مهدی آزادی روز دوشنبه در سلسله نشستهای خبری مدیران پاسخگو اظهار کرد: یکی از شاخصهای کلیدی ارزیابی اداره کل بحث ترافیک مرسولات استان است که در سال گذشته ۱۷ میلیون و ۷۲۴ هزار مرسوله صادره و وارده ساماندهی شده است.
مدیرکل پست استان فارس ادامه داد: ارسال و توزیع ۵۹ الی ۶۰ هزار مرسوله را در سه نوبت کاری مختلف در روز انجام شده است.بحث ارتباط تلفنی ممکن است زیرساختهای جدی را بطلبد اما ارتباط در بخش فیزیکی شاید آن تکنولوژیهای پیچیده را نداشته است اما به مراتب که از سطح تکنولوژی ها کاسته میشود به زحمت انجام کار افزوده میشود.
وی با بیان اینکه از ۹۳۶ هزار مرسوله صادره سال ۹۸ به یک میلیون و ۶۸۵ هزار در سال ۹۹ و دو میلیون و ۳۸۰ هزار مرسوله در سال ۱۴۰۰ رسیدیم، گفت: از یکمیلیون و ۲۶۶ هزار مرسوله وارده در سال ۹۸ به سه میلیون و ۱۰۰ هزار مرسوله رسیدیم و این رقم در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و هفتصد هزار مرسوله رسید.
آزادی گفت: ۶۰ هزار ترافیک مرسولات پستی در یک روز در سطح استان با ظرفیت ۷۰۰ نفری در بخش خصوصی و دولتی نشان دهنده کار دشوار در عرصه خدمات رسانی پست است.
وی با اشاره به تغییر ذائقه مردم در دوران کرونا از پست نامهها به بستهها و امانات حجیمتر گفت: در شرایط کنونی کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک حجم قابل توجهی از فعالیتهای ما را به خود اختصاص داده است. لذا در پاسخگویی به نیاز ایجاد شده مجبور شدیم که ناوگانها و زیرساختها را تعبیر دهیم.
مدیرکل پست استان فارس افزود: در گذشته بیشتر پیکهای موتوری به ارسال مرسولات پستی میپرداختند اما اخیرا برای این کار از وانت بارها نیز استفاده می کنیم و سال گذشته ۵۰ دستگاه وانت بار به ناوگان پست و چرخه توزیع استان اضافه شد.
وی در رابطه با شیوه ارزیابی میزان اعتماد و رضایتمندی مردم نسبت به اداره کل پست گفت:هرچند در بحث خدمات رسانی اشکالاتی به ما وارد است اما تلاش خود را برای رضایتمندی مردم به کار گرفتهایم.شرکت ملی پست چندین سامانه از جمله سامانه ۱۹۳ را برای تسریع در سفارش های پستی و ارزیابی میزان اعتماد و رضایتمندی مردم نسبت به اداره کل پست تدارک دیده است.
آزادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه نمرهای را میتوان به عملکرد فعالان در عرصه پست استان فارس داد،گفت: به تلاش فعالین در عرصه پست استان فارس میتوانم نمره بیست بدهم اما به خروجی به دلیل وجود مشکلات زیرساختی نمرهای بیشتر از ۱۷ نمیتوانم بدهم.
وی گفت:مشکلات زیرساختی باعث میشود که با وجود تلاشهای بسیاری که در این عرصه انجام میشود نتوانیم به هدف مورد نظر دست یابیم.
آزادی بیان کرد: عدم افزایش تعرفه خدمات پستی از سال ۹۸ تاکنون باعث شده که زیرساختهای پستی با چالش مواجه شود. ما دنبال افزایش هزینههای مردم نیستیم اما اگر کمکی شود تا زیرساختها را حفظ کنیم و حتی ارتقا دهیم قطعا خدمات بهتری نیز توسط این اداره کل ارائه میشود.
وی با بیان اینکه افزایش تعرفه یکی از راهکارها برای برون رفت از مشکلات مالی در این حوزه است، گفت: البته ما اعتقاد داریم لزوما لازم نیست تعرفهها افزایش یابد. برخی تعرفهها نیاز به کاهش دارند و بعضی باید افزایش یابند. در واقع معتقد هستیم که اصلاح نظام تعرفه گذاری منجر به اتفاقات خوبی در این حوزه میشود.
آزادی با انتقاد از سیاست واگذاری اماکن دولتی عنوان کرد: به طور کلی من با سیاست واگذاری اماکن دولتی مخالف هستم چرا که این کار باعث شده تبعات حقوقی متعددی گریبانگیر ما شود. به هیچ عنوان چنین سیاستی را مگر برای رفع نیاز اربابرجوع و سرگردان نشدن آنها دنبال نخواهیم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هایپرلند در ساختمان پست ماندگار است،گفت: هایپرلند قرارداد پنج ساله داشتهاند که حدود ۳ سال از این قرارداد گذشته است. به دلیل اینکه این قراداد حقوقی است و حقی برای فعال اقتصادی وجود دارد که عدهای را در این مجموعه مشغول به کار است قرار است که تا انتهای قرارداد با این مجموعه همکاری کنیم.
آزادی در پاسخ به این انتقاد که بستهبندی مرسولات مطلوب نیست، گفت: استانداردهای کارتنهای پستی توسط گروه فنی مهندسی به شرکتهای عرضه کننده کارتن ابلاغ کرده است البته ما قرار نیست کارتن بخریم یا بفروشیم. افرادی از بخشهای خصوصی را برای تهیه کارتن معرفی میکنیم و در واقع از همان کارتنهای سهلایه و پنج لایه موجود در بازار جهت بستهبندی مرسولات پستی استفاده میکنیم.
وی با اشاره به برخورد نامناسب برخی از موزعان پستی در هنگام تحویل کالا گفت: متأسفانه بنا به افزایش حجم مرسولات پستی در بحران کرونا در طول دو سال گذشته مجبور شدیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. در حال حاضر حدود ۲۴۰ موزع در شیراز در تردد هستند که متأسفانه برخی از این افراد با چارچوبهای اداری سازمان پست آشنا نبودند.
او دلیل برگشت خوردن مرسوله پستی را مشکلات در آدرسدهی مردم یا بیدقتی موزعان پستی در مسیر توزیع دانست و افزود: چند نقطه در طول شهر شیراز که یک شهر شرقی غربی است تدارک دیدهایم که اگر مرسولهای توزیع نشود به این نقاط برمیگردد. سعی کردهایم نقاط را از یک نقطه به سه نقطه ارتقا دهیم. برخی روزها نیز تیم ویژهای مستقر میشود تا در توزیع مرسولات کمتر با مشکل روبه رو شویم.
آزادی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم برگشت خوردن مرسوله پستی را میتوان به مشکلات و محدودیتهایی که در آدرس دهی در شهر شیراز وجود دارد نسبت داد. اجرایی شدن نصب پلاک آبی و کدپستی به منظور اصلاح آدرس و نشانی استاندارد میتواند کمک شایانی به ارسال مرسولات پستی کند.
آزادی در رابطه با تبلیغ کالاهای ممنوعه در فضای مجازی که از طریق پست ارسال میشود، گفت: کالاهای ممنوعه یکی از چالشهای جدی و تهدیداتی که اداره کل پست را با مشکل مواجه کرده است. هرچند کنترل کردن مرسولات پستی برای عدم ارسال اسپری، مواد منفجره یا کالاهای آتشزا جزو وظایف ما محسوب میشود اما مأموریت ذاتی ما کنترل کالاهای قاچاق یا ممنوعه نیست.
وی با بیان اینکه بستهبندی درست و ارسال به موقع از وظایف پست به شمار میرود گفت: از آنجا که فرودگاه یا راهآهن به عنوان مسیر خروجی برای پست کردن مرسولات محسوب میشود از ظرفیت نیروهای فعال در این مجموعهها برای جلوگیری از ارسال کالاهای ممنوعه کمک میگیریم.
آزادی با بیان اینکه اداره کل پست فارس از ۹۵۰ نقطه تماس در استان فارس بهره میبرد، گفت:در اصل ۲۵ قانون اساسی آمده است زمانی که بستهبندی کالا انجام شد ما بدون مجوز قاضی اجازه مکشوفه کردن نداریم. اما تمام تلاشمان را برای کنترل مرسولات پستی به کار گرفتهایم.
وی با اشاره به هوشمندسازی و استفاده از تجهیزات هوشمند در عرصه پست گفت: در خصوص توزیع مرغ نیز سال گذشته با تعاملاتی که با سازمان صمت و جهاد کشاورزی صورت گرفت قراردادی منعقد شد که با تغییر و تحولاتی که در دولت ایجاد شد آن قرارداد تداوم پیدا نکرد. هرچند من هنوز معتقد هستم ظرفیت پست میتواند به سالم سازی بحث توزیع کالاهای اساسی کمک شایستهای کند که این امر باید در سطح کلان محقق شود.
این مقام مسئول در رابطه با پست مرسوله به خارج از کشور گفت: در حال حاضر کشورهای استرالیا و کانادا در پست بین الملل کار قبول محصولات پست را متوقف کردهاند. سایر خطوط به شکل سابق در حال انجام است و پست بین المللی کشور نیز در حال برطرف کردن مشکلات با کشورهای مقصد هستند.
آزادی در رابطه با تدابیر لازم برای توسعه و بهبود زیرساختهای پست گفت: بسیاری از تلاشها برای بهبود زیرساخت که بسیاری از استانها هنوز درگیر آن هستند را به نتیجه رساندهایم.خوشبختانه موفق شدیم ۵۰ دستگاه از مجموع ۳۷۰ دستگاه وانت پرایدی که توسط شبکه پستی خریداری شد را وارد استان فارس کنیم.
مدیرکل پست استان فارس گفت: با وجود شرایط دشوار اقتصادی ۴ دستگاه کامیون صفر کیلومتر را وارد شبکه استان کردیم و حدود ۴۰۰۰ دستگاه تریلی حمل مرسولات با هدف امنیت مرسولات، به سلامت به مقصد رسیدن، جلوگیری از آسیبدیدگی و چیدمان منظم مرسولات خریداری شده است که در حال حاضر این تریلی های حمل بار در خطوط اصفهان، تهران، شیراز و سایر کلانشهر ها جابهجا میشوند.
نظر شما