۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 1426
کد خبر: 84746035
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آگاهی از علائم شپش گامی مثبت جهت کنترل آن است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبر: 84746035
آگاهی از علائم شپش گامی مثبت جهت کنترل آن است

ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شپش سر یک انگل خارجی است و آگاهی از علائم و نشانه های این بیماری در مدارس، مهد کودک ها و اماکن دیگر گامی مثبت جهت کنترل بیماری محسوب می شود.

دکتر جمیل صادقی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ابتلا به شپش در سنین مدرسه شایع است و خودمراقبتی و هوشیاری والدین هنگام ابتلا به آن ضروری است.

وی افزود: شپش حشره ای است بدون بال که در مدارس، مهد کودک ها و مراکز تجمیعی (پادگان ها، خوابگاه ها و ...) بیشتر مشاهده می شود.

دکتر صادقی فر ادامه داد: این حشره ۶ پا توانایی پریدن نداشته یکماه عمر دارد و روزانه چهار تا ۶ تخم می گذارد و راه انتقال از طریق تماس نزدیک بین فردی و استفاده از وسایل آلوده مثل (پتو، شانه، و غیره) است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام علائم آلودگی به انگل را خارش شدید در پوست سر، تورم غدد لنفاوی پشت گوش و پشت سر و گردن عنوان کرد و گفت: عوارض ابتلا به این بیماری خستگی عمومی، افسردگی و پریشانی روانی ، بیخوابی و ضایعات پوستی بصورت بثورات ریز قرمز رنگ است.

صادقی فر گفت: تشخیص تخم شپش (رشک یا نیت هم می گویند) بیشتر در ناحیه گیجگاه ها بالای گوش ها و پشت گردن دیده می شود و رشک ها به راحتی از مو جدا نمی شوند.

وی تصریح کرد: رعایت دقیق اصول بهداشت فردی (شانه کردن روزانه موی سر، تمیز کردن همه روزه برس و شانه) شستشوی منظم لباس ها از جمله روسری، کلاه، مقنعه، شال و غیره همچنین خشک کردن در معرض آفتاب و اتو کردن لباس ها از راه های پیشگیری از انتقال این انگل است.

وی پرهیز از تماس با لوازم شخصی و لباس های افراد آلوده، کنترل روزانه موی سر دانش آموزان در مدرسه را دیگر اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده یک مورد مبتلا در یک کلاس باید کل دانش آموزان آن کلاس و در صورت مشاهده آلودگی در سه کلاس باید کل دانش آموزان مدرسه معاینه و بررسی شوند.

دکتر صادقی فر اظهار داشت: شستشوی موها با یک شامپوی معمولی و خشک کردن آنها، استفاده از شامپوی پرمترین و ماساژ پوست سر با ۲ قاشق از آن به مدت ۱۰ دقیقه و سپس آبکشی موها (۲ بار درمان به فاصله هفت تا ۱۰ روز لازم است تا تخم هایی که بعد از هفت روز باز می شوند هم از بین بروند)، آغشته نمودن موها با ترکیب آب و سرکه (۵۰،۵۰) و شانه کردن موی سر با شانه دندانه ریز از جمله راه های درمان این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، شستشوی لباس و ملحفه در آب جوش بمدت ۳۰ دقیقه و یا استفاده از ماشین لباسشویی، خشک کن و اتو کردن درزهای لباس برای از بین بردن شپش و رشک را از دیگر راه های درمان این انگل عنوان کرد.

وی تاکید کرد: تمام موارد تماس احتمالی باید درمان شوند، در غیر اینصورت همیشه احتمال ابتلای مجدد وجود خواهد داشت.

دکتر صادقی فر تصریح کرد: در صورت ابتلا جهت دریافت شامپوی پرمترین به داروخانه ها و یا برای دریافت رایگان شامپو پرمترین و راهنمایی های لازم به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت مراجعه نمایید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha