"خوشایند سازی زایمان" در دستورکار بیمارستان‌های استان بوشهر قرار دارد

بوشهر- ایرنا - مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به منظور گسترش و ترویج زایمان طبیعی، ایجاد بلوک‌های خوشایندسازی زایمان، افزایش اتاق‌های تک نفره، زایمان در آب و استفاده از همراه خصوصی در بیمارستان‌های استان بوشهر در دستور کار مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

نوشین امیر عضدی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: تاکید و برنامه ریزی برای حفظ جوانی جمعیت، سبب شده است که ترویج زایمان طبیعی به ویژه در زایمان‌های نخست  مورد توجه قرار گرفته شود.

وی گفت: در زمان حاضر بیمارستان‌های خورموج، گناوه و اهرم اتاق‌های تک نفری زایمان دارند و تلاش می‌کنیم بیمارستان‌های کنگان و شهدای خلیج فارس بوشهر نیز به این امکانات مجهز شوند.

 مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در زمان حاضر زایمان طبیعی در استان بوشهر ۵۰.۱۳ درصد است که باید دستکم تا ۵۷.۵ درصد افزایش یابد و برنامه‌ریزی‌ها در این راستا صورت گرفته است.

امیر عضدی اضافه کرد: ۵۱.۱۸ درصد از زایمان‌های سزارین در سال ۱۴۰۰ نخست‌زا بوده است که با توجه به تاثیر خطرات این عمل جراحی در زایمان‌های بعدی، باید کاهش یابد.

 مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اذعان کرد: انتخاب تاریخ تولدهای به اصلاح لاکچری برای نوزادان، یکی از عواملی است که زایمان سزارین را افزایش داده است و بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تلاش بسیاری برای کنترل و کاهش زایمان سزارین نخست‌زا داشته است تا هیچ زایمانی به این روش بدون دلیل علمی و پزشکی صورت نگیرد اما هنوز تا رسیدن به ایده‌آل فاصله داریم.

امیر عضدی با بیان اینکه مادران باید از ابتدا به فکر زایمان طبیعی باشند، ادامه داد: برای انجام یک زایمان طبیعی سالم و آسان لازم است بانوان علاوه بر موارد بهداشت فردی، آموزش‌های لازم را در دوره بارداری فرا گیرند.

وی اضافه کرد: خانم‌های جوان باید از همان دوره بلوغ تحت برنامه‌ریزی‌های سلامت جسمی، روحی و روانی قرار گیرند و برای تامین سلامت خود مشاوره‌های بهداشتی دریافت کنند و پس از ازدواج نیز آموزش‌های لازم قبل از بارداری و دوره بارداری را فرا گیرند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ضمن تبریک روز مامایی به فعالان این عرصه در استان بوشهر، بیان کرد: ماماها در صف نخست آگاهی دادن به خانواده‌ها و بانوان در زمینه بهداشت، درمان و سلامت هستند و تاکید بر جوانی جمعیت نقش این قشر را پرنگ‌ترو مهمتر از گذشته کرده است.

:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha