امروز آسمان قم با افزایش ابر و رگبار پراکنده همراه است

قم- ایرنا- کارشناس پیش‌بین اداره کل هواشناسی قم گفت: امروز بعدازظهر افزایش ابر، رگبار پراکنده و غبارآلودگی برای آسمان استان پیش‌بینی می‌شود که امیدواریم با بارش باران مقداری از شدت غبار کاسته شود.

محمدرضا قاضی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با پیش‌بینی وزش باد با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت برای فردا، افزود: آسمان استان در ساعات بعدازظهر روز جمعه با افزایش ابر به‌صورت موقت همراه خواهد بود و برای روز شنبه با ورود سامانه بارشی شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: برای اواسط و اواخر هفته آینده آسمان صاف و روند دما نیز افزایشی خواهد بود و به بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون ۱۱۸ میلی‌متر در این استان بارش باران ثبت شده است.

قاضی ‌افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۶ میلی‌متر و در بلندمدت (میانگین ۳۰ سال گذشته) ۱۴۳.۴ بوده است.

وی با اشاره به میزان بارش در سایر ایستگاه‌ها، اضافه کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، ایستگاه شکوهیه(شهر قم) ۱۴۲، سالاریه ۱۰۰، سلفچگان ۱۵۲، کهک ۱۲۸، دستجرد ۱۵۶، جعفریه ۱۲۵، قاهان ۱۷۶، فردو ۱۷۴، کهندان ۲۷۹ و خورآباد ۷۵ میلی‌متر ثبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان بارش ثبت شده در مدت مشابه پارسال نیز در ایستگاه شکوهیه ۱۰۱، سالاریه ۹۹، سلفچگان ۱۱۷، کهک ۹۹، دستجرد ۱۳۴، جعفریه ۱۱۱، قاهان ۱۵۲، فردو ۱۲۲، کهندان ۲۱۰ و خورآباد ۹۹ میلی‌متر بوده است.

کارشناس هواشناسی قم خاطرنشان کرد: میانگین میزان بارندگی نیز در بازه زمانی بلندمدت از ابتدای سال زراعی تا پایان اردیبهشت‌ماه در ایستگاه‌های شکوهیه، سالاریه، سلفچگان، کهک، دستجرد، جعفریه، قاهان، فردو، کهندان و خورآباد به ترتیب ۱۳۰، ۱۳۹، ۱۶۱، ۱۵۴، ۲۱۷، ۱۷۰، ۲۲۱، ۲۵۲، ۳۰۸ و ۱۳۶ میلی‌متر ثبت شده است.

به گفته وی، کهندان با ۲۷۹ میلی‌متر بارش باران از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون پربارش‌ترین ایستگاه و خورآباد با ۷۵ میلی‌متر کم بارش‌ترین ایستگاه در استان قم بوده است.

در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.qommeteo.ir مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha