به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تبلیغات گسترده محصولات و خدمات موسسه های آموزشی به مانعی جدی برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل شده و فشار روانی و اقتصادی به دانش آموزان و خانواده های آنان وارد می کند.
بر اساس این پیش نویس، نظام آموزش رسمی کشور بر مبنای اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قوانین خاص نظام آموزشی مقرر است اهدافی نظیر تعلیم و تربیت در ساحت های شش گانه را محقق کند. این در حالی است که تبلیغات مانع از تحقق اهداف مذکور شده است.
براساس این ضرورت، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی ۱۰ جلسه کارشناسی با حضور دستگاه های اجرایی و ذی نفعان مرتبط و حدود ۵۰ نفر ساعت کارشناسی به بررسی این موضوع که در ابتدا در قالب طرحی در مجلسی دهم اعلام وصول گردیده بود، پرداخت و گزارش به شماره مسلسل ۱۶۴۷۶ نیز به عنوان نتایج این مطالعات تدوین شده و منتشر گردیده است.
شایان ذکر است پیش نویس طرح ساماندهی تبلیغ خدمات و محصولات آموزشی و پرورشی به مجلس ارائه شده است.
براساس این پیش نویس، تبلیغات محصولات آموزشی و پرورشی نیازمند اخذ مجوز از دستگاه های مربوطه خواهد بود. به عنوان مثال اگر محصول مرتبط با حوزه وزارت آموزش و پرورش است باید از این دستگاه مجوز اخذ شود. درغیر این صورت فرد متخلف به مجازات و جزای نقدی پیش بینی شده در این پیش نویس محکوم خواهد شد. همچنین برای رسانهای هم که بدون توجه به این مجوز اقدام به انتشار تبلیغ کند، همان مجازات در نظرگرفته خواهد شد.
نظر شما