فعالان بخش خصوصی از یکسان‌سازی نرخ ارز استقبال می‌کنند

بیرجند - ایرنا - رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: همه فعالان بخش خصوصی از یکسان‌سازی نرخ ارز در رسیدن به ارزش واقعی استقبال می‌کنند به شرط آنکه منافع همه بخش‌های اقتصادی در نظر گرفته شده و به معنای واقعی یکسان‌سازی شود.

علیرضا خامه‌زر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدون شک تاثیر این یکسان‌سازی بر تولید، واردات و تنظیم بازر مثبت خواهد بود به شرطی که از تصمیمات خلق‌الساعه و هیجانی پرهیز کرده و طبق نظر اقتصاددانان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و مطالعات کافی برای حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشور اظهار داشت: نیازمند پیش‌بینی راهکارهای حمایتی از مردم هستیم تا از فشار اقتصادی بخصوص بر دهک‌های پایین جامعه جلوگیری کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به تبعات مثبت و منفی ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: چهار سال پیش با هدف کاهش فشار اقتصادی ناشی از تحریم تصمیم گرفته شد ارز ارزان برای تامین کالاهای اساسی و دارو تخصیص یابد زیرا ضرورت ایجاب می‌کرد در آن شرایط اقلام اساسی با قیمت پایین‌تر به دست مردم برسد که با شیوع کرونا مشکلات اقتصادی نیز بیشتر شد.

وی اظهار داشت: اکنون اگر دولتمردان احساس می‌کنند شرایط مانند گذشته نیست و بهبود حاصل شده است، می‌توانند نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کنند ولی ابتدا باید گزینه‌های جایگزین برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم اجرایی شود.

خامه‌زر اضافه کرد: در دولت قبل دولت با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای چون تحریم‌ها، شیوع کرونا و خشکسالی مواجه شده بود؛ برای نمونه خشکسالی سطح تولید گندم را کاهش داده بود و بنابراین دولت تصمیم گرفت اقلام اساسی مواد غذایی به خصوص خوراک دام و طیور و دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند.

وی عنوان کرد: اگر احساس می‌شود که تولید این اقلام کفایت می‌کند و دیگر نیاز به واردات نیست حذف ارز ترجیحی می‌تواند به طور کامل اجرایی شود و در غیر این صورت اجرای روش‌های حمایتی از معیشت مردم ضروری است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اینکه دولت ارز را بدهد ولی ارز در مسیر واردات اصولی قرار نگیرد همه بخش‌ها باید کمک کنند تا این رویه اصلاح شود، بخش خصوصی هم باید مراقبت کند ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف اقلام اساسی شود نه کالاهای لوکس و تجملاتی.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال شرایط سال‌های گذشته ایجاب کرد که دولت ارز ترجیحی برای برخی کالاها در نظر بگیرد و اکنون هم اگر دولتمردان تصمیم بر حذف ۱۰۰ درصدی ارز دارند باید اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه به مردم انجام دهند تا نگرانی کمبود اقلام را از مردم دور کنند.

فعال اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: دولت برای تنظیم بازار باید این اطمینان را به مردم بدهد که اقلام اساسی با نرخ مصوب به دست مردم خواهد رسید.

وی گفت: اینکه کالاهای داخلی به دلیل تفاوت قیمت در بازار داخل و خارج بخشی از آن قاچاق می‌شود به این معناست که یارانه‌ای که به مردم ایران اختصاص یافته به خارج انتقال پیدا می‌کند و باید مدیریت شود.

خامه‌زر افزود: اگر قرار است حذف صورت بگیرد طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص و ترجیحی صورت بگیرد، بخصوص برای اقلامی مانند گندم، خوراک دام، روغن و اقلامی که برای تنظیم بازار به خارج وابسته‌ایم باید احتیاط کرد لذا مدیریت این قضیه باید توسط همه بخش‌های اقتصادی، خصوصی و دولتی انجام شود.

وی تاکید کرد: واقعی‌سازی نرخ ارز اگر بطور کامل اجرا شود برای جلوگیری از وجود رانت و امتیاز در دست یک عده خاص، موثر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha