کارشناس بهداشتی: سلامت غده تیروئید درضریب هوشی و رشد نوزادان و کودکان موثر است

بوشهر - ایرنا - کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سلامت غده تیروئید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر روز سه شنبه به نقل از فرزانه گشمردی افزود: غده تیروئید که در ناحیه جلو گردن واقع شده یکی از مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن است و با تولید هورمون‌های تیروئید سوخت‌ و ساز بدن را کنترل می‌کند.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: بیماری‌های متعددی که در این غده بروز می‌کنند باعث اختلال در عملکرد آن شده و منجر به بروز علائم و نشانه‌های بالینی متعدد می‌شود.

وی کم‌کاری تیروئید را مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان دانست و بیان کرد: کم‌کاری تیروئید نوزادان یک بیماری ارثی است، وضعیت بدنی نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید ممکن است هنگام تولد عادی یا بدون علامت (کودک با ظاهری سالم) باشد.

این کارشناس گفت: کاهش دمای بدن، تمایل نداشتن به خوردن شیر، بزرگی زبان، کبودی دست‌وپا، خشکی پوست و زردی بیش از سه روز را از علائم بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: هرچه ابتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان دیرتر تشخیص داده شود ممکن است علاوه بر عقب‌ماندگی ذهنی و علائم یاد شده  عوارضی نظیر کوتاهی قد، لالی و کاهش شنوایی نیز به آن افزوده شود.

وی اختلالات تیروئیدی را در تمام سنین و هر دو جنس در جهان شایع دانست و توضیح داد: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان در کشور شیوع دارد و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روزهای ۵-۳ تولد است همچنین این بیماری برای زنان باردار نیز در صورت درمان نشدن می‌تواند در به خطر افتادن سلامت جنین و مادر نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس افزود: مصرف بتادین برای ضدعفونی کردن در زنان باردار، می‌تواند بر تیروئید جنین اثر منفی بگذارد، همچنین کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می‌تواند باعث مشکلات تیروئید شود.

گشمردی گفت: سلامت غده تیروئید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد طوریکه گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی در دانش‌آموز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha