۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 84729878
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حاشیه محور قرچک- ری از زباله و پلاستیک رها شده پاکسازی شد

قرچک- ایرنا- به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک و در راستای اجرای پویش مسیر سبز ایران پاک، حاشیه محور قرچک- ری روز یکشنبه از زباله‌ به ویژه وسایل پلاستیکی رها شده در طبیعت پاک شد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان قرچک روز یکشتبه در حاشیه اجرای  این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح جمع آوری زباله از حاشیه محور قرچک – ری به منظور فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و زمین به عنوان تنها سیاره شناسایی شده قابل سکونت در عالم و جلب مشارکت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد به حفاظت از زمین و طبیعت انجام شده است.

محمدطاهر ظاهری افزود: زمین، امانتی الهی نزد همه انسان‌هاست که باید با حفاظت صحیح و جلوگیری از آلودگی آن، به درستی این موهبت را در اختیار آیندگان قرار داد تا زمین جای بهتری برای سکونت تمامی موجودات زنده شود.

وی تصریح کرد: رها کردن زباله در طبیعت به ویژه وسایل پلاستیکی، آسیب‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست و زمین وارد می‌کند که نمونه بارز آن را در این مثال می‌توان عنوان کرد که هنوز، نخستین پلاستیکی که در جهان تولید شده، در طبیعت تجزیه نگردیده است.

وی افزود: در این طرح، دومین مرحله از پویش سراسری مسیر سبز، ایران پاک نیز اجرا گردید و طی آن حاشیه محور قرچک – ری به عنوان تنها مسیر مواصلاتی شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران به پایتخت با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب‌شرق تهران و سازمان‌های مردم نهاد از زباله پاک شد.

ظاهری اظهار داشت: مهمترین هدف اجرای این پویش، فرهنگ سازی جمع‌آوری زباله، تفکیک زباله از مبداء و استفاده کمتر از وسایل پلاستیکی است.

پویش مسیر سبز ایران پاک به صورت سراسری و با ۱۴ محور کاری در مناطق مختلف کشور اجرا شده که نصب مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی، توزیع پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران، پاکسازی مناطق تحت مدیریت با حضور مسئولان ادارات و مشارکت سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای زیست محیطی، پاکسازی زیست محیطی محوطه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستانها و پارکسازی ورودی و حریمهای راههای مواصلاتی با همکاری اداره راه و شهرسازی و سایر دستگاههای متولی از محورهای این پویش به شمار می‌رود.

بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها ،روستاها و حریم آنها به عهده شهرداریها و دهیاریها، و در خارج از حوزه دهیاریها و شهرداریها بر عهده بخشداری‌ها می‌باشد .

بر اساس ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها (مصوب هیات وزیران) بخشداری‌ها باید بر اساس شیوه نامه‌های ارسالی از طرف وزارت کشور نسبت به جمع‌آوری ،حمل و دفن پسماندهای بین راهی از قبیل پسماندهای رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و سایر تاسیسات اطراف راه‌ها و حریم راه‌ها اقدام نمایند. طبق تبصره همین ماده راهداری‌ها بایستی در مدیریت پسماندهای حریم جاده‌ها و اماکن بین راهی با بخشداری‌ها همکاری کنند.
قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌‍شرق تهران واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha