۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84766708
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران غذایی به جنگ تجاری دامن می زند

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبر: 84766708
بحران غذایی به جنگ تجاری دامن می زند

تهران-ایرنا- رهبران تجاری و دست اندرکاران کسب و کار شرکت کننده در مجمع جهانی اقتصاد هشدار دادند: افزایش جهانی بحران غذایی ممکن است مشکلات کنونی را تشدید کرده و به جنگ تجاری گسترده تری منجر شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: یک منبع دولتی در اظهاراتی به نشانه تشدید فشار بر عرضه مواد غذایی و افزایش قیمت ها به رویترز گفت هند می تواند صادارت شکر را برای اولین بار در ۶ سال گذشته محدود کند تا جلوی افزایش قیمت های داخلی را بگیرد.

در عین حال، اندونزی بزرگترین صادر کننده روغن پالم در جهان یارانه روغن پخت و پز فله را حذف  و آن را با حداکثر قیمت برای مواد خام برای پالایشگاه های داخلی جایگزین می کند.

سیاست های حمایت از مصرف داخلی در اجلاس مجمع  جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بسیار مورد اهمیت قرار گرفت و شرکت کنندگان خواستار مذاکرات فوری برای جلوگیری از بروز جنگ تجاری تمام عیار شدند.

جی کالینز معاون بازارهای سرمایه و مشاوره سیتی گروپ در نشست بازارهای جهانی در داووس گفت: بسیار مهم است که رهبران جهان درباره چگونگی مدیریت تجاری و غذا و سرمایه گذاری مذاکره کنند.

گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین المللی پول گفت برای مثال کشورهای زیر صحرا در آفریقا ۴۰ درصد از مصرف آنها صرف غذا می شود. افزایش قیمت مواد غذایی به غیر از آسیب به هزینه های زندگی، باعث افزایش احتکارتوسط دولت ها شده است. ما حدود ۲۰ کشور داریم که محدودیت هایی را در زمینه صادرات غذا و کودهای شیمیایی اعمال کرده اند که می تواند مشکلات کنونی را پیچیده تر و اوضاع را خرابتر کند.

دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل گفته ما با بحران غیرعادی غذایی مواجه هستیم و قیمت های مواد غذایی، کالاها و هزینه های کشتیرانی تاکنون دو برابر، سه برابر و چهاربرابر شده است.

وی در مصاحبه با رویترز در داووس گفت: تعداد افرادی که اکنون با گرسنگی مواجه هستند از ۸۰ میلیون به ۲۷۶ میلیون نفر در چهار تا پنج سال گذشته افزایش یافته است.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت: با رسیدن فصل برداشت محصولات در اوکراین در ماه ژوئیه و اوت، بسته بودن بنادر به معنای اعلام جنگ در عرضه جهانی مواد غذایی خواهد بود.

گیلبرتو تومازونی مدیر عامل بزرگترین تولید کننده گوشت در جهان در آفریقای جنوبی، روز سه شنبه در یک میزگرد مجمع جهانی اقتصاددر داووس گفت: راه حل بالقوه دیگر برای بحران غذایی، مقابله با ضایعات است.

وی هشدار داد: بشریت به طور همزمان با دو وضعیت اضطراری بزرگ مواجه است، ما باید با تغییرات اقلیمی مواجه شویم و برای تغذیه جمعیت رو به رشد، نیاز به تولید بیشتر داریم.

تومازونی افزود:  روشی که ما امروز تولید می کنیم پایدار نیست. ضایعات مواد غذایی چالش بزرگ ما است و باید این وضعیت را بپذیریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha