۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۷
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 84737846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گمرک دوغارون نقش بسزایی در روابط اقتصادی ایران و افغانستان دارد

مشهد- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مرز دوغارون که دریچه اتصال خراسان رضوی با افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه است، نقش بسزایی در روابط اقتصادی ایران و افغانستان دارد.

ابوالفضل چمندی روز شنبه در سفر به شهرستان تایباد و بازدید از گمرک مرزی دوغارون در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز دوغارون با قدمتی ۱۰۰ ساله یک مرز استراتژیک و مهم در شرق کشور به شمار می رود که نقش بسزایی در اقتصاد استان خراسان رضوی و کشور دارد.

وی ادامه داد: تسهیل در صادرات و روانسازی رونق اقتصادی با هم افزایی دستگاههای متولی در این کانون اقتصادی باید با جدیت دنبال شود و اثرات مثبت آن در زندگی مردم این شهرستان دیده شود.

وی به آرامش پایدار در مرزهای مشترک ایران و افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: مرز دوغارون به لحاظ تجارت ملی و منطقه ای برای دو کشور ایران و افغانستان حائز اهمیت است که با حضور نیروهای مسلح ایران اسلامی در این نقطه از کشور، امنیتی پایداری همچون همیشه برقرار است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی از فعالیتی که در مرز دوغارون دارد به دنبال سود و منفعت می باشد که در این زمینه نیز باید بستر حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این کانون اقتصادی فراهم شود که بدون شک حضور سرمایه گذاران و تجار می تواند در رونق اقتصاد این منطقه کمک شایانی داشته باشد.

در ادامه فرماندار تایباد گفت: روزانه افزون بر ۴۰۰ دستگاه کامیون ترانزیت در مرز دوغارون رفت و آمد می‌کنند، بنابراین با ساماندهی این مرز زمینی می‌توان رونق اقتصادی و تسهیل حوزه خدمات رانندگان را بیش از پیش در این منطقه شتاب داد.

مهدی دونده با اشاره به ظرفیت گمرک مرزی دوغارون برای تامین معیشت خانواده‌های مرزنشین بیان کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، لذا معیشت مردم در مناطق مرزی بیش از پیش مورد توجه دولت قرار دارد.

وی همچنین بر مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق تاکید کرد و ادامه داد: همه دستگاههای اجرایی و مستقر در مرز دوغارون باید نسبت به پدیده قاچاق حساس باشند تا تمامی ظرفیتهای موجود به همین منظور در این کانون اقتصادی فراهم آید.

وی اظهار کرد: تقویت و توسعه گمرک مرزی دوغارون به عنوان یک فرصت طلایی در حوزه‌های اقتصاد و اشتغالزایی یکی از دغدغه‌های مهم مسوولان خراسان رضوی بوده که باید در این زمینه از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

وی گفت: همجواری با کشور افغانستان یک فرصت برای منطقه است که باید از آن به درستی استفاده کرد.

وی در ادامه یکی از سیاستهای دولت سیزدهم را فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری عنوان و بیان کرد: زیرساختهای لازم برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مناطق اقتصادی مستقر در مرز دوغارون فراهم شده است، امنیت حاکم شده در این نقطه از کشور و وجود نیروی کارگری در منطقه تایباد برای بازار مصرف کننده افغانستان یک فرصت است، لذا امیدوارم با حمایتهای مسوولان استانی و کشوری آینده درخشانی برای مرزنشینان این خطه رقم بخورد.

" دیدار با امامان جمعه شیعه و اهل سنت، بازدید از ایکس ری کامیونی، منطقه تخلیه و بارگیری ترانشیپمنت، نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، سالن مسافربری، بازارچه مرزی دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از دیگر برنامه های سرپرست معاونت هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان رضوی به شهرستان تایباد و مرز دوغارون بود.

گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ سال یکی از مهمترین گمرکات صادراتی ایران محسوب می‌شود.

سالانه افزون بر ۲ میلیارد دلار انواع کالا از این گمرک به افغانستان صادر می‌شود.

گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و تایباد نیز در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha