به گزارش خبرنگار ایرنا احداث خط راه آهن در داخل محدوده شهری یا ایجاد تاسیسات شهری در کنار خط راه آهن تابع شرایط و مقررات خاصی از جمله رعایت حریم و فاصله ای مشخص است که به نظر می رسد حدود ۱۰۰ متر یا اندکی بیشتر باشد اما معلوم نیست چرا این موضوع در نقاطی از شهر کرمان طی سال های اخیر رعایت نشده است و همچنان نیز با بی توجهی با آن برخورد می شود.
همانطور که در تصویر نخست خبر مشاهده می شود ریل قطار در نزدیکی بزرگراه قرار دارد و اگر در نتیجه هرگونه حادثه ای قطار به بیرون از ریل پرتاب شود، وارد بزرگراه می شود.
احداث بزرگراه توسط شهرداری در حریم ریل در برخی نقاط شهر کرمان در حالی است که در برخی نقاط واقع در حریم ریلی، ساخت و ساز شهری نیز انجام شده و موضوع نیازمند بررسی بیشتر است که ساخت و سازها با مجوز شهرداری بوده یا فاقد مجوز هستند.
براساس قانون ایمنی راه و راه آهن مصوب هیات وزیران هرگونه ساخت و ساز و تاسیسات زیربنایی از جمله خیابان سازی، احداث راه، برق، تلفن، گاز و راه با فاصله از حریم راه آهن منوط به مجوز است، که مدیرکل راه آهن معتقد است این اداره کل هیچگاه چنین مجوزی را صادر نکرده و در برخی موارد نیز پرونده هایی از این شکایت ها تشکیل شده است.
این مشکل در برخی مناطق از جمله بخش هایی از هوانیروز،، بزرگراه امام خمینی(ره)، خیابان هلال احمر و نیز بزرگراه ابومهدی المهندس قابل مشاهده است؛ همچنین در محدوده منطقه حاجی آباد شهر کرمان نیز ریل با مسیر تردد خودروها بدون مانع یا علامت هشدار تلاقی دارد که البته مدیران راه آهن می گویند آن خط فعال نیست.
خبرنگار ایرنا در این زمینه به دنبال پاسخ متولیان و مهمترین آنها شهرداری بود اما نکته جالب اینکه مدیران راه آهن می گویند چون ابتدا ریل احداث شده، شهرداری موظف است که در این زمینه ورود کند.
پاسخ مدیرکل راهآهن
مدیرکل راه آهن استان کرمان در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: قدمت ریل راه آهن در کرمان نشان می دهد که سابقه بیشتری نسبت به دیگر ساخت و سازهای شهری دارد؛ ابتدا ما بودیم سپس شهرک مطهری، ساخت و سازهای راهنمایی و رانندگی و کارخانه خاتم الانبیاء، روستای اختیارآباد و هوانیروز در کنار ریل احداث شدند.
مجید ارجونی ادامه داد: در جاهایی نیز ممکن است برخی محله های شهری پیش از ما در منطقه بوده که معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی در زمان ساخت ریل استعلام و مجوزهای لازم را از دستگاه های متولی دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه راه آهن دسترسی را برای مردم آسان کرده است تصریح کرد: سال ۱۳۸۶ در اینجا خدمت می کردم؛ اطراف ریل راه آهن کرمان هیچ ساخت و سازی نبود، بعدها سایر مراکز ساخته شد و ما با شهر یکی شدیم که این موضوع در همه شهرها مشاهده می شود.
به گفته ارجونی هرجا راه آهن و سایر زیرساخت ها می رود به علت ارزش افزوده ایجاد شده برای اراضی اطراف آن، ساخت و سازهای شهری و روستایی به ایستگاه ها نزدیک می شود.
مدیرکل راه آهن استان کرمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که حریم راه آهن در کرمان حفظ نشده و حتی در مناطقی همچون حاجی آباد جاده را قطع کرده بدون اینکه شاهد علائم هشدار یا مانعی برای آن باشیم که در صورت وقوع حادثه می تواند بسیار خطرناک باشد گفت: ۱۴ هزار کیلومتر خط راه آهن در کشور وجود دارد لذا منطقی نیست دوطرف آن را دیوار بکشیم.
وی افزود: همچنین وجود دیوار در حوزه شهرها نیز می تواند امنیت آن قسمت ها را برهم بزند و به مامنی برای معتادان و کارتن خواب ها تبدیل شود.
علائم هشدار و محافظ در برخی نقاط شهر ضروری است
ارجونی در عین حال با بیان اینکه علایم هشدار و محافظ در برخی نقاط کرمان ضروری است گفت: در برخی نقاط تابلو و هشدارهایی نصب کردیم که تابلوهای ما را هم شبانه سرقت کردند و دوباره آن را گذاشتیم.
وی یادآور شد: حریم راه آهن دارای ۲ گذرگاه همسطح، غیرهمسطح و غیرمجاز است که در مناطق غیرمجاز ممکن است مردم شهر و روستاها خاکریزی برای تردد خود روی ریل داشته باشند؛ در واقع آنان حق عبور از آن منطقه را ندارند و برای راحتی خود، این دسترسی را ایجاد می کنند در حالی که می توانند از زیر پل راه آهن عبور کنند.
ارجونی عنوان کرد: گذرگاه موسوم به جاده تهران در کرمان، غیرهمسطح است و ریل در جاهایی جاده را قطع کرده که باید تابلو داشته باشد اما ریل راه آهن در مسیر روستای حاجی آباد - باقر آباد، غیرفعال است.
شکایت از ساخت و سازهای بدون مجوز در حریم راه آهن
وی گفت: همچنین افراد و دستگاه هایی که در کنار خط راه آهن ساخت و سازی از جمله ساختمان سازی و شهرک سازی انجام می دهند باید مجوز لازم را دریافت کنند که در برخی مناطق مجوزهای لازم توسط دستگاه های متولی ازجمله شهرداری ها و دهیاری ها دریافت نشده و ما چند شکایت در این حوزه داریم.
مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: ساخت و سازهای غیرقانونی ترددهای ما را نیز دچار مشکل کرده است.
وقتی آقای شهردار جواب نمی دهد
خبرنگار ایرنا طی روزهای گذشته چند نوبت با تلفن همراه سعید شعرباف شهردار کرمان تماس گرفت تا در این زمینه صحبت کند اما وی پاسخ تلفن ها را نداد و تماس نیز نگرفت؛ خبرنگار ایرنا با برخی دیگر مدیران شهرداری موفق به صحبت شد اما گفتند که خود شهردار باید صحبت کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی حتی از طریق برخی مدیران شهرداری هماهنگ کرد که موضوع به اطلاع دفتر شهردار رسانده شود تا وی در این زمینه مصاحبه کند اما تلاش های ایرنا بیفایده بود.
اگرچه به نظر می رسد ساخت و سازها و احداث برخی پروژه های بزرگاهی در حریم راه آهن و چسبیده به ریل راه آهن در دوره های قبلی مدیریت شهری انجام شده باشد اما با این حال شهرداری از متولیان مهم این موضوع به شمار می رود و ضرورت دارد برای ارتقای حفاظت و رعایت حریم ریل ورود کند.
با این حال درصورتی که شهرداری کرمان در این زمینه توضیحاتی داشته باشد ایرنا آمادگی لازم برای انتشار را دارد.
مسئولان راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این خصوص توضیحاتی به خبرنگار ایرنا ارائه کردند اما گفتند که مصاحبه نمی کنند.
براساس برخی گزارش ها راه آهن کرمان سال ۱۳۵۰ تاسیس شده است.
نظر شما