۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۵۷
کد خبر: 84744735
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موج افزایش قیمت مواد غذایی به منطقه بالتیک رسید

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۵۷
کد خبر: 84744735
موج افزایش قیمت مواد غذایی به منطقه بالتیک رسید

تهران – ایرنا –  موج افزایش قیمت مواد غذایی که مدتی است بر مناطق وسیعی از اروپا و جهان سایه افکنده، به منطقه بالتیک در شرق اروپا هم رسیده است؛ منطقه ای که در سال های اخیر از رشد اقتصاد و درآمد نسبتا خوبی برخوردار بوده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه خبری راشاتودی با انتشار این خبر افزود:  منطقه بالتیک در اروپا شاهد افزایش قیمت ها است و با توجه به ادامه درگیری بین روسیه و اوکراین و اعمال تحریم ها علیه مسکو، استونی با افزایش قیمت خدمات و مواد غذایی مواجه شد.

تارنمای خبری راشاتودی درادامه نوشت: بنابر مرکز آمار استونی، شاخص بهای مصرف در استونی به طرز چشمگیری افزایش یافت و در ماه آوریل به ۱۸.۸ درصد رسید، افزایش قیمت ها سریعتر از هر زمانی دیگری طی چند دهه گذشته رخ داده است.

بنابراین گزارش، مرکز آمار استونی  اعلام کرد که بهای مواد غذایی و خدمات در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل  به ترتیب ۱۴.۴ و ۲۷.۸ درصد گرانتر و  افزایش داشته است.

راشاتودی افزود: به گفته ویکتوریا تراسانوف، تحلیلگر  مرکز آمار  استونی،  شاخص قیمت مصرف کننده بیشترین تأثیر را از تغییرات قیمت های مربوط به مسکن شاهد بوده که مسئول بیش از ۴۰ درصد کل افزایش قیمت ها است.

بنابراین گزارش بهای برق با افزایش قابل ملاحظه ۱۱۹ درصد مواجه بود درحالی که بهای انرژی ۵۷.۷ درصد گرانتر از ماه اوریل ۲۰۲۱ است؛ درهمین حال اجاره مسکن نیز با افزایش ۳۴.۴ درصدی مواجه شد.

راشاتودی در ادامه این گزارش نوشت:بهای سیب زمینی در استونی  ۱۳۴.۳ درصد ، روغن ۵۷ درصد افزایش یافته، درهمین حال بهای ماهی تازه  ۳۰.۷ درصد و بنزین و سوخت دیزل نیز ۳۲.۵ و ۴۸.۶ افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، آتش پیامدهای جنگ در اوکراین دامن اقتصاد کشورهای اروپایی از جمله آلمان نیز فرا گرفته و گزارش ها حاکی است که قیمت مواد غذایی به طور روزافزون در این کشور رو به افزایش است.

دراین زمینه دویچه وله گزارش داد:  مواد غذایی در آلمان روز به روز گران‌تر می‌شود و مردم برای تهیه مواد غذایی و رفتن به رستوران‌ ها باید بیشتر خرج کنند و برای نوشیدنی و غذا پول بیشتری باید بدهند.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی ادامه جنگ در اوکراین را موجب لطمه دیدن در چرخه تولید و توزیع مواد غذایی در جهان می دانند، روسیه و اوکراین درمجموع ۲۹ درصد گندم  جهان را تامین می کنند که حال با بروز جنگ این بخش از بازار جهانی با بحران مواجه شده است.

**۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha