دور جدید کاوش در بندر تاریخی سیراف بوشهر برای تبدیل به شهر موزه جهانی آغاز شد

بوشهر - ایرنا - مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف استان بوشهر گفت: دور جدید کاوش‌های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف با همکاری دانشگاه تهران و مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور در راستای تبدیل این کهن بندر به شهر موزه جهانی آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر روز دوشنبه به نقل از سید مهدی آذریان افزود: سیراف یکی از کهن‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که از دیرباز تاکنون به حیات خود ادامه داده و در مبادلات تجاری و بازرگانی جنوب ایران در دوران مختلف تاریخی نقشی پر رنگ داشته و در باره این بندر در متون تاریخی بسیار نوشته شده است.

وی ادامه داد: این بندر باستانی نخستین بار به شکل رسمی در سال ۱۹۶۶ میلادی از سوی یک هیات مشترک انگلیسی - ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمایندگانی از مرکز باستان‌شناسی ایران به مدت هفت فصل مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت و آخرین فصل کاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال ۱۳۸۸ هجری شمسی است که سرپرستی آن را محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار برعهده داشت و نتایح آن در قالب مقاله‌های متعدد و کتاب بندر باستانی سیراف منتشر شده است.

آذریان گفت: پس از برگزاری همایش ملی خلیج‌فارس به روایت باستان شناسی، نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند این بندر با گرفتن مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و همزمان با هفته میراث‌فرهنگی با حمایت اداره‌کل متبوع و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، به سرپرستی محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار ( عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران) از سر گرفته شد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف بیان کرد: این کاوش‌ها به مدت ۴۵ روز با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و وضعیت ساسانیان در بندر تاریخی سیراف از طریق کاوش در هسته مرکزی شهر، یعنی پیرامون مسجد جامع و قلعه دوره تاریخی انجام می‌گیرد.

وی گفت: امیدواریم با انجام تحقیقات ادامه دار، پیوسته و سالانه این کاوش‌ها، بتوان در راستای معرفی و شناخت هر چه بیشتر این کهن بندر باستانی گام برداشت و زیرساخت‌های تبدیل آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.

بندر سیراف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد؛ این بندر در دوره ساسانی و اسلامی بویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

بندر تاریخی سیراف در قدیم یکی از بنادر شاخص دنیا در زمینه تجارت دریایی بوده و ۲۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha