتی، تمامی ساخت و سازها باید با نظارت سازمان نظام مهندسی احداث شوند و به غیر از این خلاف محسوب می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی افزود: از نظر قانونی مشاور بعنوان طراح ساختمان، مسئولیتی کوتاه مدت دارد و بعد از اتمام کار دیگر هیچ مسئولیتی در قبال خرابی پروژه نمی پذیرد و این نظام مهندسی است که مسئولیتی مادام العمر در قبال پروژه دارد.

وی در مورد روند دریافت مجوزها برای احداث ساختمان اظهار داشت: پروژه ای که احداث می شود در ابتدا دستور تهیه نقشه از شهرداری دریافت می کند و برای طراحی، کنترل نقشه، انتخاب ناظر و مجری به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می شود و شهرداری بعد از اتمام پروژه پروانه را صادر می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی بیان کرد: مجری مجتمع مسکونی ناوک روند دریافت مجوزها را در سازمان نظام مهندسی طی نکرده است بنابراین نظام مهندسی در قبال این مشکل هیچ‌گونه تعدی ندارد و شهرداری بجنورد بعنوان متولی صدور مجوزها باید پاسخگو باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha