۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۰۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84737790
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رشد اقتصادی خراسان جنوبی بر پایه بهره‌وری و سرمایه‌گذاری تعیین شد

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: ۲ مولفه اصلی شامل ۳.۵ درصد بهره‌وری و ۴.۵ درصد رشد سرمایه‌گذاری برای رشد هشت درصدی اقتصاد تعیین شده است که در سال جاری برنامه‌های کمی دستگاه‌های اجرایی را اخذ خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید جهانشاهی روز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: امسال در سطح کشور رشد هشت درصدی اقتصادی در نظر گرفته شده که این نرخ برای استان‌های مختلف، متفاوت بوده اما در خراسان جنوبی نیز همین میزان رشد بر پایه ۶ زیربخش پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه امسال در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، اظهار داشت: بودجه امسال را نسبت به سال قبل متفاوت تجربه خواهیم کرد یعنی از سمت پروژه‌محوری و ردیف‌محوری به سمت برنامه محوری پیش خواهیم رفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان در راستای رشد اقتصادی احصا و بودجه بر این مبنا در اختیار دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۹۹، میانگین رشد اقتصادی کشور حدود ۳.۸ درصد بوده و در سال‌های اخیر حتی رشد منفی را تجربه کرده‌ایم.

جهانشاهی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد، حدود ۱۰ سال زمان می‌برد که به وضعیت سال ۹۰ برگردیم که نشان می‌دهد رکود خیلی شدید در دهه ۹۰ تجربه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی که در لایحه بودجه و قانون در سطح ملی، استان و شهرستان تعیین و هدف‌گذاری می‌شود، منابع در اختیار دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: تعریف پروژه‌ها در این زمینه بر اساس سند آمایش سرزمینی خواهد بود و درنهایت امید است به رشد اقتصادی هشت درصدی پیش بینی شده در استان برسیم.

وی گفت: براساس مکاتبه‌ای که سازمان برنامه و بودجه با سازمان مدیریت استان و استانداری داشته، اینکه پروژه‌های شاخص اقتصادی در بخش‌های مختلف احصا و تا ۱۵ اردیبهشت جاری به تصویب شورای برنامه‌ریزی رسیده و ارسال شود.

جهانشاهی افزود: دستورالعمل بودجه ۱۴۰۱ هنوز ابلاغ نشده و درخصوص رشد اقتصادی پیش بینی شده و جداول مربوط به آن هنوز دستورالعمل لازم را اخذ نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: با دستگاه‌های اجرایی استان مکاتبه انجام شده و یکسری اطلاعات اخذ شده اما برنامه‌های برخی دستگاه‌ها از سوی ستاد آنها هنوز به استان ابلاغ نشده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به رشد اقتصادی سال‌های گذشته در سطح کشور گفت: هر چه به سال‌های اخیر نزدیک شده‌ایم افزایش رشد اقتصادی نیز کمتر شده، لذا رشد اقتصادی زمانی می‌تواند منجر به توسعه شود که دارای دو ویژگی باثبات بودن قائم به ذات باشد یعنی شوک‌های بیرونی نتواند رشد اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد ارزش تولید ملی متعلق به ۱۰ استان کشور است هفت استان از جمله خراسان جنوبی کمتر از ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

جهانشاهی عنوان کرد: سهم خراسان جنوبی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۵۲ صدم درصد است یعنی به اندازه سهم خود از جمعیت هم نتوانسته‌ایم در تولید ملی کشور نقش ایفا کنیم و در نتیجه این سبب پایین آمدن تولید سرانه شده است.

وی یادآور شد: تولید سرانه در استان ۲۰۴ میلیون ریال بوده که نصف تولید سرانه کشور است در نتیجه پایین آمدن سطح رفاه و معیشت خانوارها را شاهد هستیم.

جهانشاهی بیان کرد: حدود ۱۸.۵ درصد تولید استان در بخش کشاورزی، ۵.۵ درصد در بخش معدن، ۵.۷ درصد در بخش ساختمان، ۵۷ درصد در بخش خدمات و صنعت ۹.۶ درصد است.

نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی در سال جاری با پنج دستور کار طرح و بررسی برنامه‌های کمی استان به منظور تحقق رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده در سال ۱۴۰۱، معرفی الگوی توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال ۱۴۰۱ و شاخص‌های مرتبط با آن، طرح و بررسی مصوبات کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی و شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست، گزارش عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی استان و گزارش نتایج طرح نیروی کار سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha