۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84743246
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیاز شرق گلستان به مرکز پشتیبانی هلال احمر برای امدادرسانی حوادث
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - هلال احمر گنبدکاووس که جمعیت معین ۶ شهرستان شرق گلستان است برای ارائه بهتر خدمات امدادی و نجات به حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی و انسان‌ساخت این منطقه به امکانات زیرساختی از جمله مرکز پشتیبانی و لجستیک و یک پایگاه امداد جاده‌ای نیاز دارد.

جمعیت هلال احمر از نهادهای خدماتی و امدادی است که یک قرن پیش با هدف کمک به حادثه دیدگان حوادث و بلایای طبیعی و بحران‌هایی همچون زلزله، سیل، جنگ، سوانح ریلی، هوایی، دریایی و تصادفات جاده‌ای، فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت با تلاش‌ مجاهدانه امدادگران و اعضای داوطلب و جوانان خود خدمات قابل توجهی را به ثبت رساند.

حادثه خیز بودن گلستان بویژه مناطق شرقی آن که دو سوم مساحت ۲۰ هزار و ۳۶۷ کیلومتر مربعی استان را تشکیل می‌دهد و هر از چندگاهی نامش با وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی بویژه سیل و رانش زمین بر سر زبان‌ها می‌افتد، ضرورت استقرار مرکز فرعی لجستیک ستاد مدیریت بحران گلستان را در این منطقه برای حضور به موقع تیم‌ها و ماشین آلات امدادی و خدمات رسان برای کمک به حادثه دیدگان و جلوگیری از افزایش تلفات، دو چندان کرده است.

شرق گلستان دارای هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با جمعیت تقریبی یک میلیون نفر است.

فاصله طولی شهرستان‌های واقع در شرق گلستان با مرکز استان از ۷۵ کیلومتر (رامیان) تا ۲۳۰ کیلومتر (مراوه‌تپه) است و دوری از مرکز و برخی کمبودها و عقب ماندگی‌های زیرساختی این منطقه به خصوص در زیرساخت‌های مدیریت بحران و ماشین آلات مورد نیاز و کمبود پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، سبب شده تا هنگام وقوع حوادث طبیعی یا غیرمترقبه امداد رسانی و ارائه خدمات به این مناطق با تاخیر انجام شود.

نیاز شرق گلستان به مرکز پشتیبانی هلال احمر برای امدادرسانی حوادث
آغاز ساخت مرکز امداد و پشتیبانی هلال احمر گنبدکاووس در ۹۶

​ آغاز ساخت مرکز امداد و پشتیبانی هلال احمر گنبدکاووس در سال ۹۶

ایجاد مرکز امداد و پشتیبانی هلال احمر درسال ۹۶ توسط مسوولان گنبدکاووس مطرح شد و سپس با تایید مسوولان گلستان در هفته دولت عملیات اجرایی آن در سه راهی اینچه برون جنب پایگاه امداد و نجات این جمعیت باحضور استاندار و برخی مدیران کل استانی آغاز شد.

به گفته اصغر نودهی رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس، برای احداث این مرکز با زیربنای ۳۰۰ مترمربع سه میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و قرار بود در یکسال به بهره برداری برسد اما با گذشت پنج سال اکنون با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی، نیمه تمام باقی مانده و برای تکمیل آن حداقل به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

وی افزود: حادثه خیز بودن منطقه شرق گلستان و همچنین وسعت بالای آن که دو سوم مساحت استان را شامل می‌شود، ضرورت تکمیل این پروژه به‌عنوان یک اصل مهم در پدافند غیرعامل و نیز تسریع در خدمات رسانی بهتر به حادثه‌دیدگان احتمالی را ضروری کرده است.

بدون تردید ایجاد ستاد فرعی مدیریت بحران گلستان در گنبدکاووس برای دپوی امکانات و تجهیزات اولیه امدادی و استقرار ماشین‌آلات خدمات رسان، موجب تسریع در اعزام به موقع تیم‌ها و ماشین آلات خدمات رسان و جلوگیری از افزایش تلفات جانی و مالی در زمان بروز حوادث به مردم نواحی شرقی این استان خواهد شد نکته‌ای که نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر تسریع احداث آن گفت: احداث چنین مرکزی از نیازهای ضروری منطقه با توجه به حادثه خیز بودن آن است.

امانقلیچ شادمهر افزود: بیشترین حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی گلستان در نواحی شرقی آن رخ می‌دهد و علت اصلی آن نیز کمبود، ضعف و عقب ماندگی‌ برخی زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری و راه‌های ارتباطی منطقه است.

وی اضافه کرد: وجود بیشترین روستاها در شرق گلستان از یک سو و وضعیت نامناسب و کم عرض بودن جاده‌های ارتباطی آن سبب شده تا سوانح رانندگی و آمار مصدومان و فوتی‌های آن در این منطقه بالا باشد.

شادمهر گفت: درصورتی که جمعیت هلال احمر گنبدکاووس به تجهیزات و امکانات از جمله خودروهای ست نجات در مناطق روستایی مجهز شود، از مرگ بسیاری از مصدومان به خاطر دیر رسیدن به مراکز درمانی جلوگیری خواهد شد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قول اهدای یک دستگاه خودروی ست نجات به این شهرستان ازسوی مدیرکل هلال احمر گلستان داده شده که درخواست داریم سریعتر اجرا شود.

ضرورت احداث سومین پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در گنبدکاووس 

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت و ۸۴۵ کیلومتر راه‌ اصلی، فرعی و روستایی و همچنین قرار گرفتن در مسیر تردد با سایر شهرهای شرق گلستان، ۲ پایگاه امداد و نجات بین شهری در روستای ایمر در مسیر جاده گنبد - آق قلا و سه راهی اینچه برون دارد و برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم این شهرستان و برخی شهرهای همجوار مانند گالیکش و کلاله به احداث یک پایگاه امداد و نجات بین شهری (جاده‌ای) دیگر نیاز است.

به گفته رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس، مسیر جاده اسبدوانی این شهرستان به کلاله به عنوان یکی از جاده‌های پرتردد با سوانح رانندگی بالا به احداث یک پایگاه امداد و نجات نیاز دارد که مجوز اولیه احداث آن از سازمان جمعیت هلال احمر کشور دریافت شد.

نودهی افزود: درصورت مساعدت مسوولان گنبدکاووس در تامین زمین و تخصیص اعتبارات حدود ۱۵ میلیارد ریالی از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستان و استان می‌توان این پایگاه را احداث کرد.

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: این شهرستان بهعنوان شهر محوری شرق گلستان در هنگام وقوع حوادث و سوانح رانندگی علاوه و بر مردم خود به اهالی شهرستان‌های علی‌آباد، آق قلا، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه نیز خدمات می‌دهد.

شادمهر افزود: بدون تردید تجهیز جمعیت هلال احمر گنبدکاووس به پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای نقش مهمی در رسیدگی به مصدومان حوادث و سوانح رانندگی و کاهش مرگ و میرهای ناشی از آن خواهد داشت و در این حوزه مدیران استانی و کشوری با نگاه بشردوستانه از هیچ کمکی به این شهرستان دریغ نکنند. 

نیاز شرق گلستان به مرکز پشتیبانی هلال احمر برای امدادرسانی حوادث
عکس آرشیوی است

رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس همچنین با گرامیداشت هفته هلال احمر و صلیب سرخ (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت) و یکصدمین سالگرد تاسیس این نهاد خدماتی، اضافه کرد: هلال احمر از بدو تاسیس تاکنون خدمات قابل توجه‌ای به هموطنان بویژه در زمان حوادث و بلایای طبیعی و انسان‌ساخت ارائه کرد.

وی از عضویت و فعالیت فرهنگی، اجتماعی و عام المنفعه سه هزار و ۸۰۰ نفر از جوانان گنبدی (پنج تا ۳۵ سال) در جمعیت هلال احمر این شهرستان در قالب کانون‌های مختلف بشر دوستانه، دانشجویی، طلاب، غنچه‌ها، روستایی یا خانه هلال خبر داد و افزود: تعدادی از این اعضا با فراگیری آموزش‌های لازم به عضویت نیروهای امدادگری و نجات گری هلال احمر درخواهند آمد.

نودهی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر گنبدکاووس همچنین ۱۵۰ امدادگر فعال و ۸۰۰ داوطلب بالای ۳۵ سال هم دارد که در بحث‌های مهارتی، حمایتی و مشارکتی با این نهاد همکاری دارند ضمن اینکه این جمعیت ۲ تیم بهداشت و درمان اضطراری با نیروهایی چون پزشک، پرستار، تکنسین دارویی و بهداشتی دارد.

به گفته وی، علاوه بر مباحث اشاره شده، از زمان پیروزی انقلاب تاکنون اقدامات دیگری هم در جمعیت هلال احمر گنبدکاووس از جمله راه‌اندازی داروخانه، فیزیوترابی و بانک امانات تجهیزات پزشکی با همکاری تعدادی از نیکوکاران انجام شده که خدمات قابل توجهی به بیماران ترومایی و مردم این شهرستان و منطقه شرق گلستان ارائه داده و می‌دهند.

رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس ادامه داد: درسال گذشته این نهاد با مشارکت و همراهی نیکوکاران شهرستان ۱۶۰ میلیارد ریال کمک غیرنقدی جمع آوری و درقالب بسته‌های معیشتی، بهداشتی و لوازم اولیه زندگی بین نیازمندان در گنبدکاووس و دیگر شهرهای استان گلستان و همچنین مناطق سیلزده ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان و نذر آب در استان هرمزگان توزیع شد.

گنبدکاووس دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha