به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری با اشاره به دلایل تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی اظهار داشت: مدتی است که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تغییر رویکردی را شاهد هستیم تا تمرکز سازمان را منطبق بر اسناد فرادست ملی و بینالمللی به سمت کاهش خطر بحران ببریم؛ کاهش خطر بحران یعنی اقدامات پیشگیرانه را بر اقداماتی که به منظور آمادگی در برابر وقوع حادثه انجام میشوند، در اولویت قرار دهیم و تلاش ها بر این اصل استوار باشد که اساسا حادثه ای رخ ندهد، تا این که صبر کنیم حادثه رخ بدهد و نهادهای امدادرسان وارد عمل شوند.
وی گفت: البته این به مفهوم نیست که بخواهیم از آمادگی غفلت شود یا سیاستهای حوزه آمادگی تضعیف شود بلکه به معنی توجه جدی، همه جانبه و تمام عیار و در اولویت به حوزه پیشگیری از وقوع حوادث و بحرانها است.
نصیری ادامه داد: به این منظور از حدود چهار ماه قبل، تغییرات ساختاری در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: با ارتقای ساختاری و تخصصی نیروی انسانی و از حدود دو ماه قبل طراحی و تدوین یک طرح جامع تحت عنوان شکلگیری قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران آغاز شد، این قرارگاه با رویکرد همه جانبه به مقوله ایمنی کالبدی در حوزه سیاستگذاری و در مقیاس اجرایی با هدف ارتقای ایمنی شهری و یکپارچهسازی اقدامات ایمنیبخش تاسیس می شود.
رییس سازمان پیشگیری بحران تهران تاکید کرد: کارکرد اصلی این قرارگاه این است که چه کنیم تا ریسک بیشتر از وضع موجود به شهر اضافه نکنیم و چه کنیم که از بار ریسک موجود شهر بکاهیم مستندات قانونی متعددی همچون مواد ۶ و ۷ سیاستهای کلی نظام در پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه، مجوز تقویت عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران مصوب شورای شهر، تبصره یک ماده ۱۰ قانون مدیریت بحران کشور، بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و اساسنامه خود سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به ویژه آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ را داریم که میتوان در این زمینه از آنها بهره جست.
وی اظهار کرد: به هر حال حوزه شمول این دستورالعمل و این طرح جامع ارتقای ایمنی در حوزه ابنیه، بافت شهری و شریان های حیاتی است که خود اینها شامل مصادیق بسیاری مانند بازار تهران، بازارهای گل، بازارهای محلی، بافتهای فرسوده، ناپایدار و ناکارآمد میشود.
نصیری افزود: وقتی از ابنیه صحبت میکنیم، منظور همه ابنیه دولتی، نهادهای عمومی و خصوصی است البته صرفا دولت و نهادهای عمومی مثل شهرداریها در این زمینه وظیفه ندارند و بخش خصوصی هم وظایفی دارد که باید آنها را انجام دهد.
رییس سازمان پیشگیری مدیریت بحران تهران تاکید کرد: اقداماتی شبیه درجهبندی اماکن، ابلاغ موارد نقص به مالکان، از قبیل رعایت حریم گسلها و رعایت مقررات ملی ساختمان همچنین این طرح بحث مفصلی در حوزه گودبرداریهای ساختمان دارد که چه کنیم که گود پرخطر شکل نگیرد. این گود پرخطری که داریم ناشی از نواقصی است که در قوانین و ضوابط موجود است که اجازه می دهد گود پرخطر شکل بگیرد و رها شود. بحث های مفصلی نیز در دو پدیده فرونشست و فروریزش زمین داریم.
وی گفت: برای همه اینها در این طرح پیشبینیهای خوبی شده است. شریانهای حیاتی، ایمنی حمل و نقل شهری، از مترو گرفته تا معابر و ناوگان شهری و حمل مواد خطرناک، تاسیسات مانند شبکه آب، شبکه انتقال و توزیع برق، گاز، شبکه مخابرات نیز مشمول این طرح است همچنین در حوزه ایمنی فضاهای زیرسطحی مثل فضاهای مترو تونلها، زیرساختهای مشترک سیاستگذاری و اقدام لازم انجام میشود.
نصیریدرباره ایمنی حریق در آتشنشانی گفت: در ساختار جامع قرارگاه این موضوع دیده شده است. بخشهای مختلف ذی مدخل در شهرداری تهران در این قرارگاه عضو هستند. با تعامل نزدیک و سازندهای که با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و قوه قضاییه صورت گرفته، تلاش کردیم و در این مدت توانستیم اقدامات مهمی انجام دهیم و همراهی خیلی خوبی که عزیزان ما در دادستانی کل کشور، بازرسی کل کشور، دادستانی تهران و معاونت پیشگیری قوه قضاییه داشتند موجب تاسیس فرایند اجرایی هماهنگی جهت برخورد با متخلفان شده است.
وی افزود: از ظرفیت قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور برای برخورد با قانون شکنان استفاده خواهیم کرد. همینطور از ظرفیت نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، اداره کل مدیریت بحران استان تهران و عزیزان ما در شورای اسلامی شهر تهران استفاده شده است. از ظرفیت شهرداران مناطق، معاونتهای مختلف شهرداری که نقش مهمی در ایمنی دارند و مشخصا از سازمان بازرسی، حراست، مرکز حقوقی شهرداری تهران و سازمان آتشنشانی کمک گرفته شده است. این سازمانها اعضای اصلی این قرارگاه هستند و قرارگاه به صورت منظم به ریاست شهردار تهران تشکیل جلسه خواهد داد.
نصیری یادآور شد: درست است که ما اکنون پس از حادثه تلخ متروپل آبادان که بسیار غم انگیز و تلخ بود صحبت میکنیم اما اعلام رسمی تشکیل این قرارگاه در واقع اشاره به اقدامات مهمی است که که از ماهها پیش به دستور شهردار تهران انجام شده است. بسیاری از این اقدامات که مستند به قوانین فرادستی است قبلا به صورت پراکنده انجام میشد که با تاسیس این قرارگاه به صورت منسجم انجام میشود.
وی ضمن تسلیت به خانواده های داغدار حادثه متروپل، یادآور شد که با افزایش درک خطر می توانیم جلوی وقوع این حوادث تلخ را بگیریم.
رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: شهردار تهران، در دوره جدید مدیریت شهری از روز اول نگاه ویژهای به مقوله ایمنی شهری داشتند و اختیارات ویژه ای تفویض کردندکه تاثیر آن را در کنترل بحران کرونا شاهد بودیم.
وی افزود: در ایمن سازی شهر تهران هم باید بدانیم که شهرداری تهران به تنهایی مسئول ایمنی شهر نبوده و همه مسئولیت بر عهده این سازمان نیست و مطابق قوانین متعددی که در سطح کشور وجود دارد، احداث بناهای ایمن، نظارت بر حسن اجرا در حوزه وظایف سازمان های متعددی است که باید به همراه مالکان ابنیه اهتمام جدی در ساخت و ساز ایمن داشته باشند.
نصیری گفت: به هر حال در مقررات ملی از ۲۲ مبحث مهم آن، سه مبحث مهم در ارتباط با ایمنی ساخت و ساز است. مبحث ۱۲ ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا، مبحث ۳ در رابطه با حفاظت ساختمان در برابر حریق، مبحث ۲۲ راجع به مراقبت و نگهداری از ساختمانها است و سازمان مدیریت بحران هم در کلان کشور و با تفویضی که از سمت وزیر محترم کشور در شهر تهران انجام شد با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وظیفه هماهنگی بین بخشی و انجام وظیفه در این حوزه را برای کمک به جریان اصلی مدیریت بحران کشور بر عهده دارد.
رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: وظیفه یادشده، رافع مسئولیت مالکان و بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی نیست.
وی افزود: موضوع شکلگیری قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران را آغاز کردهایم و این طرح ظرف هفته جاری توسط شهردار و تیم تخصصی شهرداری نهایی شده و در اسرع وقت جلسات این قرارگاه توسط شهردار تهران شکل میگیرد.
نظر شما