۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۸
کد خبر: 84737530
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور پررنگ ایران در اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا

تهران - ایرنا - در دومین جلسه کمیته تخصصی دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی مقرر شد نمایندگان اعزامی ایران با دست پر در دهمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که تابستان امسال در چین برگزار می شود حضوری فعال و پررنگ داشته باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، در دومین جلسه سال جاری کمیته تخصصی دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، ترکیب تیم اعزامی جمهوری اسلامی ایران به دهمین اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا و دستورکارهای این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه غلامرضا صالحی جوزانی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مرجع ملی پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا به تشریح دستورات دهمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی که تابستان امسال برگزار می شود پرداخت.

وی در ادامه از روند برگزاری نشست های مشورتی با صاحب نظران و محققان در حوزه های مختلف از جمله حوزه ایمنی زیستی و زیست شناسی مصنوعی، ردیابی و شناسایی موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی، ملاحظات اجتماعی و اقتصادی فعالیت های مرتبط با تراریخته ها ( GMO ) و ارزیابی و مدیریت احتمال خطر ژن درایو را، از مهمترین محورهای اجلاس آتی برشمرد.

در ادامه این جلسه محمد حسین بازگیر رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی با بیان این مطلب که از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۱۱ جلسه شورای ملی به ریاست معاونین اول روسای جمهور برگزار و در مجموع ۶۳ مصوبه وجود داشته، برخی از مصوباتی را که نیازمند پیگیری یا بازنگری و به روزرسانی هستند عنوان کرد و بر لزوم تداوم پروژه مشارکتی توانمندسازی ایمنی زیستی کشور با همکاری سازمان تسهیلات جهانی GEF و برنامه عمران ملل متحد UNEP تاکید شد.

به گزارش ایرنا، کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی در سال ۱۹۹۵، با شروع مذاکرات درباره موافقتنامه های قانونی که بتواند مسائل مربوط به خطرات احتمالی تراریخته ها ( GMO ) ها را بررسی کند، به این نیاز پاسخ دادند، این مباحث نهایتا در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۰۰ منجر به قبول پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا شد، این پروتکل مشتمل بر ۴۰ ماده و ۳ ضمیمه است.

پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا با تکیه بر " اتخاذ تمهیدات احتیاطی " که در اصل ۱۵ اعلامیه ریو در مورد محیط زیست و توسعه عنوان شده قوانین خود را بنا نهاده است. بر اساس این اصل وقتی احتمال بروز خطر یا خسارت غیر قابل جبرانی وجود دارد کمبود یا عدم اطلاعات علمی نباید به عنوان بهانه ای برای به تاخیر انداختن اقدامات جهت جلوگیری از تخریب و فرسایش محیط باشد، این پروتکل در واقع اولین سیستم قانونگذاری جامع برای اطمینان از انتقال، نگهداری و استفاده ایمن از محصولات GMO را که در نظر است در بین کشورها جابجا شوند، تنظیم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha