۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۸
کد خبر: 84767725
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش جمعیت؛ پیش‌نیاز توسعه پایدار

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۸
کد خبر: 84767725
افزایش جمعیت؛ پیش‌نیاز توسعه پایدار

اراک - ایرنا - افزایش نیروی جوان و خلاق مسیر یک جامعه را به سمت پویایی و شکوفایی بیشتر تغییر می‌دهد و در مقابل، جامعه پیر روز به روز فرتوت‌تر می‌شود و طراوات و شادابی خود را از دست می‌دهد و به طور کلی می‌توان افزایش جمعیت را پیش‌نیاز توسعه پایدار دانست و باید زیرساخت‌های تحقق این مهم فراهم شود.

به گزارش ایرنا، سال‌های سال است که موضوع پیری جمعیت ایران و توجه به افزایش جمعیت مطرح است و رهبر معظم انقلاب نیز به این مهم تاکید جدی دارند و در این راستا سیاست‌های افزایش جمعیت را ابلاغ نموده‌اند. 

پیری جمعیت باعث کاهش باروی و کاهش جمعیت جوان جامعه می‌شود که این روند بزرگترین آسیب را به یک جامعه ایجاد می کند و مسیرهای رسیدن به رشد و پویایی را در آن جامعه محدود و کاهش می‌دهد.

رونق اقتصادی در همه جوامع متاثر از جمعیت جوان و مولد است، کاهش سرمایه انسانی و همچنین جمعیت مولد در سال های نه چندان دور آتی، دنیا را با چالش های اجتماعی و اقتصادی ناشی از سالمندی ترکیب جمعیتی مواجه خواهد کرد و این تحول بزرگ مستلزم توسعه قابل ملاحظه اقدامات حمایتی و تأمینی است.

بحث جوانی جمعیت و افزایش آن در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و سیاست‌های تشویقی ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده و در جمهوری اسلامی ایران نیز سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در دولت سیزدهم نسبت به گذشته با رشد چشمگیری همراه بوده است.

تغییر سبک زندگی انسان‌ها با شروع دوران مدرنیته، افزایش سن ازدواج، طلاق، مشکلات اقتصادی و اشتغال بانوان از مهمترین علل کاهش تمایل به زادآوری است که می‌طلبد در این خصوص اطلاع رسانی‌های لازم برای تهدیدات کاهش جمعیتی در حد وسیع صورت گیرد.

ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد، ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی بخشی از سیاست‌های کلان جمعیتی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و اجرای صحیح هر یک از این موارد می‌تواند گام بلندی در جهت افزایش جمعیت ودر نهایت قرار دادن کشور در ریل توسعه باشد. 

سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت باید در راستای تورم باشد

مدیر مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره لقمان اراک گفت: جمعیت فعال به جمعیت جوان هر جامعه اطلاق می‌شود و این جمعیت جزو سرمایه‌های هر کشور است.

دکتر «علی اصغر خسروبیگی» افزود: شرایط اقتصادی یکی از علل مهم در کاهش تمایل به زادآوری است و در کنار تنظیم شرایط اقتصادی باید شرایط جمعیت فعال جامعه نیز تنظیم شود.

وی بیان کرد: سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت باید در راستای تورم باشد تا بتواند در این راستا تسهیلگر باشد.

مدیر مرکز تخصصی روانشانسی و مشاوره لقمان اراک ادامه داد: سیاست‌های افزایش جمعیت بهترین برنامه برای رسیدن جامعه به پویایی بیشتر است و همه باید به تدبیرحکیمانه رهبر معظم انقلاب توجه جدی داشته باشند.

خسروبیگی اظهار داشت: اگر به بحث افزایش جمعیت جوان جامعه توجه نشود، کشور در ۲۰ سال آتی با مشکل جدی روبرو می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش طلاق در جامعه و کاهش تمایل به ازدواج و زادآوری از دیگر دلایل کاهش جمعیت است و در این راستا سیاست‌های پیشگیری از طلاق در این مرکز با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر مرکز تخصصی روانشانسی و مشاوره لقمان اراک اضافه کرد: اگر به بحث اشتغال جوانان در جامعه توجه شود، بسیاری از مشکلات از جمله جمعیت گره‌گشایی می‌شود.

پویایی کشور در گرو داشتن جمعیت جوان است

مدیر اجرایی مرکز خدمات روانشناسی پندار اراک گفت: پویایی یک کشور در گرو داشتن جمعیت جوان است تا این جمعیت بتواند با افزایش تولیدات زمینه رشد بیشتر جامعه را فراهم سازند.

«بابک پویا نسب» افزود: زمانی ایران جوان ترین کشور دنیا بود اما هم اکنون به سمت پیری در حرکت است و با این روند ۱۰ تا ۱۵ سال آتی جزو پیرترین کشورهای دنیا می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون بیش از چهار میلیون نفر در کشور از صندوق‌های بازنشستگی استفاده می‌کنند که این آمار تا ۱۰ سال آتی به بیش از ۱۶ میلیون نفر می‌رسد و این مهم خود در صورت کمبود نیروی جوان مشکلات زیادی را برای جامعه و حتی پرداخت حقوق این قشر ایجاد می‌کند.

مدیر اجرایی مرکز خدمات روانشناسی پندار اراک ادامه داد: تمام کشورها به دنبال جوان‌سازی جمعیت هستند و این مهم جزو سیاست‌های اصلی است.

پویا نسب گفت: اما در شرایط فعلی نمی توان جامعه را به یکباره به فرزندآوری ترغیب کرد و فاصله طولانی بین نسلی در رابطه با ازدواج رخ داده است.

وی تصریح کرد: مشاوره‌های ازدواج در طول سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته اما در مقابل مشاوره‌های طلاق افزایش چشمگیری داشته و نیاز است قبل از ترغیب فرزندآوری به بحث ترغیب ازدواج پایدار، شرایط تسهیل ازدواج توجه شود.

مدیر اجرایی مرکز خدمات روانشناسی پندار اراک افزود: فلسفه ازدواج بحث نیاز فطری،کنار یکدیگر بودن و آرامش است اما متاسفانه جوانان کمتر به ازدواج رسمی تن می‌دهند و بیشتر به دنبال ازدواج‌های سفید هستند.

پویا نسب تصریح کرد: دولت سیاست‌های تشویقی زیادی در راستای ترغیب ازدواج و فرزندآوری دارد اما ترغیب کننده جوانان برای شروع یک زندگی و فرزند آوری نیست.

وی گفت: سیاست افزایش جمعیت در ایران دیر شروع شده و خیلی از اصول مورد توجه قرار نگرفته است، و باید تلاش شود تا شرایطی فراهم شود که به واقع امکان فرزندآوری وجود داشته باشد.

مدیر اجرایی مرکز خدمات روانشناسی پندار اراک ادامه داد: یک زوج برای فرزندآوری نیازمند یک شغل پایدار با درآمد مناسب و جایگاه اجتماعی مطلوب است و این مهم در حال حاضر برای جوانان به یک رویا تبدیل شده است.

پویا نسب عنوان کرد: سیاست‌های ترغیبی فرزندآوری نیز به واقع ترغیب کننده نیست و افرادی که خود قصد فرزند آوری دارند به نوعی از این سیاست‌ها بهره گیری می کنند اما در مشاوره‌های ۲ سال گذشته این مرکز، تنها یک زوج اعلام کرده‌اند که به واسطه سیاست‌های ترغیبی حاضر به فرزندآوری شده‌اند.

وی گفت: یکی دیگر از معضلات مهم در جامعه این است که آمار سقط جنین به مراتب بیشتر از فرزندآوری شده و در این راستا مشکلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی بویژه برای زنان ایجاد شده است.

پیری جمعیت خطر جدی در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی نیز گفت: پیری جمعیت خطر جدی در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.

«پروین مفتح زاده» افزود: بین چهار تا ۶ درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال و در سن سالمندی قرار دارد و اگر این روند ادامه یابد، جمعیت سالمند ایران به بیش از ۳۱ درصد می‌رسد و این آمار معادل یک سوم جمعیت کشور می‌شود.

وی بیان کرد:  این روند یک تهدید جدی است زیرا بخش زیادی از نیروی جوان کشور تامین نمی‌شود و مراقبت از سالمندان و پرداخت حقوق بازنشستگان نیز با مشکل جدی روبرو می‌شود و کشور برای تامین نیروی جوان خود در راستای توسعه اقتصادی مجبور به ورود نیروهای خارجی می‌شود که این موضوع در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌تواند خطرات زیادی را برای کشور فراهم سازد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: طرح جوانی جمعیت از سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و ستاد ملی جمعیت در دولت تشکیل و قرارگاه جمعیت نیز در وزارت کشور تشکیل شده‌ است.

مفتح زاده اظهار داشت: قرارگاه جمعیت استان مرکزی هر ماه برای عملیاتی کردن طرح جوانی جمعیت در این استان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد و استانداری‌ها و راهبرد تعیین ضرورت و فعالیت‌های معطوف به کانون خانواده و جمعیت از جمله وظایف این قرارگاه است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: این قرارگاه با حضور ۲۱ نفر عضو اصلی و صاحب رای و ۲ نفر بدون رای تشکیل می‌شود.

مفتح زاده گفت: بر اساس نظریه کارشناسان پنج تا هفت سال برای پیشگیری از بحران جمعیت در کشور زمان باقی مانده و اگر از این مزیت استفاده نشود دچار بحران جمعیتی در کشور می شویم.

۳۱ سازمان مردم نهاد استان مرکزی در حوزه ازداوج فعال است

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی هم گفت: ۳۱ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه ازدواج و تسهیل در امر ازدواج در این استان فعال است و ۲۰۰ سلسله کارگاه در خصوص آموزش قبل و بعد از ازدواج توسط این سازمان‌ها برای زوج های جوان برگزار می‌شود.

«عابد حقدادی» افزود: ترویج ازدواج آسان و رصد تسهیلات ازدواج از جمله وظایف این اداره کل محسوب می‌شود که توسط سمن‌ها پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: هفت مرکز مشاوره در معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی تشکیل و در زمینه ارایه مشاوره به جوانان و خانواده فعالیت می‌کنند و امکان افزایش این مراکز تا ۱۱ مرکز وجود دارد.

رسانه‌ها در راستای سیاست افزایش جمعیتی تلاش مضاعفی به کار گیرند

استاندار مرکزی گفت: رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های فرهنگی استان باید فرهنگ سازی و تشویق در راستای سیاست افزایش جمعیت را مورد توجه جدی قرار دهند.

«فرزاد مخلص الائمه» افزود: دستگاه‌های اجرایی در بازنگری و پیاده‌سازی صحیح سند پیشگیری از طلاق مشارکت گسترده و موثر داشته باشند.

وی بیان کرد: آمار طلاق در این استان بالا است و این مهم موجب کاهش جمعیت در استان شده و نیاز است این سند در قرارگاه جمعیتی استان با بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها بازنگری، بازآفرینی و پیاده سازی شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از ۱۰ سال گذشته بر بحث افزایش جمعیت تاکید داشته و دارند و امید است با وجود شرایط سخت اقتصادی، جمعیت با کیفیت بر اساس این قانون در کشور و استان انجام شود.

مخلص الائمه عنوان کرد: افزایش ازدواج از جمله راهکارهای افزایش جمعیت در کشور و استان مرکزی است و طرح‌هایی شامل تسهیلات و ازدواج آسان در راستای افزایش ازدواج و افزایش جمعیت در کشور اجرایی شده است.

وی گفت: کاهش سن ازدواج، کاهش فاصله بین ازدواج و فرزند آوری و کاهش فاصله فرزند آوری از دیگر اقدامات افزایش جمعیت کشور است که شبکه نفوذ با ارایه آمارهای غلط از مبادی رسمی این سه مورد را هدف قرار داده‌ و موجب می شود آمار فرزند آوری کاهش یابد.

استاندار مرکزی افزود: در زمینه ناباروری اقدامات مناسبی در جهاد دانشگاهی این استان انجام شده و به صورت تخصصی در بین جهادهای دانشگاهی کشور بر روی این مسئله کار انجام داده‌ است.

امید است با اجرای صحیح سیاست های کلی افزایش جمعیت رهبر معظم انقلاب از سوی دولتمردان گام بلندی در جهت افزایش جمعیت که پیش نیاز واقعی توسعه همه جانبه کشور است، برداشته شود. 

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha