سید جواد کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای ساخت این پروژه با پیشرفت فیزیکی فعلی حدود ۲۰ درصد در مجموع هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی ابلاغ شد که در نهایت ۱۱۱ میلیارد ریال آن تاکنون تخصیص یافته است.
وی نخستین راهکار برای به سرانجام رسیدن پروژه ملی بهسازی و تعریض جاده بینالمللی و ترانزیتی آزادشهر - شاهرود مشهور به "خوش ییلاق" را همراهی مسوولان ملی برای تخصیص اعتبار و در مرحله بعدی تغییر چارچوب آن از چهار بانده بودن به ۲ یا سه بانده عریض دانست.
فرماندار آزادشهر با مناسب ندانستن ساخت جادههای چهار بانده در مناطق کوهستانی به دلیل وجود مشکلات فراوان در ترانشه (بریدن) کوهها، ساخت پل و خریداری زمین و تخصیص اعتبارات، اظهارداشت: مطالعه اولیه این پروژه سال ۸۵ در چهار باند تعریف شد در صورتی که اجرای آن در ۲ بانده عریض مشکلات را کاهش خواهد داد.
کریمی با اشاره به طرح این پیشنهاد در وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: در صورت موافقت، این پروژه با بار مالی و مشکلات کمتر و سرعت بیشتر به سرانجام خواهد رسید.
به گفته فرماندار آزادشهر، کارشناسان بر اساس برآورد سال ۹۹ مبلغ مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کردند که این مبلغ طبق آخرین بازدید از پروژه با توجه به افزایش قیمتها به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
وی افزود: در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان ۱۱ هزار میلیارد ریال برای اتمام بهسازی و تعریض این جاده کوهستانی درخواست شد که در صورت تصویب بخش زیادی از مشکلات برای اجرای آن حل خواهد شد.
فرماندار آزادشهر اظهار داشت: تا کیلومتر ۱۳ این پروژه از طرف آزادشهر اجرا شده و بقیه مسیر در سه فاز از کیلومتر ۱۳ تا ۲۸، ۲۸ تا ۳۸ و ۳۸ تا ۶۰ شامل ترانشه برداری، تعریض، احداث ابنیه فنی و زیرسازی تعریف شده که تاکنون حدود ۹۰ درصد فاز نخست آن اجرایی شده و با تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین جاده ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف گردید.
اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخشهایی از این جاده دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.
سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده که از زیرساختهای مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار میرود، به اعتقاد کارشناسان انکار ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقهای کوهستانی و نیز مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارشهای فصلی و وقوع سیلابهای ناشی از آن، خسارات مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد میکند.
شهرستان آزادشهر با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن ۱۲۱ کیلومتر راه روستایی، ۷۵ کیلومتر راه کوهستانی و ۹۷ کیلومتر راه اصلی در شرق استان گلستان واقع است.
نظر شما