۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 84740206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۸ هزار بال پرنده در تالاب‌های نقده تخم گذاری کردند

ارومیه - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به وضعیت مناسب زیستی تالاب‌های این شهرستان گفت: جفت گیری و تخم گذاری بیش از هشت هزار بال از پرندگان در این تالاب‌های فصلی و دائمی انجام شده است.

اکبر محمدیان روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فصل تخم گذاری این پرندگان تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تخم گذاری پرندگان به بیش از ۱۰ هزار بال برسد.

وی ادامه داد: گونه‌های خشک زی مانند کبک، کبوتر، پرندگان شکاری و خانواده گنجشک سانان تخم گذاری کرده و گونه‌های آبزی و کنار آبزی به علت سرد بودن هوا به تازگی آشیانه سازی خود را آغاز کرده‌اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده از بازدیدکنندگان تالاب‌های این منطقه درخواست کرد تا از ایجاد سر و صدا و رعب و وحشت پرندگان خودداری کنند تا کارتخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بدون هیچ مشکلی به پایان برسد.

محمدیان افزود: کاکائی، حواصیل، اگرت، انواع چنگر، پرستوی دریایی، اردک سرسرخ، اردک تاجدار، انواع عقاب تالابی و اردک سرسفید که گونه حفاظت شده مختص این منطقه است، از جمله پرندگان تخم گذار این تالاب ها به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: امنیت موجود به دلیل کنترل محیط بانان، پوشش گیاهی مناسب و عمق استاندارد آب باعث افزایش حضور پرندگان در تالاب‌های این شهرستان شده است.

محمدیان تاکید کرد: پنج تالاب دائمی تالاب «حسنلو»، «درگه سنگی»، «سلدوز»، «طالقان» و «یادگارلو» از جمله تالاب‌هایی است که هم اینک پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی است.

وی گفت: نقده با داشتن تالاب‌های فصلی و دائمی از جمله تالاب‌های سلدوز، حسنلو و درگه سنگی در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای ۱۰ هزار قطعه از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان است.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌های این شهرستان توسط یگان حفاظت محیط زیست به طور مستمر پایش می‌شود، اضافه کرد: بر حسب قوانین ملی و بین‌المللی میزان تهدیدهای زیستی پرندگان ساکن این تالاب‌ها به طور مرتب ارزیابی می‌شود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی دارای ۳۰ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه افزون بر ۶۰ هزار پرنده در این تالاب ها فرود می‌آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha