اصفهان نیازمند ارتقای زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری

اصفهان - ایرنا - اصفهان به عنوان کانون مورد توجه گردشگری در کشور، آنطور که باید و شاید از زیرساختهای اقامتی برخوردار نیست و نیاز است که شمار اقامتگاه ها و هتل‌ها در این دیار افزایش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، در سال های پیش از شیوع کرونا شمار زیادی از گردشگران اصفهان را برای مقصد سفر خود انتخاب می کردند و با توجه به این که پیک سفرها چندان بالا نبود وضعیت میزبانی شرایط خوبی داشت و اختلال چندانی در پذیرش مسافران رخ نمی داد.
اما در دوران کرونا و با کاهش شدید تعداد مسافرت ها وضعیت راکدی وجود آمد تا جایی که می توان گفت آمادگی پذیرش مسافران همانند قبل نیست و مدت زمانی طول خواهد کشید که شرایط مثل قبل عادی شود.

بر اساس اعلام مسوولان، اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

پس از کاهش موج شیوع کرونا در کشور و استان اصفهان همانطور که انتظار می رفت مسافرات ها و فعالیت گردشگران و مسافران بیشتر شد و نوروز امسال این احتمال به حقیقیت پیوست.
از سوی دیگر احتمال شمار بالای مسافرت ها برای تعطیلات عید فطر نیز وجود داشت و گزارش‌های میدانی حاکی از این است که برخی از مسافران از وضعیت اصفهان در این ایام راضی نبودند و بخصوص در موضوع اسکان با توجه به تکمیل ظرفیت هتل ها، شرایط نامساعد بود.

یکی از دلایل اصلی آن از چرخه خارج شدن مدارس و برخی دیگر از اماکن در پذیرش مسافران بود و به همین دلیل تعداد زیادی از میهمانان را با مشکل مواجه کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان پیش از تعطیلات عید فطر گفته بود ظرفیت رسمی هتل‌های اصفهان و کاشان برای تعطیلات عید فطر امسال به اتمام رسیده است اما امکان اقامت در سایر نقاط استان وجود دارد.

علیرضا ایزدی پیش بینی کرده بود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایام تعطیلات فطر به اصفهان سفر کنند و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر از آنان اسکان یابند.

یکی از مسافران اهل شیراز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه وضعیت اسکان در سال های گذشته در اصفهان مطلوب بود خاطرنشان کرد: اما در تعطیلات عید فطر امسال با وضعیت نامناسب دور بودیم و برای پذیرش در هتل ها با مشکل روبرو شدیم و در نهایت هم اتاق خالی پیدا نشد.

اکبر محمدی با بیان اینکه مدارس نیز پذیرش نداشتند گفت: در نهایت به اجبار به برپایی چادر روی آوردیم و با توجه به اینکه وضعیت هوا هم اکنون ناپایدار است شرایط ما مناسب نبود.

مسافری دیگر از غرب کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در شهری که همواره مورد توجه مسافران است نباید بخصوص در روزهای تعطیل در مساجد را ببندند تا مسافران بتوانند از این اماکن به غیر ساعت نماز نیز استفاده کنند.

محمد طاهری با بیان اینکه بهتر بود مسوولان مدارس را برای این ایام در اختیار مسافران قرار می دادند گفت: امیدوارم در تعطیلات آینده شاهد رفع مشکلات اسکان بویژه در شهرهای مسافرپذیر باشیم.

در این ارتباط معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهارداشت:  زیرساخت های گردشگری این منطقه نسبت به شهرهای همطراز خودش از نظر هتل، مهمانپذیر و دیگر اماکن، کم است و برای مسافران کفایت لازم را ندارد.

مهدی بقایی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل باید تعداد بیشتری هتل‌ و مهمان پذیر در این شهر ساخته شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در ستاد نوروزی از ظرفیت خانه های استیجاری و مدارس استفاده می‌کند ادامه داد: اولویت استفاده از هتل ها و مهمانپذیرها همیشه وجود دارد و با تکمیل ظرفیت این اماکن، از مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی و خانه های استیجاری و ورزشگاه‌های در اختیار شهرداری استفاده می کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه کمپ باغ فدک هم بعنوان یک مجموعه روباز همیشه فعال است اظهار داشت: در زمان حاضر و در ایام تعطیلات عید فطر، امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی و مدارس برای ما وجود نداشت و با ارائه خانه‌های استیجاری موافقت شد اما بدلیل اینکه موضوع خانه مسافر توسط اداره کل میراث فرهنگی دنبال می‌شد، پیشنهاد دادند که خانه های مسافر بیشتر در شهر جلوه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دبیری ستاد سفر استان  اصفهان هم بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد اضافه کرد: استفاده از خانه های استیجاری در همه ایام امکانپذیر نیست و باید این خانه ها از نظر اماکن نیروی انتظامی و ایمنی هم باید مورد توجه قرار گیرد.    

بقایی خاطرنشان کرد: این منازل در ایام نوروز با ظرفیت خاصی از چند ماه قبل تدارک دیده می‌شود اما در سایر ایام و مناسبت‌های سال نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و تنها ظرفیت‌های شهرداری را می‌توانیم استفاده کنیم.

وی بیان کرد: کمپ باغ فدک همیشه در طول سال باز است و این چند روز هم بصورت فعال‌تری در خدمت مسافران بود و شب گذشته بطور تقریبی حدود ۲ هزار دستگاه خودرو و هشت تا ۱۰ هزار مسافر را در این محل اسکان داده شدند.    

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: ظرفیت ورزشگاهها هم در این چند روز بعنوان رزرو قرار دادیم و با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شده در صورت تکمیل ظرفیت باغ فدک و یا برودت هوا، از ظرفیت ورزشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: ورزشگاه‌های شهرداری اصفهان هم برای امشب آماده هستند تا در صورت تکمیل ظرفیت باغ فدک، وارد چرخه پذیرش مهمان شوند.

بقایی اضافه کرد: اصفهان باید آمادگی حدود ۱۸۰ هزار نفر شب خواب را در ایام پیک سفرها داشته باشد که تعدادی از این مسافران در خانه اقوام و دوستان و آشنایان ساکن می‌شوند و تعدادی کمی حدود ۳۰ هزار نفر از ظرفیت هتل‌ها استفاده می‌کنند.

اصفهان نیازمند ارتقای زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری

وی ادامه داد: برای حدود ۱۵ هزار نفر هم می‌توانیم از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده کنیم و برای حدود ۵ تا ۶ هزار نفر هم از خوابگاه‌ها استفاده کنیم و حدود ۱۵ هزار نفر از مسافران باید در باغ فدک و ورزشگاهها اسکان پیدا کنند و بطور معمول باید بقیه این مسافران از خانه های استیجاری و خانه های مسافر استفاده کنند.     

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در شهرداری اصفهان برای تعطیلات روزهای گذشته، خاطرنشان کرد: مهمان هایی که در زمان حاضر وارد اصفهان می‌شوند باید از باغ فدک بعنوان یک مکان روباز و کمپ استفاده کنند و یا هتل‌ها و مهمان پذیرها را از قبل رزرو کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

وی اظهار داشت: شهرداری آمار مسافران کمپ‌ها و مکان‌های اقامتی خود را در اختیار دارد و اداره کل میراث فرهنگی باید آمار کلی مسافران را اعلام کند  اما شب گذشته ۲ هزار خودرو و شب پیش از آن  نیز یک هزار و ۷۰۰ خودرو در باغ فدک اسکان پیدا کردند و در مجموع هفت هزار خودرو را در چند شب گذشته در باغ فدک اسکان داده شدند.

بقایی گفت: باغ فدک جزو اماکنی در شهر اصفهان است که باید از نظر زیرساختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و پیش از این هم گفته ایم اما حدود ۲ سال ممنوعیت سفر مسافران وجود داشت و به همین دلیل در ایام نوروز امسال در مدت حدود یک هفته تا ۱۰ روزه باغ فدک را برای استفاده مسافران و گردشگران احیا کردیم و نیاز است که کمی در این زمینه بیشتر کار کنیم و برای فصل تابستان برنامه خاصی برای بهبود این باغ انجام خواهیم داد.  

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه اجازه چادر زدن و خوابیدن در پارک‌های حاشیه و سطح شهر به مسافران داده نمی شود و همه را به باغ فدک هدایت می کنیم گفت: مسافرانی که نسبت به بسته شدن در نمازخانه و سرویس بهداشتی پارک‌های اصفهان اعتراض و شکایتی دارند باید به شهرداری اعلام کنند تا به این موضوع رسیدگی شود.  

وی افزود: تعدادی از نمازخانه های پارک‌های شهر اصفهان روباز است و امکان بسته شدن آنها وجود ندارد و حدود پنج نمازخانه پارک‌ها قفل و کلید دارد که همیشه موقع اقامه نماز باز می‌شود.

بقایی با اشاره به درجه بندی سرویس‌های بهداشتی پارک ها ادامه داد: سرویس هایی که در حاشیه رودخانه هستند بطور ۲۴ ساعته فعال هستند و به هیچ وجه نباید بسته شوند و در صورتی‌که پیمانکار در این زمینه قصوری کرده و در این سرویس‌های بهداشتی برای زمان خاصی بسته شده باید به شهرداری گزارش دهند، و بطور حتم با این تخلف برخورد خواهیم کرد.

وی بیان کرد: سرویس های بهداشتی سطح شهر که در حاشیه رودخانه قرار دارند و پارک هایی که در شب هم استفاده می شوند درجه یک هستند و باید بصورت ۲۴ ساعته فعال باشد و به شهروندان سرویس ارائه کنند و بر اساس قرارداد با پیمانکار تامین و نگهداری سرویس های بهداشتی باید این اماکن همیشه تمیز باشند و موارد شوینده و بهداشتی داشته باشند.

آنطور که کارشناسان بیان می کنند توجه هر چه بیشتر به اقامتگاه های بومگردی و شناساندن گسترده یکی از راه حل های رفع معضل کمبود هتل در اصفهان است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.

در این ارتباط معاون جامعه بوم‌گردی‌ اصفهان گفت: با وجودآنکه استان گردشگرپذیر اصفهان دارای ۴۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی است اما این شاخه در صنعت گردشگری کشور به‌معنای واقعی وجود ندارد و شناخته شده نیست.

مازیار آل‌داوود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شکل واقعی‌ بوم‌گردی‌ را در روستا و به‌ویژه شمال کشور می توان دید، ادامه داد: بطور قطع ایجاد فضای بوم‌گردی در کلانشهرها کمی سخت است و بیشتر مشابه بوم‌گردی را شاهدیم.

اصفهان نیازمند ارتقای زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های ' وزوان'، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

در استان اصفهان بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha