به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بُعد ملی و چه در حوزه بینالمللی به مولفههای آمایش، پیمایش و نظرسنجیهای وابسته به آن رخداد وابسته است.
همزمان با برگزاری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفهها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخشهای مختلف این رخداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه بعد از ۲ سال وقفه به سبب ویروس کرونا در راستای رسالت رسانهای خود ایفا کند.
بر این اساس مولفههای ۱۰گانهای از جمله قیمتگذاری کتابها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفهها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشستها و تنوع کتابهای تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بینالملل به تبادل نظر گذاشت.
در این نظرسنجی عدد یک نشاندهنده ضعیفترین و عدد ۱۰ نشاندهنده عالیترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفههای عنوان شده است.
ارتقای رتبه «خدمات جنبی» در سایه درایت مدیران نمایشگاه
در چهارمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در دو بخش ناشران عمومی و کودک و نوجوان و در یک تحلیل کلی این نظرسنجی مطابق سه آمایش قبلی یک مولفه ثابت بازتاب ویژهای دارد. مؤلفه «محل برگزاری نمایشگاه» کماکان بیشترین رأی (عالی) و رویکرد مطلق رضایتمندی ناشران را با خود بههمراه دارد.
همچنین مطابق آمایش قبلی «میزان تخفیف در نظر گرفته شده» در دو بخش فیزیکی و بهویژه بخش مجازی نمایشگاه سیوسوم کتاب تهران با رضایت خوب ناشران همراه است.
اما نکته حائز اهمیت در این میان که بازتاب متفاوتی در چهارمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر منتخب حاضر در این نظرسنجی دارد؛ نشان دهنده تغییر جایگاه «خدمات جانبی» و قرار گرفتن در رتبه سوم رضایتمندی خوب -نه عالی- به جای مولفه «تنوع تازههای نشر» که در سه آمیش قبلی در رتبه سوم رضایتمندی قرار داشت باز میگردد.
به بیان سادهتر ارتقای رتبه مولفه «خدمات جانبی» از حد متوسط به بالای این حد و نیل کردن به سمت خوب نشان دهنده این مهم است که مسئولان برگزاری و همچنین مدیریت مصلای حضرت امام خمینی(ره) به عنوان میزبان نمایشگاه سیوسم کتاب تهران بعد از پشت سر گذاشتن روزهای نخست و با تمام توان در راستای افزایش کیفیت ارائه خدمات جنبی این رویداد از قبیل امکانات و خدمات تاسیساتی و برقی؛ تامین دستگاههای کارتخوان؛ تقویت اینترنت؛ اطلاعرسانی در خصوص حضور مهمانان ویژه؛ نصب بنرهای معرفی غرفههای موجود در هر راهرو و نظایری از این اقدامات توانستند رضایت ناشران را جلب کرده و رتبه خود را از حد متوسط به سمت خوب ارتقا دهند.
اما در نقطه مقابل هنوز مولفه «موضوع نشستها» در ردیف آمایش ایرنا در گام چهارمش نیز، نشان دهنده وجود ضعف و آسیبی در حوزه نقصِ اطلاعرسانی این مهم از یک سو و صد البته عدم ایجاد میل و انگیزه برای ناشران برای حضور در نشستهای تخصصی؛ کمترین درصد رضایت ناشران بخشهای مختلف سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را با خود به همراه دارد.
همچنین این آمایش نشان میدهد که چهار مؤلفه چون «تنوع تازههای نشر»؛ «حضور مردم» و «چیدمان و دکور غرفهها» با کسب میانگین نمره متوسط رو به پایین نیازمند توجه و حمایت بیشتری از سوی متولیان امر نشر؛ برگزارکنندگان این رخداد و همچنین سرعت دادن به گذار از نگاه سنتی نشر به سمت جریان مدرن و پیشرفته آن از سوی ناشران است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این نظرسنجی را طی روزهای آتی برگزاری نمایشگاه سیوسوم کتاب تهران ادامه خواهد داد. قطعاً طی روزهای پیش رو با گسترش دامنه ناشران حاضر در این نظرسنجی میتوان به آرای قطعی و متقنتری دست پیدا کرد.
نظر شما