۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84737439
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرگ کاراس‌ها در دریاچه نئور اردبیل ناشی از عوامل طبیعی بود

اردبیل- ایرنا- اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در اطلاعیه‌ای مرگ تعدادی از ماهیان گونه کاراس در دریاچه نئور را ناشی از عوامل طبیعی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه که روز شنبه منتشر شد، آمده است: با توجه به یخبندان شدید و طولانی مدت تالاب نئور در زمستان که از نیمه دوم آبان تا اواخر فروردین به طول انجامید، موجب یخ بستن سطح تالاب به ضخامت حدود ۶۰ سانتی‌متر و ایجاد شرایط بی‌اکسیژنی در زیر لایه یخ شد.

در این اطلاعیه تشریح شده است: این عامل باعث شد جمعیتی از ماهیان موجود در تالاب نئور به علت فقدان اکسیژن کافی در زمستان در زیر لایه یخ، تلف شود و لاشه این ماهیان همزمان با شکستن لایه‌های یخ دریاچه در اوایل بهار در سطح آب نمایان و در اثر وزش باد در کناره‌ها و حاشیه تالاب دپو گردد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: گونه تلف شده از نوع کاراس و از خانواده کپور ماهیان است که جزو گونه‌های غیربومی و مهاجم تالاب نئور به شمار می‌رود که بر اساس طرح احیا و نقشه راه نئور، در طول فصول مختلف به صورت فیزیکی نیز صید و حذف می‌شود.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است: وضعیت موجود در تالاب نئور همه ساله در این اکوسیستم مشاهده می‌شود که ناشی از تغییرات فیزیکی دریاچه بوده و هیچ گونه عامل دیگری از قبیل آلودگی و مسمومیت آبزیان در پیدایش این وضعیت دخیل نیست.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآورشد: پاک‌سازی دریاچه نئور از آثار و بقایای لاشه ماهیان تلف شده و کپور ماهیان مهاجم تالاب به منظور جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع و کاهش بار آلی دریاچه در دست اقدام است.   

هفته گذشته تصاویری از تلف شدن تعدادی ماهی در محدوده دریاچه نئور در فضای مجازی انتشار یافت که در پی آن برخی دوست‌داران محیط زیست در این زمینه ابراز نگرانی کرده بودند.

تالاب نئور بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

نئور بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان اردبیل به ‌شمار می‌رود که با مساحت بیش از ۲۱۰ هکتار، عمق متوسط پنج متری دارد که در برخی مناطق عمیق‌تر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha