فیلم عنکبوت مقدس برگرفته از ماجرای قتلهای سعید حنایی در شهر مشهد است که حدود دو دهه قبل رخ داد و در آن زمان به قاتل عنکبوتی یا عنکبوت قاتل مشهور شد. در نهایت توسط پلیس دستگیر و با رای دادگاه به اعدام محکوم شد.
به گفته منتقدان در این فیلم مواردی از اهانت به عقاید و منش مسلمانان بوده و حرمت امام هشتم شیعیان نیز نگه داشته نشده است.
کارگردان با برخی آیتمها نظیر فوکوس بیش از اندازه به حرم مطهر امام رضا (ع) یا انتخاب زهرا امیرابراهیمی برای ایفای نقش اصلی فیلم، درصدد حساس کردن پروژه در اذهان مردم ایران برآمده است.
متن یادداشت رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شرح است:
بسمه تعالی
هر ساله جشنوارههای جهانی با سبک و سیاق خاص خود و با رویکردهای متفاوت در مناطق مختلف جهان برگزار میشود. این جشنوارهها زمینهای برای توجه بیشتر به آثار تولید شده برتر در سراسر جهان به حساب میآید. در جشنوارههای جهانی فرصتی برای معرفی تولیدات سینمایی کشورهای مختلف در عرصهی سینمایی فراهم میشود.
جشنواره کن فرانسه یکی از شناخته شدهترین جشنوارههای بینالمللی است که با نگاهی به بخشهای مختلف و انتخابهای هرساله آن میتوان به اهداف سوگیرانه آن پی برد. جشنوارهای با اغراض روشن سیاسی و دور از ارزشهای انسانی که زمانی بخش فیلم های مستهجن داشت و از سال ۲۰۱۰ نخل دگرباشی که ترویج همجنسگرایی، دو جنس گرایی و .. است را به بخشهای رسمی خود اضافه کرد.
بخش رسمی این جشنواره شامل فیلمهای بلند و کوتاه و "نوعی نگاه" تاکنون ۲۴ جایزه به سینماگران ایرانی اعطا کرده است. این جوایز اکثرا به فیلمهای ایرانیان ساکن در خارج از کشور اختصاص داشته ولی به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده است. در جشنواره ۲۰۲۲ در ادامه روشهای تخریب کننده گذشته، این جشنواره توهین آشکار دیگری به فرهنگ و ارزشهای مردم ایران اسلامی را دنبال کرد.
فیلم «عنکبوت مقدس» داستان فریبکارانه قاتل سریالی است که با عصبیت کورکورانه جاهلی نسبت به قتل زنان اقدام میکند و آن را نماد تقدسگرایی و دینداری نموده است. این فیلم که با گروهی از مهاجرین ایرانی در کشور اردن ساخته شده، نه تنها مجوزی از نهادهای مسئول در ایران نداشته بلکه نشاندهنده برنامهریزی دقیق دشمن برای نمادسازی نسبت به «انسان مذهبی» و تخریب مفهوم «تدین و ایمان» است. در واقع کشور سازنده، فرانسه و سفارش شده آن جشنواره کن به حساب میآید. نسبت ناروا به مردم متدین و مسلمان و تعمیم عصبیت یک فرد به ظاهر متدین به عموم جامعه مومنان، نوعی تخریب نسبت به جامعه بزرگ و ملت شریف ایران است.
نگاهی به وضعیت غرب و به خصوص کشور فرانسه نشان میدهد، آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده بیش از آن که مسأله جامعه ایرانی باشد، بازنمایی انعکاسی جامعه فرانسه است، نه جامعه مومنان و دینداران خانواده گرا و اهل ایثار و از خودگذشتگی، که صاحب سابقه هزارهای تمدن صلح و آرامش است. در جامعه فرانسه، زنان فرانسوی بارها در اعتراض به خشونت علیه زنان به خیابانها آمدهاند و منابع آماری نشان میدهد، سالیانه ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت میشوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار میگیرند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ زن به دست شریک زندگی خود کشته شده است. خوب بود جایزه کن به بازنمائی خشونت علیه زنان در فرانسه میپرداخت و به نوعی جلوی این فاجعه اجتماعی را میگرفت.
به نظر میرسد تهیه کننده و کارگردان فیلم و تشویق کننده و جایزه دهنده، بیش از تخریب متن، بدنبال تخریب زمینه بودهاند و سرزمین مقدس امام رضا علیهالسلام و امامالمسلمین را که سالیانه میلیونها مسلمان از سراسر ایران و جهان اسلام برای تجدید عهد و بهرهگیری از معنویت و هدایت الهی به زیارت آن امام رئوف میروند، هدف عنکبوتی، تاریکفکران قرار گرفته است. این در حالی است که زیارت امام رضا علیهالسلام، محملی برای آرامش و آغازها و انجامهای معنوی شاکرانه و از همه زیباتر خلق اندیشهورزیهای عارفانه و عمق بخشنده به ایمان و تقوای الهی است.
در اندیشه قرآنی اسلام، وجه مشترک همه کفار عصبیت است؛ آنها که بصورت کورکورانه از گذشتگان تقلید میکنند و اهل تدبیر و عقلانیت نیستند و گرفتار خشونت و کشتارهای جمعی و زیرپا گذاشتن حقوق و خصوصاً حق زندگی دیگران میشوند. اما در واقعیت، اندیشه و جامعه اسلامی، مظهر عقلانیت و رفتار اخلاقی با رعایت کرامت انسانی و احترام به حقوق همه انسانهاست. از منظر دین، قتل یک انسان بزرگترین معصیت الهی است که مستوجب بالاترین حکم کیفری است. در این فضا، دین را با عصبیت پیوند زدن، یک بازی شیطانی بیش نیست.
در جمهوری اسلامی ایران نیز همین رویکرد توجه به ارزشهای انسانی و به خصوص بانوان سرلوحه سیاستها و برنامهریزیهای ملی است و در برابر مهاجمین به این ارزشها، مقابله و مواجهه محکوم کننده صورت گرفته و همواره تامین امنیت و سلامت زنان و دختران این سرزمین را دنبال کرده است. همانطور که در ماجرای قاتل سریالی که بیشتر گرفتار جنون داعشی بود تا فرهنگ اسلامی سازگارانه، دستگاههای امنیتی و قوه قضائیه به درستی ورود پیدا کرده و پس از بررسی دقیق پرونده، نسبت به حکم شرعی اعدام قاتل اقدام شده است.
به نظر میرسد تهیه کننده و کارگردان فیلم و تشویق کننده و جایزه دهنده، بیش از تخریب متن، به دنبال تخریب زمینه بودهاند و سرزمین مقدس امام رضا علیهالسلام و امامالمسلمین را که سالیانه میلیونها مسلمان از سراسر ایران و جهان اسلام برای تجدید عهد و بهرهگیری از معنویت و هدایت الهی به زیارت آن امام رئوف میروند، هدف عنکبوتی، تاریکفکران قرار گرفته است. این در حالی است که زیارت امام رضا علیهالسلام، محملی برای آرامش و آغازها و انجامهای معنوی شاکرانه و از همه زیباتر خلق اندیشهورزیهای عارفانه و عمق بخشنده به ایمان و تقوای الهی است.
نگاهی به وضعیت غرب و به خصوص کشور فرانسه نشان میدهد، آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده بیش از آن که مسأله جامعه ایرانی باشد، بازنمایی انعکاسی جامعه فرانسه است، نه جامعه مومنان و دینداران خانواده گرا و اهل ایثار و از خودگذشتگی، که صاحب سابقه هزارهای تمدن صلح و آرامش است.
در جامعه فرانسه، زنان فرانسوی بارها در اعتراض به خشونت علیه زنان به خیابانها آمدهاند و منابع آماری نشان میدهد، سالیانه ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت میشوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار میگیرند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ زن به دست شریک زندگی خود کشته شده است. خوب بود جایزه کن به بازنمائی خشونت علیه زنان در فرانسه میپرداخت و به نوعی جلوی این فاجعه اجتماعی را میگرفت.
بر این اساس سه نکته مورد تاکید قرار میگیرد:
هجوم غرب و بطور خاص فرانسه به ارزشهای اسلامی و انسانی، سابقه دیرینهای دارد که نمونه آن بیحجابی اجباری نسبت به خانمهای مسلمان است. این بیاحترامی و حرمتشکنی نسبت به ارزشهای اسلامی در دوره ظهور انقلاب آزادیبخش اسلامی در ایران به بالاترین حد خود رسیده است. تهاجمی برنامهریزی شده، مهندسیشده و هدفمند که هدفی جز تخریب بنیانهای اساسی جامعه مانند دین و خانواده را ندارد و هر روز در عرصه متفاوتی به نمایش گذاشته میشود.
این تلاشها برای خاموشی نور الهی یقیناً سرانجام نیکی برای دشمنان نخواهد داشت و گسترش معنویت، ظهور اسلامگرایی در جهان و به خصوص در اروپا و فرانسه و افول تفکر جدایی دین از عرصههای مهم زندگی را بدنبال خواهد داشت. بدیهی از منظر دین مبین اسلام، خیرخواهی برای همگان و دعا برای سلامت و تعالی همه جامعه بشری، یک خصلت دینی و نشان از عمق دینداری است.
شایسته است وزارت امور خارجه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حقوقی کشور دعوای حقوقی علیه جشنواره کن را به استناد تشویق بازنمائی دروغ، ترویج خشونت و تخریب حقوق عامه مردم شریف و متدین ایران اسلامی در محاکم حقوقی بین المللی دنبال کنند و ایجاد رویههای حقوقی مقابله با تخریب اسلام و مسلمانان را دردستور کار با همکاری کشورهای اسلامی قرار دهند.
از جامعه فاخر هنری ایران انتظار میرود با نگاهی متفاوت، ارزشهای جامعه اسلامی ایران از جمله خانوادهگرایی، ظلمستیری، عدالتگرایی، احترام به دیگران، از خودگذشتگی و ایثار و عشق و مهربانی به آستان امامرئوف حضرت رضا علیه السلام که جزئی از هویت و سیره و منش دائمی ایشان است را در آثار هنری، فیلمهای اندیشه برانگیز کوتاه و بلند و در روایتهای داستانی جذاب بازنمائی نماید و نماد شخصیتی نسل جوان امروز ما، سردار سلیمانی عزیز را در پیوند با ولایت و امامت محور نمادسازیهای ملی و جهانی قرار دهد.
بطور حتم «عنکبوت مقدس» بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی و صهیونیستی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیهکننده و عوامل سازنده است که امیدواریم مردم فرانسه و سایر ملتهای اروپائی و البته جوامع اسلامی نسبت به سیاست تشویق تخریب مسلمانان و عدم رعایت حقوق زندگی شرافتمندانه دیگران اعتراض عمومی کرده و پویش ضد نژادپرستی نسبت به جشنواره کن را دنبال کنند تا شاهد آرامش محترمانه در فضای رسانهای باشیم.
نظر شما