سفر مقام سازمان ملل به روسیه برای مذاکره درباره صادرات کود شیمیایی

نیویورک- ایرنا- واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پی بحران غذایی در جهان بر اثر جنگ اوکراین که وارد چهارمین ماه شده است، اعلام کرد که یک مقام ارشد سازمان ملل در روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد تا درباره صادرات کود شیمیایی مذاکره شود.

به گفته سفیر روسیه،  مقام رسمی سازمان ملل که قرار است به این کشور سفر کند، "ربکا گرینسپن" رئیس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده گروه جهانی واکنش به بحران غذا، انرژی و امور مالی سازمان ملل است.

این گروه برای کمک به کشورهایی که با شوک های اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین  مواجه هستند، تشکیل شده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که این مقام ارشد سازمان ملل قرار است در روزهای آینده به مسکو سفر کند تا در مورد طرح صادرات کود شیمیایی روسیه بحث شود.

 نبنزیا گفت که به طور رسمی کودها و غلات تحت تحریم نیستند، اما به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه، مشکلات ترابری، حمل و نقل، بیمه، انتقال وجوه بانکی ایجاد شده است که ما را از صادرات آزادانه باز می دارد.

وی افزود: ما آماده صادرات کود و غلات از بنادر خود به بازار جهانی هستیم.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل عصر در یک نشست امنیت غذایی در سازمان ملل به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی را برعهده دارد، گفت که برای احیای صادرات غلات اوکراین و کودهای شیمیایی با روسیه، اوکراین، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت فشرده در تماس است.

وی تصریح کرد: امیدوار هستم، اما هنوز در این زمینه تلاش باید کرد. پیامدهای پیچیده امنیتی، اقتصادی و مالی مستلزم حسن نیت از همه طرفها است.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که مسکو برای تامین نیازهای جهان، از تحریم صادرات کودهای شیمیایی معاف است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفته بود واشنگتن از تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازگرداندن غلات اوکراین به بازارهای بین‌المللی همزمان با جنگ اوکراین حمایت می‌کند.

لیندا توماس گرینفیلد به خبرنگاران گفت: گوترش در مورد برنامه‌ها و گفت وگوهای خود با اوکراینی‌ها و روس‌ها در خصوص عرضه غلات به بازارهای جهانی با ما گفت وگو کرده است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است.  تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند  دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

همچنین  بیش از نیم میلیون نفر در شرایط قحطی زندگی می کنند که این یک افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی از سال ۲۰۱۶ تاکنون است.

ولادیمیر رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha