به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بنیاد ملی بازیهای رایانهای به تازگی در همکاری با نهاد کتابخانههای عمومی کشور، یک لیگ بازی ویدئویی با عنوان «کتاببازی» را با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی بیشتر کاربران بازیهای ویدئویی با مفاهیم و اطلاعات عمومی و کاربردی برگزار کرده است. زنگ آغاز این لیگ هیجان انگیز و البته آموزنده، از روز سه شنبه همزمان با عید فطر زده شد. در همین راستا گفتگویی داشتیم با سید محمدعلی سید حسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا درباره جزئیات این لیگ و میزان استقبال از آن، بیشتر بدانیم.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان این که رویداد کتاب بازی مسابقهای است که در قالب یک بازی موبایلی انجام میشود، گفت: این مسابقه توسط بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و نهاد عمومی کتابخانههای کشور طراحی شده و توسط یکی از بازیهای ایرانی در سبک سوالات چند گزینهای به نام بازی کوییز در حال انجام است که میتوان آن را از فروشگاههای مختلف اپلیکیشن دانلود کرد.
سید حسینی افزود: ثبت نام این رویداد در اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشت. زمان برگزاری این مسابقه از عید فطر شروع شد و تا ۲۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
معاون بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان این که در مجموع ۶ هزار و ۶۰۹ نفر برای شرکت در مسابقه کتاببازی نامنویسی کردهاند، خاطرنشان کرد: هر بازیکن در روز میتواند حداکثر ۵ بازی انجام دهد. هر بازی سه حالت دارد یا برد یا مساوی یا باخت. اگر بازیکنی ببرد برای هر بازی سه هزار امتیاز، اگر مساوی کند ۲ هزار امتیاز و اگر ببازد هزار امتیاز میگیرد. یعنی هرکس به هرحال بخاطر مشارکتی که در این رویداد داشته حتی اگر ببازد هم امتیاز میگیرد. در مجموع این امتیازات جمع شده و به پنج نفر اولی که بیشترین امتیاز را بگیرند جوایز نقدی اهدا میشود. همچنین از بین تمام کسانی که در این رویداد ثبت نام کردند و در آن حضور داشتند به سی نفر به قید قرعه جوایزی اعطا خواهد شد. مجموع جوایز نقدی این رویداد ۵۰ میلیون تومان است که پس از پایان رویداد به برندگان اهدا خواهد شد.
به گفته سیدحسینی، سوالات مسابقه کتاببازی توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور طراحی شده و مربوط به اطلاعات عمومی در حوزه کتابخوانی است.
افزایش دانش و اطلاعات عمومی افراد در جامعه ایده اصلی پشت راه اندازی رویداد و مسابقه کتاب بازی بود.
معاون حمایت بنیاد درباره رسالت مسابقه کتاب بازی توضیح داد: در این طرح سعی شده است از طریق یک بازی که مخاطبان بسیاری دارد و از طریق موبایل در دسترس عموم قرار گرفته اطلاعاتی که از طریق مطالعه به دست آمده است را به محک گذاشته شده و مشوقی باشد برای این که مطالعه در سطح کشور تقویت شود.
وی افزود: امیدوارم این نوع همکاری در رویدادهای مشابه ادامه پیدا کند و از ظرفیت یک رسانه پرطرفدار مثل بازی برای کمک به رسانه ای که شاید این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، استفاده شود. افزایش دانش و اطلاعات عمومی افراد در جامعه ایده اصلی پشت راه اندازی رویداد و مسابقه کتاب بازی بود.
سیدحسینی درباره ایده همکاری با نهاد کتابخانههای عمومی کشور اظهار کرد: جرقه همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با نهاد کتابخانه های عمومی کشور از یک مذاکره و جلسه که با یکی از معاونت های این نهاد داشتیم و در یک جلسه متعاقب آن که با حضور مهدی رمضانی، سید صادق پژمان و معاونین دو مجموعه صورت گرفت، زده شد. در این جلسات پیش نویس یک تفاهم نامه تهیه شد که مشتمل بر موارد همکاری متعددی است. یکی از این موارد همکاری رویداد کتاب بازی و مسابقه ای است که در قالب یک بازی موبایلی انجام می شود.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانهای در پاسخ به این که آیا صنعت بازی میتواند به مشکل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور کمک کنند، عنوان کرد: یکی از راه حلها برای معضل آمار پایین مطالعه در ایران، استفاده از یک رسانه برای کمک به رسانه دیگر است. همانطور که رادیو و تلویزیون میتوانند به افزایش سرانه مطالعه در کشور کمک کنند، بازی هم به دلیل این که کاربران خاصی را تحت تاثیر قرار میدهد و مخاطبینش کودکان و نوجوانان هستند، میتواند باعث شود بچهها از سنین پایین به مطالعه علاقهمند شوند و دانش عمومی خود را در حوزههای مختلف افزایش دهند. بنابراین یکی از راه حلهایی که میتواند موثر باشد، استفاده از رسانه بازی برای ترغیب مخاطبان به کتابخوانی و مطالعه است.
نظر شما