تعمیم‌ دادن کنش شخصی به یک جامعه، کاری غیرحرفه‎‌ای است

تهران- ایرنا- فرهنگستان هنر در واکنش به تحسین فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن اعلام کرد: این فیلم حادثه‌ای عبرت‌آمیز را به‌ مثابه باوری حاکم بر جامعه به تصویر می‌کشد؛ در صورتی که تعمیم‌ دادن کنش شخصی به یک جامعه به خصوص ملت ایران و جامعه شیعی، کاری غیرحرفه‎‌ای است.

به گزارش ایرنا از فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، متن یادداشت این نهاد در پی تحسین فیلم عنکبوت مقدس در جشنواره کن بدین شرح است: «فیلم عنکبوت مقدس که به گفته کارگردان فیلم، الهام‌ گرفته از حادثه‌ای تاریخی است، سبب رنجش خاطر مردم و هنرمندان مؤمن ایران اسلامی شده است.

این فیلم حادثه‌ای نادر، تلخ و عبرت‌آمیز را به‌ مثابه نگرش و حتی باوری کلان و حاکم بر جامعه به تصویر می‌کشد؛ در صورتی که تعمیم‌ دادن کنش شخصی و فردی به یک ملت و جامعه، به‌ خصوص ملت ایران و جامعه شیعی، کاری بس غیرحرفه‎‌ای و ناجوانمردانه تلقی و موجب شکل‌گیری دوگانه هنر و باور می‌شود. ناگفته پیداست آنانی‌ که می‌کوشند تا هنر را در مقابل باورها و ایمان مردم قرار دهند، بیش و پیش از هر چیزی، به هنر و هنرمند آسیب می‌زنند. 

برخی از جشنواره‌های خارجی به خانه‌های عنکبوتی تبدیل شده‌اند که هنرمندانی چند را در تارهای ظریف و زرین خود گرفتار کرده‌اند. آنها خودپسندانه تنوع فرهنگی، به‌ خصوص فرهنگ‌های معنوی را باور ندارند و همه‌ چیز را با ذهنیت سیاست‌زده خود بازخوانی می‌کنند و می‌پذیرند و این حق را برای خود قائل‌اند تا به دلیل متفاوت‌ بودن، باورها و فرهنگ‌های دیگر را تخطئه و حتی تحقیر کنند.»

به گزارش ایرنا، فیلم عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی - سوئدی به عنوان یکی از آثار بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد و روز شنبه در مراسم اختتامیه، زهرا امیرابراهیمی بازیگر نقش اول آن جایزه بهترین بازیگر زن این رویداد را کسب کرد.

عنکبوت مقدس محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک است و در اردن فیلمبرداری شده و ماجرای سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد را روایت می‌کند.

هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha