۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84738363
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استهلال ماه شوال در خراسان جنوبی به دلیل شرایط جوی دشوار است

بیرجند - ایرنا - مسوول ستاد استهلال خراسان جنوبی گفت: استهلال ماه شوال در بیرجند و برخی شهرستان‌های این استان به دلیل گرد و غبار، دشوار بوده و احتمال رویت هلال ماه ضعیف است.

حمیدرضا ناصری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سطح کشور هم پیش‌بینی می‌شود که رویت هلال ماه به‌راحتی نخواهد بود.

وی گفت: اگر در بیرجند هوا صاف و آفتابی هم باشد این ماه به‌راحتی قابل رویت نیست.

مسوول ستاد استهلال خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰ گروه نجومی به برخی مناطق استان برای رصد ماه شوال اعزام شدند که از این تعداد ۲ گروه در بیرجند مستقر هستند و احتمالا در پارک صیاد شیرازی یا کوه‌های پیغمبر در شمال شهر به استهلال می‌پردازند.

وی افزود: علاوه بر این، کار استهلال ماه در شهرهای قاین، فردوس، نهبندان، سه‌قلعه، خضری، سربیشه، بشرویه و زیرکوه هم انجام می‌شود.

ناصری با بیان اینکه شروع عملیات رصد یک ساعت قبل از غروب آفتاب است گفت: غروب خورشید در روز یکشنبه مصادف با ۲۹ ماه رمضان ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه و غروب ماه ساعت ۱۹:۵۳ دقیقه است که در این فاصله زمانی باید رصد صورت گیرد.

وی اظهار داشت: گروه استهلال از یک روحانی، محاسبه‌گر، رصدگر و گزارشگر تشکیل شده که در صورت رویت هلال ماه شوال، به ستاد استهلال ملی برای اعلام به دفتر رهبر معظم انقلاب گزارش می‌شود.

هر سال قبل از فرارسیدن ماه رمضان و شوال کار رصد هلال ماه توسط اعضای گروه استهلال در سراسر کشور انجام می‌شود، طبق تقویم رسمی کشور دوشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ ماه جاری در صورت اعلام رویت هلال ماه شوال، عیدفطر است.

رویت هلال به معنای دیدن هلال اول ماه، یکی از راه‌های شرعی اثبات آغاز ماه قمری است. بخش قابل توجهی از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و برخی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه‌های حرام، به مساله رویت هلال اول ماه وابسته هستند و شرایط متعدد نجومی در دیده شدن ماه دخالت دارند.

نتایج رصد رویت هلال ماه نو از سراسر کشور باید به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال شود و پس از بررسی نتایج اگر رویت صحیح صورت گرفته باشد، رویت ماه شوال اعلام خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha