اقتصاد هنر به معنی چگونگی کاربرد علوم اقتصادی در فعالیتهای هنریست.
امین مهدوی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: با توجه به ظرفیتهای بیشمار کشورمان بویژه استان اصفهان در زمینه خلق آثار هنری، توجه به اقتصاد هنر و کسب و کار مُبتنی بر فعالیتهای هنری، امری ضروریست.
وی با اشاره به اینکه مفهوم اقتصاد هنر از اواسط قرن بیستم در دنیا شکل گرفت و تعاریف مختلفی برای آن وجود دارد، اظهار داشت: هر یک از رشتههای هنری و صنایع خلاق، بازار مُختص به خود را دارند که با استفاده از اقتصاد هنر میتوان به بررسی بازار و رونق آنها و مباحث مدیریتی و کارآفرینی پرداخت.
عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد فرهنگ و هنر ایران افزود: بازار برخی از رشتههای هنری مانند هنرهای تجسمی از پیچیدگیهای خاص خود برخوردار و نسبت به بخش های دیگر مانند صنایع دستی مرسوم، متفاوت است،
وی با تاکید بر اینکه استفاده از دانش اقتصاد هنر برای بررسی این بازارها نیاز به تربیت نیروی متخصص و آموزش دهنده این مباحث دارد، خاطرنشان کرد: اقدام هایی از یک دهه گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از دانشگاههای کشور برای راهاندازی رشته اقتصاد هنر انجام شده است و اکنون این رشته در دانشگاههایی مانند هنر اصفهان وجود دارد.
مهدوی با بیان اینکه لازم است این رشته دانشگاهی و سایر رشتههای مرتبط با آن بمنظور آموزش نیروهای انسانی متخصص در دانشگاه های کشور گسترش یابد، افزود: گفتمان اقتصاد هنر در جامعه علمی و نُخبگانی کشور ایجاد شده است.
وی، یکی دیگر از نیازهای توسعه اقتصاد هنر در کشور را رفع خلاءهای قانونی بویژه در زمینه صادرات دانست و تصریح کرد: هنوز مباحث قانونی مشخص و مُدون و دیدگاه هنری برای صادرات برخی از آثار هنری وجود ندارد و از طرفی تحریم های ظالمانه نیز صادرات محصولات هنری و صنایع دستی کشورمان را با مشکلاتی مواجه کرده است.
مهدوی با بیاناینکه برای بازاریابی و رونق بازار محصولات هنری باید بحث رقابتپذیری نیز در نظر گرفته شود، گفت: نیازسنجی و در نظرگرفتن رقیبان در بازار آثار هنری از اهمیت زیادی برخوردار است بعنوان مثال برای صادرات محصولات صنایع دستی به کشورهای همسایه باید بررسی کرد که آیا مردم آنجا تمایلی به خرید به این محصولات دارند یا خیر.
وی، برخی رویدادها مانند حراج آثار فاخر هنری را در عرصه اقتصاد هنر قابل اهمیت دانست و تصریح کرد: برگزاری این رویدادها نشان می دهد که به هنر هم می توان بعنوان سرمایه نگاه کرد.
مهدوی خاطرنشان کرد: انجمن علمی اقتصاد فرهنگ و هنر ایران برای گسترش و ارتقای علمی اقتصاد فرهنگ و هنر و بطورکلی اقتصاد صنایع فرهنگی، توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای اقتصادی صنایع فرهنگی از حدود ۲ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد.
وی اضافه کرد: این انجمن میکوشد تا با فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مشاوره کسب و کار، نقش موثری در اعتلای این رشته داشته باشد.
مدیر اجرایی انجمن علمی اقتصاد فرهنگ و هنر ایران با اشاره به استقرار دفتر این انجمن در دانشگاه هنر اصفهان، اضافه کرد: فراخوانی برای انتشار نخستین نشریه تخصصی اقتصاد هنر به نام "اقتصاد هنر و خلاقیت" توسط این انجمن اعلام شده که امید است تا تابستان امسال نخستین شماره آن منتشر شود.
وی، برگزاری دورههای آموزشی مانند بِرندسازی در هنر و استفاده از فناوریهای جدید در اقتصاد هنر را از دیگر فعالیتهای انجمن مذکور دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از این دورههای آموزشی دارای رویکرد بازار محور است.
به گزارش ایرنا، از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در جهان ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدهاند.
نظر شما