۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبر: 84775779
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرخودرو، از اسب افتاد یا از اصل

۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبر: 84775779
شهرخودرو، از اسب افتاد یا از اصل

مشهد- ایرنا- تیم فوتبال شهرخودرو مشهد با ناکامی در جمع‌آوری امتیازات لازم برای بقا در لیگ برتر، به لیگ آزادگان سقوط کرد تا تیمی که زمانی در آوردگاه آسیایی حریف می‌طلبید، حتی نتواند در لیگ برتر ماندگار شود.

به گزارش ایرنا، باشگاه فوتبال پدیده خراسان در سال ۱۳۹۲ با خرید امتیاز باشگاه فوتبال مس سرچشمه با نام "پدیده مشهد" تأسیس شد و در مسابقات لیگ آزادگان شرکت کرد. این تیم با قهرمانی در گروه الف لیگ آزادگان فصل ۹۳–۱۳۹۲، به لیگ برتر ایران صعود کرد و تلاش داشت در غیاب ابومسلم، پیام و بعدتر سیاه‌جامگان، پرچم فوتبال خراسان را بالا نگه دارد.

این تیم از لیگ چهاردهم تاکنون۲ عنوان یازدهمی،۲ عنوان دهمی، یک رتبه نهمی، یک ششمی و یک چهارمی کسب کرده و امسال در آخرین فصل برگزار شده لیگ فوتبال با قرار گرفتن در قعر جدول ۱۶ تیمی لیگ برتر، به لیگ آزادگان سقوط کرد.

بهترین رتبه شهرخودرو در فصل ۹۷-۹۸ و در پایان لیگ هجدهم به دست آمد، زمانی که با کسب ۵۶ امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه چهارم لیگ موفق به کسب سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا شد و به نخستین تیم فوتبال استان خراسان رضوی تبدیل شد که به مسابقات آسیایی راه یافته است. شهرخودرو در آن مسابقات پس از پیروزی بر الرفاع بحرین و السیلیه قطر تا مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ نیز بالا رفت.

در فصل بعد از آن، این تیم ۴۶ امتیاز کسب کرد و کار خود در لیگ را با احراز رتبه ششم جدول به پایان رساند. شهرخودرو که پارسال با کسب ۳۸ امتیاز به رتبه نهم لیگ سقوط کرده بود، امسال هم روند نزولی خود را ادامه داد و با کسب تنها ۲ پیروزی، ۱۰ مساوی و ۱۷ باخت و کسب ۱۶ امتیاز، یک هفته مانده به پایان مسابقات لیگ بیست و یکم، سقوط خود را به لیگ آزادگان مسجل کرد.

شهرخودرو در این فصل تقریبا از همان هفته‌های ابتدایی در انتهای جدول قرار داشت. این تیم که لیگ را با "رضا مهاجری" آغاز کرده بود بازی نخست را به سختی با ۱۱ بازیکن انجام داد، هفته دوم به علت مشکلات مالی از رفتن به کرمان پرهیز کرده و سه بر صفر بازنده اعلام شد.

پس از ۲ بازی و در نخستین روزهای آبانماه پارسال، در پی بروز بحران در تیم پدیده و امتناع بازیکنان از حضور و انجام بازی، "اکبر میثاقیان" با هدف ساماندهی این تیم بحران زده، جایگزین مهاجری شد، اما وی نیز پس از حدود ۵۰ روز، نتوانست بر این ناکامی ها غلبه کند و جای خود را به "داود سیدعباسی" داد.

شهرخودرو در دوران حضور چند ساله در رقابت‌های لیگ برتر، فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد. این تیم که با نام پدیده شروع کرده بود پس از کش و قوس‌های فراوان اسفندماه پارسال با کسب مجوز ماده پنج فعالیت باشگاه ها به "شهرخودرو" تغییر نام داد. این تیم سرنوشت عجیبی بر سر مالکیت نیز داشت و تیمی که روزگاری فوتبال ایران را در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نمایندگی می کرد، اکنون سقوط به لیگ آزادگان را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

دلایل مختلفی برای روند نزولی و سقوط شهرخودرو بیان شده است که بدشانسی، ناداوری ها، مشکلات مدیریتی تا عدم حمایت مسوولان استانی از آن جمله است.

شهرخودرو غریب در شهر

مدیر تیم فوتبال شهرخودرو، هفته قبل پس از شکست مقابل تیم پرسپولیس و قطعی شدن سقوط به لیگ آزادگان گفته بود: مگر می‌شود ۲۹ هفته اشتباهات داوری برای ما باشد؟ ما یک امتیاز از داوری سود نبردیم، حق بچه‌های ما این نبود.

سیدمهدی سیدصالحی افزود: ما از اول فصل تیم غریب و تنهایی بودیم و هیچ کسی را نداشتیم. هر شهری می‌رفتیم همین بود، در شهر مشهد هم غریب بودیم و کسی پشت تیم ما نبود.

وی با اشاره تلویحی به مشکلات تیم و خودداری بازیکنان از رفتن به زمین در هفته دوم لیگ، گفت: مگر می‌شود یک بازیکن اول فصل بازی نکند؟ ببینید چه اتفاقی افتاده است. 

فرصت سوزی ها 

خداداد عزیزی از پیشکسوتان فوتبال خراسان و کشور هم گفت: برای موفقیت در هر تیم در کنار بازیکنان و کادر فنی، یک تیم بیرونی قوی هم باید باشد که تیم شهرخودرو در این زمینه ضعف داشت.

وی افزود: ۲ مرتبه برای همکاری با تیم شهرخودرو دعوت شدم و با توجه به اینکه تیم شهر خودمان است وظیفه داشتم به این تیم کمک کنم، اما شرایط سخت افزاری و عزم لازم مدیریت را برای موفقیت مهیا ندیدم و خود را کنار کشیدم.

وی ادامه داد: بدشانسی و فرصت سوزی در بعضی بازیها، سبب شد که شهرخودرو با اختلاف کم نسبت به حریف خود سقوط کند.

ضعف مدیریت

دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی هم گفت: سقوط یک تیم عوال مختلفی دارد که از نظر ما مهمترین علت سقوط شهرخودرو، مدیریتی بود. نحوه مدیریت، تغییرات کادر فنی و تصمیماتی که گرفته شد و حتی تیم را برای تمرین از مشهد خارج کرد.

محسن حیدری به خبرنگار ایرنا افزود: مدیریت شهرخودرو که به ثبات رسید، نتیجه گیری هم بهتر شد اما دیگر دیر شده بود و مدیران این تیم دیر به فکر افتادند. البته بدشانسی و ناداوری هم در کسب نتایج این تیم موثر بود تا در نهایت فوتبال خراسان نماینده خود را در لیگ برتر از دست داد.

وی با بیان اینکه ادعای عدم حمایت از شهرخودرو، بی انصافی است، افزود: ما همه امکاناتی را که داشتیم و می‌توانستیم برای حمایت از این تیم بسیج کردیم.

دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی اظهار داشت: آینده تیم شهرخودرو بستگی به نحوه مدیریت و پذیرش اشتباهات گذشته و پرهیز از تکرار آن دارد. آنان باید برای سال آینده تلاش نمایند که در شهر تمرین کنند، اگر با جامعه فوتبال و جامعه رسانه ای و دلسوزان هم افزایی کنند، بلافاصله می تواند بالا بیاید. آنها باید تصمیم بگیرند چه مسیری را می خواهند طی کنند.

شهرخودرو اسیر حاشیه

مدیرعامل تیم فوتبال شهرخودرو نیز در خصوص علل سقوط این تیم گفت: تیم ما در نیم فصل دوم از نظر فنی شرایط بسیار خوبی داشت و آنچه که باعث شد نتیجه نگیریم حاشیه ها و نامهربانی‌های اطراف تیم بود.

اسماعیل حیدرپور افزود: پیش از بازی با پرسپولیس، در بازی سپاهان، داور از یک پنالتی مسلم ما چشم پوشی کرد، ما درخواست کرده بودیم که داور دیگری برای مسابقه بگمارند که توجه نکردند. ما علاوه بر اینکه از داوری لطمات زیادی خوردیم، حتی در شهر خودمان هم غریب بودیم.

وی با بیان اینکه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در فوتبال باید حمایت شود، افزود: متاسفانه این حمایت از مجموعه شهرخودرو انجام نشد. هیات فوتبال استان هم هیچ کمکی به ما نکرد و حتی یک خداقوت به ما نگفتند.

مدیرعامل تیم فوتبال شهرخودرو اظهار داشت: شورای شهر مشهد پارسال ۱۵ میلیارد تومان به تیم ما کمک کرد اما امسال یک ریال هم کمک نکردند و یک نفر از مسوولان استانی هم پشت تیم درنیامد و حمایت نکرد. حتی نتوانستیم یک جلسه ملاقات با استاندار و شهردار داشته باشیم.

وی در خصوص آینده تیم بیان کرد: شرایط حساسی داریم. وضعیت آینده را نمی‌دانیم، اگر استان بگوید بخش خصوصی هستید و کمک نمی‌کنیم، بعید می‌دانم در این شهر بمانیم. دوست داریم همه همدل شوند، اگر مجموعه مدیران استان پای کار بیایند قول می‌دهیم و تلاش می‌کنیم سال بعد لیگ تیم به برتر بیاید.

حیدرپور افزود: امسال هم تیم ما در نیم فصل دوم خیلی خوب بود، که اسکلت تیم را حفظ می‌کنیم و چند بازیکن خوب دیگر هم اضافه می‌کنیم و همه تلاش خود را برای بازگشت مجدد به لیگ برتر انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان با انتقاد از عدم همکاری مسوولان استانی با شهرخودرو گفت: چگونه وقتی پارسال تیم را از مالک گرفتند، همین افراد از شورای شهر پول و کمکهای مالی دریافت کردند، اگر بخواهند کمک کنند مثل آب خوردن می‌توانند اما نمی خواهند، مدیران استان هم می توانستند کارگروهی با حضور چند تن از مسوولان مرتبط تشکیل داده و حمایت لازم را انجام دهند، اما چنین نکردند.

مدیرعامل تیم فوتبال شهرخودرو اظهار داشت: برای موفقیت یک تیم، عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند که از جمله آنها، ارکان و مدیریت باشگاه، بودجه، برنامه ریزی و حمایت مسوولان استان و هواداران است. ما به دلیل شرایط کرونایی از حضور هواداران که محروم بودیم. در خصوص حمایت مسوولان هم از هیچ مسوولی حتی یک شاخه گل و خداقوت به بازیکنان نرسید. در حالی که در استانی مانند مازندران، مدیر ارشد استان پای کار بود و نساجی هرجا خواست بازی کند، پیگیر کارش بودند.

وی ادامه داد: اگر معتقد هستند ما بخش خصوصی هستیم پس کسی هم نباید در کار تیم ما دخالت کند و اینکه تیم را کجا می‌بریم و تمرین می‌دهیم به باشگاه مرتبط است و می توانیم جایی ببریم که ما را حمایت کنند.

حیدرپور بیان کرد: اگر به ما کمک نمی‌کنند، حداقل بگذارند به جایی برویم که ما را حمایت کنند و هستند جاهایی که زمین و پشتیبان هم می‌دهند. اگر هم شور و نشاط اجتماعی برای مسوولان استان مهم است و می‌خواهند کمک کنند، مکتوب بنویسند که چه کمکی می‌کنند و یا تیم را از ما بخرند و هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

وی افزود: نمی‌شود بازی کنیم و هزینه نماییم اما حمایت هم نشویم و بازخواست هم بشویم. دوست داریم مسوولان استان جلسه ای بگذارند و ببینند که ماجرا چه بود و چه شد ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مدیرعامل تیم فوتبال شهرخودرو با بیان اینکه با رسانه ها مشکلی نداریم، افزود: از همه کسانی که در طول فصل ما را نقد و یا حمایت کردند، تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: "حمیداوی" کسی است که از این شهر نیست، اما برای این شهر هزینه کرد و تیم را به آسیا برد اما امروز او آدم بد داستان شده است. اگر به عنوان سرمایه گذار هزینه کند اما حمایت نشود می‌رود جایی که حمایتش کنند.

حیدرپور در خصوص علت نپیوستن خداداد عزیزی به عنوان مدیر فنی تیم شهرخودرو هم گفت: "میثاقیان" عضوی از خانواده باشگاه است اما به دلیل شرایط جسمی نمی توانست به عنوان مدیر فنی ادامه کار دهد، به همین دلیل دنبال عزیزی بودیم. خداداد اسطوره فوتبال کشور است و برای او احترام زیادی قائلیم و دوست داشتیم از ظرفیت او در بازیهای پایانی استفاده کنیم، اما چون شرایط مالی میسر نشد نتوانستیم از ظرفیت او بهره‌مند شویم.

کارشناسان و مدیران حوزه فوتبال دلایل مختلفی را برای سقوط تیم شهرخودرو ذکر کرده و می کنند، اما واقعیت آن است که شهرخودرو سال بعد در لیگ آزادگان حضور خواهد داشت و باید دید می تواند دوباره به لیگ برتر بازگردد و یا مسیر پیام و ابومسلم در انتظار این تیم خراسانی نیز خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha