هدایت‌گری امام خمینی (ره) در قاب مستندهای تلویزیونی

تهران- ایرنا- شبکه مستند در سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی با پخش مستندهای «تشییع بزرگ» و «امتحان» ضمن مرور تاریخ، انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی را بازخوانی می‌کند. مستند سه قسمتی فرمانده و «پونز روی صفحه تاریخ نیز در آستانه سالروز ارتحال امام خمینی(ره) پخش می‌شود.

به گزارش ایرناف دو مستند تشییع بزرگ و امتحان به ترتیب در روزهای جمعه ۱۳ خرداد ساعت ۱۶ و یکشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مستند تشییع بزرگ روایتگر حضور پرشور مردم ایران در مراسم تشییع و تدفین پیکر حضرت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد ماه است که یکی از بزرگترین مراسم بدرقه به شمار می‌رود. در این اثر که مبتنی بر تصاویر آرشیوی تولید شده است، تصاویری کمتر دیده شده از مراسم تشییع امام خمینی در تهران و استقبال میلیونی مردم از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به نمایش درمی‌آید.

این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی تولید شده و محمدطه امیری آن را نویسندگی کرده است. تشییع بزرگ روز جمعه ۱۳ خردادماه ساعت ۱۶ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. فیلم امتحان به کارگردانی سجاد ریاحی فیلم دیگری است که به این مناسبت روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این فیلم مستند روایتی تاریخی از دو اتفاق مهم سیاسی در دهه ۱۳۶۰ همزمان با دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای است. اولین اتفاق مربوط به سال ۱۳۶۴ و ماجرای انتخاب نخست وزیر از سوی ایشان است و دیگری در سال ۱۳۶۶ و خطبه مشهور آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه است که بازتاب‌های مختلفی را از سوی رسانه‌ها و مطبوعات وقت به همراه دارد. نام این فیلم مستند برگرفته از این جمله است که رهبر انقلاب در امتحانات الهی چگونه عمل می‌کنند؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در ماجرای پیچیده اختلاف نظر آیت‌ الله خامنه‌ ای رئیس جمهور وقت با نخست وزیر که منجر به ورود امام خمینی (ره) شد جست‌وجو کرد.

امتحان ۶۳ دقیقه‌ای در سازمان اوج تولید شده و مهدی مطهر تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. این مستند روز یکشنبه ۱۵ خردادماه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.
 

هدایت‌گری امام خمینی (ره) در قاب مستندهای تلویزیونی

پونز روی صفحه تاریخ

مستند پونز روی صفحه تاریخ به شبکه پنج می آید. این مستند با رویکردی متفاوت به لحاظ روایت تولید شده اثری از خانه مستند انقلاب اسلامی به تهیه کنندگی عطا پناهی و کارگردانی پدرام بهرامی است.  پونز روی صفحه تاریخ روایتگر زندگی و فعالیت های امام خمینی (ره) است و سعی دارد با استفاده از موشن گرافیک های ساده و جذاب در کنار نثر روان و تصاویر آرشیوی، برخی از موضوعات تاریخ معاصر را برای قشر جوان تصویر کند.  

هدایت‌گری امام خمینی (ره) در قاب مستندهای تلویزیونی

راوی این مستند تماشایی منوچهر والی زاده است و به کوشش گروه اجتماعی شبکه پنج قرار است، پنجشنبه دوازدهم خرداد حدود ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما پخش شود.

تماشای مستند «فرمانده» از شبکه پنج سیما

مستند سه قسمتی فرمانده با هدف تبیین و به تصویر کشیدن دستاوردهای دفاع مقدس، جمعه ساعت ۲۲، شنبه و یکشنبه ساعت ۲۰ تماشایی می شود. این مستند روایتگر نقش مدیریت امام خمینی (ره) در دستاوردهای دفاع مقدس به‌ویژه محقق کردن اهدافی است که شاید محقق نشدنی پنداشته می‌شد، است. فرمانده به بررسی، تحلیل و تبیین شکست محاصره‌های پاوه، اعتماد به جوانان و پرورش فرماندهان توانا در جنگ و روحیه بخشیدن به افکار عمومی و همراه کردن ملت با نیروهای مسلح و همچنین هدایتگری و مدیریت امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی ۸ساله است.

همچنین این مستند ابعاد مدیریت نظامی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را در ۴ دهه گذشته بررسی خواهد کرد. فرمانده قرار است سیر تحول خودکفایی نظامی کشور را در دوره جنگ و بعد از آن هم بررسی کند و شاخص‌هایی که هویت انقلاب اسلامی در عرصه نظامی بود را شناسایی نماید. مستند فرمانده به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی مژدهی فر از جمعه تا یکشنبه از شبکه تهران تماشایی می‌شود.

                                                                          

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha