دبیر اجرایی همایش تنوع زیستی: منطقه فسیلی مراغه ظرفیت تبدیل به ژئوپارک را دارد

مراغه- ایرنا- دبیر اجرایی دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران گفت: منطقه فسیلی مراغه ظرفیت تبدیل به ژئوپارک را داراست و برگزاری همایش ملی دیرینه‌شناسی در این شهرستان فرصتی برای برجسته‌سازی آن محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا «غلامرضا زارع» دوشنبه شب در جمع خبرنگاران این شهرستان افزود: مراغه با برخورداری از زیست‌بوم‌های مختلفی چون دامنه‌ سهند، دره‌های فسیلی، غارهای متعدد و ساختار زمین‌شناسی می‌تواند یکی از ژئوپارک‌های شاخص منطقه را در خود جای دهد. 

وی ادامه داد: این شهرستان از استعداد تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی به صورت همزمان برخوردار است و کمتر شهری در کشور از این همه ظرفیت به صورت یکجا بهره می‌برد؛ همچنین وجود آثار زیستی از ۵۷۰ میلیون سال قبل تاکنون و یافته‌های فسیلی مهره‌داران، بی‌مهرگان و دوکپه‌ای‌ها و هزاران نمونه دیگر نشان دهنده ظرفیت این خطه برای تبدیل شدن به ژئوپارک ملی و بین‌المللی است.

به گفته وی، ژئوپارک مراغه از محورهای اصلی سخنرانی در همایش ملی دیرینه‌شناسی به میزبانی این شهرستان خواهد بود و در این زمینه از مسئول ژئوپارک‌های کشور برای ارائه سخنرانی علمی دعوت شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد علمی در مراغه از اردیبهشت سال گذشته کلید خورد، اظهار داشت: پیش از این ۱۴ دوره از این همایش در مراکز استان‌ها و دانشگاه‌های معتبر کشور برگزار شده است و میزبانی مراغه از این رویداد نیز با توجه به ظرفیت بالای این شهرستان مورد اقبال شورای راهبردی سازمان محیط زیست و انجمن دیرینه‌شناسی کشور قرار گرفت.

۸۷ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد

دبیر اجرایی دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران با اشاره به استقبال کم‌نظیر از این همایش، گفت: ۸۷ مقاله به دبیرخانه این رویداد علمی ارسال شد که با توجه به تخصصی بودن آن آمار قابل توجهی است.

زارع افزود: ۴۰ درصد از این مقاله‌ها به صورت سخنرانی و مقاله ارایه، و ۲۰ درصد از مقالات منتخب نیز به صورت پوستر منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: در این همایش پنج کارگاه تخصصی از جمله در زمینه‌های فسیل‌های مهره‌داران، فسیل‌های بی‌مهرگان، شیوه‌های موزه‌داری و نیز آموزش تاکسیدرمی حیوانات تلفات جاده‌ای برگزار خواهد شد.

زارع اضافه کرد: این رویداد علمی سوم خرداد سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه با حضور احتمالی رئیس سازمان محیط زیست، معاونان این سازمان و استاندار آذربایجان‌شرقی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در این همایش از اساتید برجسته دیرینه‌شناسی دنیا از جمله «میکاییل فورتلیوس» از فنلاند به صورت ویدئوکنفرانس، «یوکانو» از صربستان، «سوکت سن» از فرانسه، «بربریان» از آمریکا و «واتابه» و «ناکایا» از ژاپن برای سخنرانی و ارائه مقالات علمی دعوت شده است.

وی با تاکید بر همراهی رسانه‌ها برای پوشش خبری این رویداد بزرگ علمی، اضافه کرد: برگزاری مناسب این همایش و نیز معرفی ظرفیت‌های مراغه با حضور و مشارکت رسانه‌ها ممکن خواهد بود.

به گزارش ایرنا دیرینه‌شناسی مهره‌داران و بی‌مهرگان، دیرینه‌شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه‌شناسی اثر فسیل‌ها، ریزدیرینه‌شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده‌پردازی و مطالعات کمی دیرینه‌شناسی از محورهای این همایش ملی است.

قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، موزه‌داری و مجموعه‌داری در دیرینه‌شناسی، جاذبه‌های دیرینه‌شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان‌شناسی، دیرینه‌شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران به میزبانی مراغه محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha