۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۲:۴۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84776481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفر مقام سازمان ملل به روسیه برای گفتگو در خصوص صادرات غلات

نیویورک- ایرنا- سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد مارتین گریفیتس رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده امداد اضطراری برای گفتگو درباره صادرات غلات در مسکو به سر می برد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که مارتین گریفیتس روزهای  پنج‌شنبه و جمعه در مسکو حضور خواهد داشت  تا درباره باز کردن مسیر صادرات غلات و سایر مواد غذایی از بنادر اوکراین در دریای سیاه گفتگو کند.

سفر گریفیتس به روسیه چند روز پس از دیدار ربکا گرینسپن یکی دیگر از مقامات ارشد سازمان ملل از مسکو  و دیدار وی با آندری بلوسف معاون اول نخست وزیر روسیه اتفاق می افتد.

گرینسپن در این سفر در مورد تسریع صادرات غلات و کود روسیه با مقامات روسیه گفتگو کرده است.

دوجاریک افزود که وضعیت همچنان قطعی نیست. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  و ربکا گرینسپن و مارتین گریفتیس که مامور انجام این کار شده اند، هر اقدام لازم را برای پیشبرد پروژه احیای صادرات غلات و کود برای هر دو کشور اوکراین و روسیه انجام خواهند داد.

سخنگوی سازمان ملل پیش از این نیز به خبرنگاران گفت  یک مقام ارشد سازمان ملل در مسکو با آندری بلوسف معاون اول نخست وزیر روسیه درباره تسهیل صادرات غلات و کود روسیه به بازارهای جهانی "گفتگوهای سازنده" داشته است.

وی تصریح کرد: گفتگوهای  این مقام سازمان ملل بر تسهیل صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی، با هدف اصلی رسیدگی به ناامنی رو به رشد غذایی در جهان انجام شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که ماه گذشته از مسکو و کی یف بازدید کرد، در تلاش است برای از سرگیری صادرات مواد غذایی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود روسیه میانجیگری کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید: در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و جنگ در اوکراین اکنون جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha