از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

تهران- ایرنا- مدیرکل آژانس ادعای اختلافات پادمانی با ایران را در شورای حکام تکرار کرد، تاکید گروسی بر طرفداری یا مخالفت با قطعنامه ضد ایرانی وبحران بی‌اعتمادی به جانسون؛ استعفای نماینده دولت در امور مفاسد اقتصادی مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**مدیرکل آژانس ادعای اختلافات پادمانی با ایران را در شورای حکام تکرار کرد

مدیر کل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با تکرار این ادعا که توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است، مدعی شد که مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

رافائل گروسی این مطلب را در روز دوشنبه در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد که از امروز در ساختمان مرکز بین‌الملل وین آغاز شد.

وی مدعی شد که ایران به سوالات آژانس در زمینه یافت شدن آثار اورانیوم در برخی مناطق اعلام نشده از سوی این کشور، پاسخ قانع کننده نداده است.

وی در ابتدا اظهار داشت که گزارش اخیر او درباره راستی‌آزمایی و بازرسی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و بازرسی کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل توافقات سال ۹۴، تصمیم گرفت تا تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه اظهاراتش به توافق اسفند ماه گذشته درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران اشاره و ادعا کرد که تهران «توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال 2018 از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است.»

وی مدعی شد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، این سازمان نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تائید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

گروسی اضافه کرد: آژانس مانند گذشته برای اینکه در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است، آماده است تا بدون تأخیر مجدداً با ایران برای حل این مسائل تعامل کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و کشورهای غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده بارها تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

irna.ir/xjJCW7

**رایزنی وزیر بهداشت ایران و سوریه در باره تقویت همکاری های دو کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران که به دمشق سفر کرده است، به دیدار همتای سوری خود رفت. دو طرف در این نشست در باره توسعه همکاری های دو کشور در بخش بهداشت و درمان بحث و تبادل نظر کردند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

دکتر «حسن الغباش» وزیر بهداشت سوریه در دیدار با دکتر «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و هیات همراه، راه های تقویت همکاری های دو کشور در بخش بهداشت و درمان و ارائه و تبادل تجربیات پزشکی را بررسی کردند.

وزیر بهداشت سوریه در اظهاراتی مطبوعاتی پس از این نشست که در ساختمان وزارت بهداشت این کشور برگزار شد، تاکید کرد که دیدار با هیات ایرانی نتایج زیادی در زمینه همکاری های نزدیک دو کشور در بخش های پزشکی و آموزشی داشت.

الغباش گفت که ایران و سوریه نقاط مشترکی دارند که می توان از آنها برای توسعه کار و خدمت به شهروندان دو کشور بهره برد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای گسترش روابط و همکاری ها با کشورهای همسایه هفته گذشته پیش از سفر به سوریه به بغداد رفت و با مقام های بلندپایه عراقی از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر بهداشت این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

عین اللهی در دیدار با الکاظمی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با عراق در زمینه پزشکی و بهداشتی و تبادل تجربه میان دو کشور در بخش بهداشت و درمان تاکید کرد.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار روابط دو کشور و اهمیت تقویت همکاری های بغداد – تهران در حوزه های  های گوناگون را برشمرد و خواستار همکاری گسترده تر به ویژه در بخش پزشکی و بهداشتی شد.

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفر خود با برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار و گفت و گو کرد و دو طرف بر اهمیت تبادل تجربه میان عراق و ایران و فعال سازی تفاهم ها و توافق نامه های امضا شده، تاکید کردند.

وزیر بهداشت و رئیس جمهور عراق در ادامه این دیدار درباره روابط مستحکم دو کشور همسایه و اهمیت آن در راستای  خدمت به منافع دو کشور و منطقه رایزنی کردند.

اهمیت پیشرفت در تقویت و گسترش روابط  دو کشور در زمینه های گوناگون، انتقال و تبادل تجربه و همکاری در بخش  بهداشت، درمان و مقابله با بیماری ها از دیگر محورهای گفت و گوی وزیر بهداشت کشورمان با رئیس جمهور عراق بود.

irna.ir/xjJCQ4

**گروسی: طرفدار یا مخالف قطعنامه ضد ایران نیستم

رافائل گروسی روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای حکام تصریح کرد که در مقام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طرفدار یا مخالف قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران نیست.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

گروسی این مطلب را در نشست خبری با خبرنگاران در وین مطرح کرد و افزود که تصمیم‌گیری درباره قطعنامه در حیطه اختیارات اعضای شورای حکام است.

وی با تکرار این ادعا که توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است، مدعی شد که مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است. مدیرکل آژانس برهمین اساس گفت: ما همیشه باید تا زمانی که بتوانیم این موضوع را روشن کنیم ادامه دهیم. من راه دیگری نمی بینم. وی ادعا کرد که «این مسائل از بین نمی روند. حل نمی شوند و روشن نمی شوند».

او در پاسخ به سووالی درباره هشدار ایران درباره صدور قطعنامه شورای حکام عنوان کرد که در این زمینه پیش‌داوری نمی‌کند اما مدعی شد که تضعیف همکاری‌ها به سود کسی نیست.

آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.
جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگوی روز جمعه با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز با بیان اینکه حل و فصل مسائل پادمانی با ایران به مرحله پایانی رسیده خواستار ملاقات مجدد با مقامات ایرانی شد. وی افزود: لازم داریم که مسائل بین ایران و آژانس حل و فصل شود.

irna.ir/xjJCYn

**سفر وزیران امور خارجه مصر و اردن به عراق

وزیران امور خارجه مصر و اردن امروز (دوشنبه) وارد بغداد شدند تا با همتای عراقی خود در نشست مشترک شرکت کنند. انتظار می رود این دو مقام مصری و اردنی با روسای سه گانه (رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس) عراق نیز دیدار و گفت و گو کنند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

قرار است «سامح الشکری» و «ایمن الصفدی» وزیران امور خارجه مصر و اردن و «فواد حسین» همتای عراقی شان در چارچوب نشست های سه جانبه مقام های بلندپایه این کشورها در بغداد با یکدیگر بحث و گفت و گو کنند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که وزیران امور خارجه مصر و اردن امروز دوشنبه در یک سفر رسمی وارد بغداد شدند و فواد حسین وزیر خارجه از آنان استقبال کرد.

الصحاف اشاره کرد که حسین با همتایان اردنی و مصری خود در مورد بسیاری از موضوع های مورد علاقه مشترک گفت و گو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: انتظار می رود افزون بر نشست وزیران خارجه سه کشور، الشکری و الصفدی با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق نیز دیدار کنند.

در آگوست سال ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹) «مصطفی الکاظمی» در اجلاس سه جانبه سران مصر، اردن و عراق که در امان پایتخت اردن برگزار شد، شرکت کرد.

نشست های سه جانبه سران و وزیران امور خارجه مصر، اردن و عراق از سال ۹۹ خورشیدی کلید خورد و در این گفت و گو بر همکاری ها و گسترش مناسبات میان قاهره، امان و بغداد در بخش های گوناگون تاکید شده است.

irna.ir/xjJCW5

**بحران انرژی آلمان معاون صدراعظم را به تل آویو کشاند

معاون صدراعظم آلمان امروز برای رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی عازم سرزمین های اشغالی شد که گفته شده تحولات اخیر سرزمین های اشغالی و بحث درباره منابع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله محورهای مذاکرات این مقام آلمانی خواهد بود.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

رابرت هابک در اولین توقف‌اش در این سفر به منطقه  قرار است وارد سرزمین‌های اشغالی شود و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند.

هابک که وزیر اقتصاد آلمان نیز است قرار است با نمایندگان دولتی رژیم صهیونیستی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی مذاکراتی داشته باشد.

از جمله محورهای این مذاکرات همکاری‌های دوجانبه در امور انرژی، تغییرات آب و هوایی و تکنولوژی خواهد بود که بر امور انرژی های تجدیدذیر متمرکز خواهد بود.

خبرگزاری آلمان در ادامه عنوان کرد که میادین بزرگ گاز طبیعی در سواحل سرزمین های اشغالی وجود دارند و برلین به دنبال بدست آوردن منابع جدید انرژی است. همزمان با تداوم جنگ اوکراین، برلین به سرعت تلاش می کند تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش دهد.

معاون صدراعظم آلمان اندکی پیش از آغاز این سفرش گفت: اگر بخواهیم از روسیه در این راستا مستقل شویم، همچنان کمبود گاز داریم.

طرح هایی برای ایجاد یک خط لوله گاز از طریق مدیترانه به اروپا وجود داشته است که در صورت تکمیل گاز از سرزمین های اشغالی به قبرس و یونان و سپس به اتحادیه اروپا انتقال خواهد داد.

اما هابک خاطر نشان کرد که صادرات گاز به اروپا به دلیل نبود تاسیسات زیربنایی نمی تواند در کوتاه مدت محقق شود. اگر برلین بتواند با کشورهای همسایه با گذرگاههای انتقال گاز طبیعی در آینده ارتباط نزدیک داشته باشند، این مسئله می‌تواند مطممئنا کمک‌کننده باشد.

هابکد همچنین قرار است فردا به اراضی فلسطینی‌ها و پس از آن به اردن سفر کند. این مقام ارشد آلمان در اردن در کنفرانس مشترک دو کشور با محوریت امور انرژی شرکت خواهد کرد.

هابک همچنین اعلام کرد که به دنبال رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی در مورد خشونتهای اخیر نیروهای این رژیم علیه فلسطینیان بی دفاع است.

irna.ir/xjJCWL

**هشدار لبنان به اسرائیل بر سر برداشت از میادین مورد اختلاف گازی

دفتر نخست وزیری موقت لبنان، هرگونه اکتشاف، حفاری یا استخراج توسط رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را یک اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه عنوان کرد که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

دفتر «نجیب میقاتی» روز دوشنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: این اقدام‌ها مذاکرات در مورد مرزها را با توجه به آنچه در مکاتبات رسمی ثبت شده لبنان به سازمان ملل متحد و تحت نظر این سازمان آمده، مختل می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به دیدار نخست وزیر موقت لبنان با رئیس جمهوری این کشور درباره برداشته شدن قدم‌های لازم برای مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بدتر کردن اوضاع در مرزهای دریایی جنوبی تاکید شده است: این دو موافقت کردند تا از «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا برای تکمیل مذاکرات تعیین مرزهای دریایی جنوبی و تلاش برای پایان هر چه سریع‌تر آن‌ها دعوت کنند.

این دیدار به منظور پیگیری تحرکات کشتی اسرائیلی در خارج از منطقه دریایی مورد مناقشه در جنوب لبنان انجام شد.

یک کشتی اسرائیلی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی «کاریش» شد و از خط ۲۹ عبور کرد و در ۵ کیلومتری خط ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفت.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر موقت لبنان اعلام کرد: در این دیدار در خصوص انجام یک سری تماس‌های دیپلماتیک با کشورهای بزرگ و سازمان ملل برای اعلام موضع لبنان و تایید پایبندی آن به حقوق دریایی خود و در نظر گرفتن اینکه هرگونه اکتشاف، حفاری یا استخراج توسط اسرائیل در مناطق مورد مناقشه یک اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه است که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد، موافقت شد.

رئیس‌جمهور لبنان هم امروز گفت که مذاکرات غیر مستقیم بین بیروت و تل‌آویو برای تعیین مرزهای دریایی جنوبی همچنان ادامه دارد و هرگونه تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه یک اقدام خصمانه است.

«میشل عون» با نجیب میقاتی نخست وزیر در مورد ورود کشتی اسرائیلی «انرگان پاور» به منطقه دریایی مورد مناقشه گفت‌وگو کرد و از فرماندهی ارتش خواست که با ارائه داده‌ها و اطلاعات دقیق و رسمی، «به او کمک کند».

عون تأکید کرد که «مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی جنوبی همچنان ادامه دارد و هرگونه اقدام یا فعالیت در منطقه مورد مناقشه یک اقدام تحریک آمیز و خصمانه است».

irna.ir/xjJCXj

**بحران کنونی مواد غذایی بسیار گسترده تر از بحران سال ۲۰۰۸ است

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه هاروارد آمریکا نوشت: بحران کنونی مواد غذایی بسیار گسترده تر از بحران سال ۲۰۰۸ است و سوخت، کود شیمیایی و مواد خوراکی به ویژه گندم و روغن گیاهی را شامل می شود و توقف این بحران و بازگشت به الگوهای عادی تجارت، آسان نخواهد بود.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«پیتر تیمر» استاد بازنشسته «مطالعات توسعه» در دانشگاه هاروارد آمریکا در در مقاله ای تحت عنوان «امنیت غذایی، اولویت همکاری بین اعضای گروه ۲۰» که اندیشکده «آسیای شرقی» وابسته به «دانشگاه ملی استرالیا» آنرا منتشر کرد، نوشت: در مدت کمی بیش از دو ماه، وضعیت بد غذا در جهان، بدتر شده است.

وی به تاثیر بلندمدت جنگ اوکراین بر بحران غذایی در جهان اشاره کرد و نوشت: حتی اگر اوکراین به هر شکل در جنگ پیروز شود، دهه های متمادی طول خواهد کشید تا اقتصاد و صادرات کشاورزی این کشور به سطح قبلی خود بازگردد.

این کارشناس مسائل توسعه از سیاست های واشنگتن در حوزه غذا انتقاد کرد و افزود: ایالات متحده تولید اتانول مبتنی بر ذرت را به منظور کاهش هزینه های رانندگی افزایش داده است. این در حالی است که ذرت استفاده شده برای تولید سوخت می‌توانست به مصرف انسان برسد و در شرایط کمبود گندم، جایگزین آن شود.

وی با تحسین دولت مالزی برای استفاده نکردن از روغن پالم برای تولید سوخت های دیزلی نوشت: این منبع روغن پالم می تواند وارد زنجیره تامین غذای جهانی شود.

این اقتصاددان آمریکایی افزود: اگرچه بسیاری از مشکلات بلندمدت در حوزه سیاست گذاری و ساختار به افزایش بحران کمک کرده است، نیاز فوری در حال حاضر، تمرکز بر بهبود وضعیت در کوتاه مدت است. درست مانند بحران برنج در سال ۲۰۰۸، برخی مداخلات خارجی برای شکستن چرخه هراس عمومی و سیاست های تجاری مبتنی بر «همسایه ات را فقیر کن»، ضروری است. به طور مثال، در سال ۲۰۰۸، نخست وزیر ژاپن با صادرات مجدد برنج دانه بلند این کشور به فیلیپین که بیشترین آسیب را از بحران دیده بود، موافقت کرد.

وی نوشت: بحران کنونی بسیار گسترده تر از بحران سال ۲۰۰۸ است و سوخت، کود شیمیایی و مواد خوراکی به ویژه گندم و روغن گیاهی را شامل می شود و وضعیت وخیم تر از آنزمان است. انبارها از این مواد خالی بوده و تولید آنها کاهش پیدا کرده و زنجیره تامین آنها مختل شده است. توقف این بحران و بازگشت به الگوهای عادی تجارت آسان نخواهد بود.

«تیمر»، برگزاری نشست آتی گروه ۲۰ در بالی در نوامبر ۲۰۲۲ را فرصتی برای هماهنگی بین اقتصادهای پیشرو جهان عنوان و تصریح کرد: این نشست به ریاست اندونزی، این فرصت را برای این کشور و برای  آسه آن، به عنوان یک سازمان تجاری منطقه ای بزرگ به وجود می آورد که رسما از اعضای  گروه ۲۰ بخواهد تا روی امنیت غذایی و لغو محدودیت های تجاری تمرکز کنند.

وی با بیان اینکه حضور احتمالی روسیه در  نشست گروه ۲۰، دستور کار آنرا پیچیده تر خواهد کرد، افزود: با این وجود، فضا برای دیپلماسی فعال اندونزی و دیگر کشورها برای دور زدن این مشکل وجود دارد. اگر این امکان وجود داشته باشد، عزم گروه ۲۰ در  بالی برای عادی سازی تجارت» محقق خواهد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: عادی سازی تجارت مواد غذایی در جهان، مستلزم تعهد همه طرف ها برای خودداری از اعمال هرگونه محدودیت روی صادرات کالاهای ضروری به ویژه گندم، روغن های گیاهی و کود است. رهبران گروه ۲۰ همچنین باید با کاهش و در نهایت حذف محدودیت‌های صادراتی این کالاهای حیاتی موافقت کنند. باید شرایطی فراهم شود که هر کدام از کشورها باتوجه به شرایط سیاسی خاص خود بتوانند درباره زمانبندی اقداماتشان تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه شفافیت بهترین مکانیسم اجرایی است، پیشنهاد کرد برای اطمینان از تحقق اهداف نشست گروه ۲۰ در بالی، یک دبیرخانه کوچک به ریاست اندونزی برای نظارت و انتشار جزئیات اجرای تعهدات ایجاد شود.

این استاد سابق دانشگاه هاروارد نوشت: متأسفانه، نه سازمان ملل متحد و نه سازمان تجارت جهانی نمی توانند نقش کلیدی در این حوزه ایفا کنند. اما سازمان‌های دیگر، مانند «سیستم اطلاعات بازار کشاورزی» و «موسسه بین‌المللی تحقیقات سیاستگذاری غذا» می‌توانند به پر کردن این شکاف کمک کنند.

محدودیت صادرات جان میلیون ها نفر را به خطر می اندازد

«تیمر» از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست برای برداشتن گام های اعتمادساز در نشست آتی سران گروه ۲۰، پیشگام شوند و گفت: اتحادیه اروپا شروع خوبی برای هماهنگ کردن صادرات گندم به کشورهای نیازمند شروع کرده و آمریکا نیز بایستی با کاهش تولید اتانول از ذرت، این منبع غذایی را برای استفاده به عنوان غذا باقی بگذارد.

وی با بیان اینکه مصرف گندم به جای سایر کربوهیدرات ها به ویژه ذرت و سیب زمینی باید ترویج شود، خواستار تلاش های دیپلماتیک برای جلب همکاری چین در این زمینه شد.

این استاد اقتصاد نوشت: اگر کماکان زنجیره تامین غذای جهانی مختل بماند و  تصمیم گیران بخواهند فقط با محدود کردن صادرات، به کمبودها پاسخ دهند، جان میلیون ها نفر در جهان در خطر قرار خواهد گرفت.

«تیمر» افزود: قابل درک است که کشورها از مردم مملکت خود با مواد غذایی تولید شده در خاک خود محافظت کنند، اما این موضوع فقط به تشدید افزایش قیمت بین المللی مواد غذایی کمک می کند. خوشبختی آینده به طور اساسی به تجارت قابل اتکای بین المللی وابسته است و همه کشورها باید نقش خود را در حمایت از آن بپذیرند. توجه کشورها به تامین نیازهای ملی به جای امنیت غذایی بین المللی، پیامدهای فاجعه باری خواهد داشت.

irna.ir/xjJCXk

**بحران بی‌اعتمادی به جانسون؛ استعفای نماینده دولت در امور مفاسد اقتصادی

نماینده دولت در امور مفاسد اقتصادی در آستانه برگزاری رای اعتماد نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، از سمت خود استعفا داد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«جان پن‌روز» دقایقی پیش استعفانامه خود را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحول داد تا رای‌گیری امشب علیه جانسون رای دهد. او که از سال ۲۰۱۷ در وزارت کشور انگلیس این سمت را برعهده دارد تصریح کرد که از نظر او پاسخ نخست وزیر به ماجرای رسوایی پارتی‌گیت قانع کننده نبوده است.

این قانون‌گذار انگلیسی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای خاطر نشان کرد که حتی اگر نخست وزیر از سد رای‌گیری امشب عبور کند اما پایان دوره صدارت او آغاز شده است. وی گفت: متاسفم که باید به عنوان نماینده مبارزه با مفاسد نخست وزیر استعفا بدهم، اما واضح است که جانسون قوانین را نقض کرده است.

پن‌روز با اشاره به استعفای خود تاکید کرد که نخست وزیر هم باید از مقام خود کناره‌گیری کند.

بوریس جانسون در پی برگزاری مهمانی‌های غیرقانونی در دفتر نخست وزیری که به رسوایی پارتی‌گیت معروف است در معرض رای عدم اعتماد قرار گرفته است.

ساعاتی پیش گراهام بردی رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار دریادداشتی به اعضای حزب اعلام کرد که تعداد نامه‌های دریافت شده در خصوص عدم اعتماد به بوریس جانسون به حد نصاب رسیده و بر این اساس امروز ساعت ۶ تا ۸ عصر درباره عدم اعتماد به جانسون رای‌گیری خواهد شد.

براساس قوانین داخلی حزب محافظه‌کار، اگر ۱۵ درصد از اعضا معادل ۵۴ تن، اعتماد خود را به رهبر حزب از دست بدهند، رای‌گیری انجام خواهد شد. رقم دقیق مخالفان جانسون اعلام نشده اما به نظر می‌رسد که حتی اگر او از سد اعتماد نمایندگان عبور کند با وجود نارضایتی‌های افکار عمومی چندان در قدرت دوام نخواهد آورد.

irna.ir/xjJCZ6

**کرملین مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را لازم اما در حال حاضر بعید دانست

کرملین روز دوشنبه ضمن ابراز تمایل نسبت به مذاکره با آمریکا در مورد سلاح هسته ای، اعلام کرد بعید است این مذاکرات در حال حاضر انجام شود.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: ما با توجه به تغییراتی که شاهد آنیم، به مباحث و مذاکرات مستمر در مورد این موضوع علاقمند هستیم و به آن اعتقاد داریم. در واقع کل جهان به این نوع از مذاکرات نیاز دارد.

جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو روز دوشنبه گفت که روسیه نباید سفارت آمریکا را با وجود بحران ناشی از جنگ اوکراین تعطیل کند، زیرا این دو قدرت بزرگ هسته ای جهان باید به مذاکرات ادامه دهند.

سفیر آمریکا با اشاره به اینکه ممکن است سفارتخانه های دو کشور بسته شود، این اقدام را اشتباه بزرگی خواند و افزود: می توانم به شما اطمینان دهم که قطع روابط دیپلماتیک هدف جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) یا دولت وی نیست.

از زمان آغاز جنگ اوکراین تنش ها میان روسیه و غرب به شدت افزایش یافته است. در این میان روابط مسکو و واشنگتن نیز به شدت تیره و تار شده است. کرملین به غرب به ویژه آمریکا در مورد انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و عنوان کرده این گونه اقدامات واشنگتن اوضاع جنگ در اوکراین را وخیم‌تر خواهد کرد.

به تازگی  اندیشکده سیاست بین الملل روسیه در گزارشی به بررسی وضعیت تقابل هسته ای روسیه و آمریکا پس از جنگ سرد پرداخت.

این موسسه در مقاله ای نوشت: رقابت‌های بین‌المللی تسلیحات هسته‌ای در حال شکل‌گیری هستند. اگرچه هنوز فرصتی برای رفع و رجوع آنها وجود دارد. بودجه دفاعی سال ۲۰۲۲ آمریکا از هر نظر بودجه ای عظیم محسوب می شود؛ تا جایی که حتی از آخرین بودجه دفاعی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده نیز فراتر رفته است. روشن است که آمریکا برای نوسازی قوای هسته ای خود تلاش مضاعفی را آغاز کرده است.

اما در این میان ظاهرا آمریکا می خواهد برتری در همه سلاح های هسته ای استراتژیک و غیر استراتژیک را از آن خود کند. روسیه به نوبه خود خواهان گفت و گوی همه جانبه شامل همه سلاح های استراتژیک تهاجمی و دفاعی، هسته ای و غیرهسته ای است.

فن آوری های مخرب یکی دیگر از عوامل پیچیده و موثر است؛ یکی از نگرانی های روسیه استقرار سامانه موشک های هایپرسونیک در مجاورت مرزهایش است.  همین طور سیستم‌های موسوم به INF  که به سرعت توسط آمریکا در حال توسعه هستند.

موعد پیمان یک دهه ای "نیو استارت" برای کاهش تسلیحات اتمی که بین روسیه و آمریکا امضا شده است، اسفند ۱۳۹۹ به سر آمد.

دولت آمریکا در خصوص کاهش تسلیحاتی اتمی تمایل نشان داد و درباره مذاکرات اظهار نظر کرد اما خواستار آن شد که مذاکرات سه جانبه میان این کشور و روسیه و چین انجام شود.

آمریکا و روسیه قدرت های بزرگ دارنده هزاران اسلحه اتمی هستند. گزارش ها حاکی است زرادخانه چین شامل ۳۰۰ تسلیحات هسته ای است.

irna.ir/xjJCZK

**مقام اتحادیه اروپا: این اتحادیه برای تامین انرژی در حال مذاکره با مصر و اسرائیل است

نایب رئیس کمیسیون آب و هوا در اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه برای تامین انرژی، در حال مذاکره با مصر، اسرائیل و سایر کشورها است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

خبرگزاری «نو وا» ایتالیا امروز (دوشنبه) به نقل از «فرانس تیمر مانس» اضافه کرد: در این زمینه اتحادیه اروپا قبلاً با آمریکا به توافق رسیده و در حال مذاکره با شرکای خود در دریای مدیترانه است.  

وی که در جشنواره سبز و آبی سخن می گفت، افزود:  همه در میلان برای محیط زیست می‌گویند که تنها راه حل واقعی برای معالجه بحران انرژی در اروپا رفتن به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر است. 

نایب رئیس کمیسیون آب و هوا در اتحادیه اروپا گفت: با حمله روسیه به اوکراین مسیر تاریخ در اروپا تغییر کرده است و ما باید هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام دهیم زیرا اوکراینی‌ها برای ارزش‌هایی که ما به آن‌ها اعتقاد داریم می‌جنگند. 

وی اضافه کرد که حمله روسیه به اوکراین نشان داد که چگونه اتحادیه اروپا تا این حد به انرژی روسیه وابسته شده است اما این اتکا به بازار در صورتی صحیح است که بازار آزاد و باز باشد نه زمانی که کشوری به عنوان سلاحِ باج خواهی به آن تکیه کند. 

تیمر مانس به اهمیت منابع انرژی تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت که توسعه این منابع به جای تامین مالی ماشین جنگی پوتین، در اروپا شغل ایجاد می‌کند. 

وابستگی قاره سبز و هزینه سنگین تامین انرژی از طریق کشورهای جایگزین پس از تحریم نفت و گاز روسیه پس از جنگ اوکراین به موضوعی چالش برانگیز در اتحادیه اروپا تبدیل شده است و کشورهای اروپایی درصدد تامین منابع جدید انرژی به جای روسیه هستند.

irna.ir/xjJCZy

**واکنش کشورهای مسلمان به توهین دومقام هندی به پیامبر اسلام (ص) ادامه دارد

کشورهای مسلمان با ادامه واکنش‌ها به توهین دو مقام هندی به پیامبر اسلام (ص)، خواستار عذرخواهی دولت هند شدند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

پس از آن که دو تن از مقامات حزب حاکم در جریان یک مناظره تلویزیونی، اظهارات موهنی علیه پیامبر اسلام(ص) به زبان آورد، اعتراضات رسمی علیه دهلی نو به جریان افتاد و طی درخواست «عذرخواهی علنی» از سوی قطر و چندین کشور مسلمان دیگر، واکنش‌های بین‌المللی علیه هند افزایش یافت.

حزب حاکم هند بهاراتیا جاناتا روز یکشنبه عضویت نوپور شارما سخنگوی این حزب و ناوین کومار جیندال مسئول رسانه‌ای حزب در دهلی نو را تعلیق و اعلام کرد به مقدسات همه ادیان احترام می گذارد.

دست‌کم پنج کشور عربی، اعتراضات رسمی خود علیه هند را به سفارت و وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده‌اند.

در نخستین گام، وزارت خارجه قطر درپی اهانت سخنگوی رسمی حزب حاکم هند به رسول گرامی اسلام (ص) سفیر هند در دوحه را احضار و با دادن یادداشتی به وی، اظهارات این مسئول هندی را به شدت محکوم کرد.

دوحه می‌گوید از دولت هند انتظار عذرخواهی علنی دارد.

احمد بن حمد الخلیلی مفتی عمان نیز در توئیتی نوشت: جسارت وقیحانه سخنگوی رسمی حزب افراطی حاکم هند به پیامبر اسلام (ص) به مثابه جنگ با مسلمانان در سراسر جهان است.

ایران، پاکستان و افغانستان نیز روز دوشنبه به اظهارات دو عضو حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، به شدت واکنش نشان دادند.

عصر یکشنبه سفیر هند در تهران توسط مدیرکل آسیای جنوبی به وزارت امورخارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به سفیر هند ابلاغ شد.

سفیر هند در ایران با اظهار تاسف و غیرقابل قبول خواندن هرگونه توهین به پیامبر اسلام(ص)، اعلام داشت این موضع حکومت هند که بیشترین احترام را به ادیان قایل است، نبوده و شخص اهانت کننده هیچ سمت دولتی نداشته و فقط جایگاه حزبی داشته و از این جایگاه هم اخراج شده است.

خشم عمومی در رسانه های اجتماعی نیز به وضوح قابل دیدن است. برخی کشورهای عربی درخواست برای تحریم کالاهای هندی را مطرح کرده اند. تلویزیون الجزیره روز دوشنبه گزارش داد که محصولات هندی از قفسه های برخی مغازه ها در کویت حذف شده است.

عربستان نیز روز دوشنبه با محکوم کردن اهانت به پیامبر اسلام (ص) سفیر هند را توبیخ کرد.

از هفته گذشته که دو عضو بی جی پی، نوپور شارما سخنگوی ملی و کارمند حزب نوین جیندال، اظهاراتی را بیان کردند که توهین به حضرت محمد (ص)، به شمار می آمد،  حزب مودی اقدامی علیه آنها انجام نداد تا روز یکشنبه که خشم دیپلماتیک آغاز شد و قطر و کویت، سفرای هندی را برای اعتراض احضار کردند.

سلطان بن سعد المریخی، وزیر امور خارجه قطر در بیانیه‌ای گفت: این اظهارات توهین‌آمیز منجر به تحریک نفرت مذهبی و توهین به بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان می‌شود.

شهباز شریف نخست‌وزیر جدید پاکستان که اخیراً پیام‌های آشتی‌جویانه‌ای برای همتای هندی خود نارندرا مودی ارسال کرده بود، گفت این اظهارات نمونه‌ای از این است که چگونه هند تحت رهبری مودی آزادی‌های مذهبی را پایمال می‌کند و مسلمانان را آزار می‌دهد.

سازمان همکاری اسلامی نیز یکشنبه شب در بیانیه‌ای توهین یک مقام مسئول در حزب حاکم هند به پیامبر گرامی اسلام (ص) را به شدت محکوم کرد و از مقامات هندی خواست قاطعانه با این توهین‌ها به پیامبر اسلام (ص) مقابله کنند و تحریک کنندگان، کسانی که در این اقدامات شنیع دست دارند و دست به خشونت‌ و نفرت انگیزی علیه مسلمانان می‌زنند را به پای میز محاکمه بکشانند و کسانی را که پشت این اقدامات هستند، مجازات کنند.

در این بیانیه همچنین از مقام‌های هندی خواسته شده است تا سلامت، امنیت و رفاه جامعه مسلمانان هند را تضمین و از حقوق، هویت مذهبی و فرهنگی، کرامت و مکان‌های عبادت آنها محافظت کنند.

سازمان همکاری اسلامی در پایان از جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد خواست تا اقدامات لازم برای مقابله با اقداماتی که مسلمانان را در هند هدف قرار می‌دهد، صورت بگیرد.

 عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز یکشنبه شب توهین سخنگوی حزب حاکم هند به پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم کرد.

فتحی حماد گفت: اظهارات این مقام رسانه‌ای در حزب حاکم هند در مورد توهین به حضرت محمد (ص) در شرایطی است که کارزار نفرت پراکنی و توهین به مسلمانان در هند افزایش یافته است.

حماد سیاست نظام بین الملل را که مبتنی بر سکوت و معیارهای دوگانه در قبال مسائلی است که مسلمانان را نگران می‌کند، محکوم کرد.

داخل هند نیز حزب کنگره روز یکشنبه تعلیق فعالیت سخنگویان حزب بی جی پی (BJP) را به دلیل اهانت آنها به حضرت محمد (ص)  خواند و گفت: این اقدام به دنبال تهدیدید قدرت‌های خارجی صورت گرفته و روی دیگر حزب زعفرانی (لقب بی جی پی) را افشا کرده است.

سخنگوی ارشد حزب کنگره هند گفت: بی جی پی (حزب حاکم) با طراحی قبلی، بارها به تمدن اخلاقی هند، توهین کرده‌ و همواره یک جامعه و مذهب را برای دوگانگی، تفرقه انداختن و گسترش نفرت، در برابر دیگری قرار داده‌ است.

راندیپ سورجوالا دبیرکل و سخنگوی ارشد حزب کنگره هند، بی جی پی را متهم کرد که هند را به عصر تاریک دوگانگی مذهبی سوق می‌دهد تا سیاست‌های منطقه‌ای خود را به اجرا در آورد.

به نظر می رسد رفتار اعضای حزب، آزمون تازه ای برای روابط دولت هند و کشورهای مسلمان باشد.

irna.ir/xjJCYj

**چرا بایدن به نفت ایران و ونزوئلا نیاز دارد؟

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نوشت: بعید نیست که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش بهای نفت و کمک به تامین انرژی مورد نیاز اروپا که بدنبال تحریم نفت روسیه با بحران مواجه شده است، تحریم‌های بلند مدت علیه دو کشور تولیدکننده نفت یعنی ایران و ونزوئلا را کاهش دهد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

لو فیگارو به نقل از گروه «ویتول» یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت نفت در جهان، بایدن می تواند چشم خود را بر صادرات غیرقانونی نفت ایران ببندد حتی اگر مذاکرات دشوار بازگشت به برجام به نتیجه نرسد.  

این گزارش حاکی است: رئیس جمهوری آمریکا، انتخابات میان‌دوره‌ای پاییز را در پیش رو دارد. این در حالی است که او ممکن است بتواند با کاستن از بهای نفت موفقیت انتخاباتی قابل توجهی کسب کند و امتیازهایی که او از این طریق برای پیروزی در انتخابات سخت میاندوره ای کنگره در سال جاری میلادی بدست خواهد آورد، بیشتر از امتیازی است که او شاید بتواند از طریق توقیف نفت‌کش‌های ایرانی که تحریم را رعایت نمی کنند بدست بیاورد.

لوفیگارو نوشت: ایران در صورت موفقیت در مذاکرات و برداشته شدن تحریم ها خواهد توانست بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت اضافی در روز وارد بازار کند. مقداری که از نگاه تحلیل‌گران مسائل انرژی برای پایین آوردن بهای نفت کافی است.

در ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) کاخ سفید از کاهش تحریم‌های اعمال شده بر ونزوئلا خبر داد. یک معافیت محدود به ویژه به گروه نفتی آمریکایی شورون اعطا شد تا در مورد فعالیت‌های احتمالی آینده در این کشور مذاکره کند. همچنین شرکت‌های «انی» ایتالیا و «رپسول» اسپانیا نیز مجوز از سرگیری تولید گاز و نفت و صادرات خود را دریافت کرده‌اند، به شرطی که محصولات مستقیم به اروپا ارسال شوند و نه هیچ مقصد دیگری.

لو فیگارو نوشت: آمریکا امیدوار است با این کار بخشی از سوختی که از ونزوئلا به سمت چین می رود به سمت مقصد دیگری، منحرف شود. پکن با نپذیرفتن تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا مشتری ۷۰ درصد از صادرات این کشور است.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز شنبه از «تمهیدات آمریکا در کاهش تحریم» که آن را اقدامی «معنادار» خواند، استقبال کرد.

ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به این کشور و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. در تازه ترین واکنش ها اتحادیه اروپا با تصویب بسته ششم تحریم ها علیه روسیه، قطع تدریجی واردات سوخت از این کشور را در دستور کار قرار داده است.

irna.ir/xjJCQH

**آغاز به‌کار نشست شورای حکام در سایه تشدید تحرکات صهیونیستی

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش(دوشنبه 16 خرداد) در حالی آغاز به کار کرد که سه کشور اروپایی عضو توافق هسته ای ایران و ایالات متحده گویا قصد دارند تا قطعنامه‌ای را بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

این نشست با حضور ۳۵ عضو این شورا در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌المللی وین» در حال برگزاری است و تا روز پنجشنبه ادامه دارد. محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین از طرف کشورمان در این نشست حضور دارد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق روال معمول، سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس در ابتدای نشست مطرح خواهد کرد. بر اساس برنامه اعلام شده او ساعت ۱۳ به وقت محلی اروپا (۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران) در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها شرکت خواهد کرد.

اجرای توافقات پادمانی یکی از محورهای اصلی این نشست عنوان شده است. گروسی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران می‌نامد، مطرح کرده است. این ادعاها نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. در نتیجه رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در خصوص سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.

اما گروسی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است.

در همین پیوند، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) و ایالات متحده آمریکا در نتیجه رایزنی‌های اخیر با مقام‌های رژیم صهیونیستی قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به آژانس ارائه دهند. این سند ضمن تکرار برخی ادعاهای بی اساس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد.

irna.ir/xjJCkV

**چرا حزب دموکرات کردستان با قانون امنیت غذایی عراق مخالفت کرد؟

در تحولی تازه در داخل ائتلاف سه جانبه «مقتدا صدر، مسعود بارزانی و محمد الحلبوسی»، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» با لایحه طرح امنیت غذایی مخالفت کرد؛ لایحه ای که مورد حمایت ویژه جریان صدر است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«شاخوان عبدالله» نایب رئیس پارلمان از حزب دموکرات کردستان عراق، اخیرا، مخالفت خود را با قانون مزبور اعلام و فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان نیز علت این مخالفت را بیان کرد.

شاخوان عبدالله گفت که قانون امنیت غذایی در حوزه هایی، تخصیص اعتبار غیر ضروری دارد و این امر شبهه فساد و هدر دادن دارایی های عمومی را بیشتر می کند.

این اعتراض عبدالله، در صحنه سیاسی عراق به عنوان یکی از دلایل تشدید اختلافات در داخل ائتلاف سه جانبه به ویژه بین جریان صدر و حزب دمکرات کردستان عراق تلقی شد.

اما در عین حال، فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در نامه ای رسمی برای پارلمان، خواهان تخصیص سهم ۱۳.۹ درصدی از اعتبارات تخصیص یافته قانون امنیت غذایی برای اقلیم کردستان عراق شد.

به گزارش تلویزیون «العهد» این فراکسیون هفت خواسته از جمله تخصیص ۱۳.۹ درصد از اعتبارات قانون امنیت غذایی برای اقلیم را به عنوان مطالبات این فراکسیون برای اعلام موافقت با لایحه قانونی امنیت غذایی برشمرده است.

این درحالی است که سهم اقلیم کردستان عراق در بودجه سراسری سال گذشته، تنها ۱۲.۷۵ درصد عنوان شده بود اما فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق گفته است با توجه به افزایش جمیعت اقلیم، خواهان افزایش سهمیه اعتبارات به میزان ۱۳.۹ درصد است.

لایحه امنیت غذایی یکی از قوانین جنجالی در عراق به شمار می رود که نسخه اولیه آن توسط دولت عراق، در پارلمان با رای مخالفان به ویژه ائتلاف «چارچوب هماهنگی» مواجه شد.

جریان های زیر چتر ائتلاف چارچوب هماهنگی و متحدان با آن معتقدند که ائتلاف سه جانبه درصدد تبدیل کردن قانون امنیت غذایی به عنوان جایگزینی برای قانون بودجه است تا از مسئولیت ارائه بودجه ۲۰۲۲ شانه خالی کند.

به گفته صاحب نظران، قانون بودجه تصریح دارد که درصورتی بودجه به اقلیم کردستان عراق اختصاص می یابد که اقلیم، تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت را به خزانه دولت مرکزی تحویل دهد اما اربیل از این امر سرباز زده و جریان های متحد با حزب دمکرات در ائتلاف سه جانبه یعنی جریان صدر و ائتلاف «السیاده» (الحلبوسی و خمیس الخنجر) برای دور زدن قانون بودجه، درصدد طرح قانون امنیت غذایی به عنوان جایگزینی برای بودجه هستند.

اقلیم کردستان عراق نه درباره قراردادهای نفتی و درآمدهای آن شفاف سازی می کند و نه به رای دادگاه فدرال عراق درباره تحویل درآمدهای نفتی به خزانه دولت مرکزی در بغداد تمکین کرده است.

 برخی نمایندگان مستقل در پارلمان عراق تاکید کرده اند که علیه نسخه جدید قانون امنیت غذایی در صورت تایید در پارلمان، در دادگاه مرکزی عراق شکایت می کنند زیرا به اعتقاد آنها، قانون امنیت غذایی در فرمول جدید آن، نوعی سرقت آشکار دارایی های عراق است.

irna.ir/xjJCSS

**تعرض ادامه دار صهیونیست ها؛ مسجد الاقصی همچنان صحنه مقاومت فلسطینی ها است

شهرک نشینان صهیونیست امروز (دوشنبه) بار دیگر با حفاظت و حمایت نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی یورش بردند و فلسطینی ها با مقاومت جانانه در برابر آنها از مقدسات اسلامی دفاع کردند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

۱۷۰ شهرک نشین از نخستین ساعات صبح دوشنبه به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند.

روز گذشته نیز صدها شهرک نشین به این مکان مقدس تعرض کردند و با فلسطینی ها درگیر شدند.

همزمان منابع صهیونیستی گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی شب گذشته و بامداد امروز دستکم ۱۳ شهروند فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن بازداشت کردند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین همچنین اعلام کرد که نظامیان صهیونیست «یاسر البدرساوی» زندانی فلسطینی آزاد شده را پس از یورش به خانه‌اش در شهر نابلس دستگیر کردند.

خبر دیگر حاکی است که زندانی فلسطینی «خلیل عواودة» برای نود و ششمین روز متوالی به اعتصاب غذا ادامه می‌دهد و اعتصاب غذای «رائد ریان» در اعتراض به بازداشت اداری به شصت و یکمین روز خود رسید.

«صفوت فریج» رئیس نهضت اسلامی جنوب فلسطین هم حمله پلیس صهیونیستی به شیخ دکتر «محمد سلامه حسن» و خانواده‌اش در دروازه‌های مسجدالاقصی را نفرت انگیز و بزدلانه خواند.

irna.ir/xjJCRh

**حمایت مردم قزاقستان از اصلاحات قانون اساسی این کشور

رئیس کمیسیون مرکزی همه پرسی قزاقستان اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد مردم این کشور به اصلاحات قانون اساسی رای دادند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«نورلان ابدیروف» رئیس کمیسیون مرکزی همه پرسی قزاقستان،گفت: ۷۷.۱۸ درصد رای دهندگان به اصلاحات قانون اساسی از این طرح حمایت کردند. 

براساس اطلاعات وی، کمیسون های منطقه ای کپی های الکترونیکی  دستورالعمل ها را ارسال کرده اند و برپایه داده های اولیه مجموع تعداد شهروندان قزاقستان که واجد شرایط رای دادن به اصلاحات بودند برابر با ۱۱ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۶۴۲ نفر بوده است. 

وی همچنین افزود مشارکت رای دهندگان ۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۲۹۳ نفر بوده است که معادل ۶۸.۰۶ درصد است. بنابراین این همه پرسی معتبر شناخته شده می شود. 

«نورلان ابدیروف» در ادامه افزود: «درصد آنهایی که از این همه پرسی حمایت کردند به ۷۷.۱۸ درصد یعنی ۶ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۶۳ نفر رسید و تنها ۱۸.۶۶ درصد رای منفی دادند. 

به نظر می رسد رای دهندگان قزاقستانی با حمایت خود از اصلاحات قانون اساسی که براساس آن مرکزیت سیاسی به «قاسم جومارت توقایف» داده می شود  هدفگذاری  وی را در بیرون آمدن از سایه «نورسلطان نظربایف» بنیانگذار و رهبر پیشین این کشور تسریع می کنند و به مرحله گذار از دوره نظربایف پیش می روند.

irna.ir/xjJCPk

**تقابل آمریکا و چین و دو راهی آسه آن!

نخستین نشست رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در واشنگتن با هدف به چالش کشیدن نفوذ چین در این منطقه و همراه کردن این کشورها در جنگ اوکراین برگزار شد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

نمایندگان آسه‌آن از جمله برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام، درحالی جمعه ۱۳ مه در اجلاسی ویژه برای اظهار همبستگی با آمریکا در پایتخت این کشور واشنگتن گرد هم آمدند که همه این کشورها  به نوعی مدعی مالکیت بخشی از دریای چین جنوبی هستند این درحالیست که چین خود را مالک کل این دریا می داند.

به باور بسیاری از ناظران سیاسی برگزاری این نشست از آغاز «عصری جدید» در روابط میان کشورهای عضو آ سه آن و آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا خبر می‌دهد چرا که آمریکا می‌ کوشد با هدف به چالش کشیدن چین و دور کردن اعضای آسه آن از چین، روابط خود را با اعضای این سازمان گسترش دهد.

اکنون سوال اصلی این است که آیا آمریکا توانایی جدا کردن کشورهای آسه آن از چین را دارد؟

در اجلاس واشنگتن-آسه آن چه گذشت؟

به باور کارشناسان، فصل جدید روابط آمریکا با کشورهای جنوب شرق آسیا در حالی رقم می خورد که واشنگتن طیفی از اهداف پیدا و پنهان را از این مناسبات دنبال می‌کند و در این میان تشدید رقابت و تقابل با چین، بخش مهمی از اهداف این نشست را به خود اختصاص می دهد.

نگاهی به بیانیه مشترکی که در پایان نشست اخیر آمریکا و آسه آن منتشر شد، نشان می دهد دو طرف در جهت آنچه کارشناسان سیاسی گامی نمادین برای تعهد به افزایش سطح مناسبات از یک شراکت راهبردی به یک مشارکت راهبردی جامع نامیدند، اقدام کرده اند.

در این نشست رئیس جمهوری آمریکا همچنین کوشید کشورهای عضو آسه آن را به اتخاذ موضعی محکم تر نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین ترغیب کند، این درحالیست که در خصوص مساله اوکراین، این گروه نسبت به احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی تاکید کردند، اما از محکوم کردن روسیه به خاطر تهاجم به اوکراین خودداری کردند.

در این نشست بایدن نشان داد که واشنگتن بر مسائل هند – اقیانوسیه و چالش طولانی مدت چین که اصلی ترین رقیبش در عرصه های جهانی به شمار می آید، به شدت متمرکز شده است و در همین راستا به بازه زمانی ۵ دهه ای برای گسترش همکاری با کشورهای عضو آسه آن اشاره کرد. رئیس جمهوری آمریکا در این اجلاس اعلام کرد: « توافق بزرگ تاریخ دنیای ما برای ۵۰ سال آینده به دست کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا نوشته خواهد شد و روابط ما با شما در سال ها و دهه های پیشِ رو، آینده را خواهد ساخت.»

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) شامل کشورهای برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است

بایدن همچنین بر «شراکت حیاتی» آمریکا و آ سه آن تاکید کرد و آن را موضوعی حساس برشمرد و افزود ما در آستانه ورود به "عصری جدید" از روابط میان آمریکا و آ سه آن هستیم.

براساس این گزارش، تعهدات جدید آمریکا شامل استقرار یک کشتی گارد ساحلی در منطقه برای کمک به مقابله با مساله ای است که واشنگتن و کشورهای منطقه ای به عنوان ماهیگیری غیرقانونی چین از آن یاد می کنند.

با این حال، هزینه های آمریکا در مقایسه با تعهدات مالی چین به آسه آن به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار به منظور مقابله با کووید – ۱۹ و بهبود اقتصادی این سازمان، کم رنگ است.

بایدن روز جمعه پست سفیر آسه آن را که از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ خالی مانده بود، پر کرد و «یوهانس آبراهام» رئیس ستاد شورای امنیت ملی اش را برای این سمت معرفی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در زمینه ابتکارات دیگری چون سرمایه گذاری زیرساختی و چارچوب اقتصادی هند – اقیانوس آرام اقدام می کند که در این ارتباط، ارتقای روابط به یک مشارکت راهبردی جامع با اقدامات مشابه آسه آن با استرالیا و چین در سال گذشته مطابقت دارد.

از سوی دیگر کشورهای عضو آسه آن نیز در نگرانی های آمریکا در مورد اقدامات بی محابای چین از جمله ادعای مالکیت پکن بر بخش های وسیعی از دریای جنوب چین سهیم هستند.

اکنون سوال اصلی این است که جایگاه چین در آینده مشترکی که بایدن از همکاری با کشورهای آسه آن در پنج دهه آینده نام می برد، کجاست و این چشم انداز چقدر واقعی بنظر می رسد؟

 مناقشه آمریکا و چین بر سر دریای چین جنوبی

در بحبوحه تنش های سیاسی اوکراین و روسیه، کوشش چین برای تقویت نیروی نظامی خود در دریای چین جنوبی از یک سو و تلاش آمریکا برای گسترش حضور نظامی اش در این منطقه بیش از پیش به تنش‌های سیاسی بین دو کشور دامن زده است.

از لحاظ جغرافیایی دریای چین جنوبی نقش بسیار مهمی در ژئوپولتیک منطقه اقیانوس هند و آرام ایفا می‌کند. کشورهای برونئی، کامبوج، چین، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایوان، تایلند و ویتنام در دریای چین جنوبی با هم مرز مشترک دارند و برآورد می‌شود در دریای چین جنوبی حدود ۱۱ میلیارد بشکه نفت و ۱۹۰ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی وجود داشته باشد.

بنابراین دور از انتظار نیست که کشورهای چین، برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام درباره این منطقه با یکدیگر اختلافات سرزمینی داشته باشند. در اوایل دهه ۱۹۷۰ بود که این دسته از کشورها درخصوص جزایر و قلمرو دریایی این منطقه، به ویژه «جزایر اسپراتلی» (محل اختلاف چین با مالزی، فیلیپین، ویتنام و برونئی)، ادعاهای سرزمینی خود را مطرح کردند چرا که روشن شد این منطقه مملو از منابع غنی طبیعی و قابلیت‌های ماهیگیری است. در این بین چین تلاش کرده است تا با ساخت جزایر مصنوعی در این آب‌های مورد مناقشه‌، زیرساخت‌های نظامی و صنعتی مورد نظر خود را تاسیس کند.

دریای جنوبی چین بیش از۲۵۰ جزیره صخره ای و مرجانی دارد که عمده آنها خالی از سکنه هستند.

همچنین وجود «تنگه مالاکا» در این منطقه که دو اقیانوس هند و آرام را به هم متصل کرده است، به اهمیت استراتژیک آن می افزاید.

اهمیت ژئوپولتیک و اقتصادی این منطقه باعث شده است تا چین کوشش کند هژمونی خود را در دریای چین جنوبی تثبیت کند و همزمان آمریکا نیز  تلاش می‌کند به صورت یکجانبه و یا از طریق موازنه برون‌سرزمینی مانع تسلط هژمونیک چین بر این منطقه شود.

چین مدعی بزرگترین قلمرو در دریای چین جنوبی است. پکن با استناد به تاریخ می گوید حق مالکیت چین بر این منطقه تاریخی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. به گفته چینی ها مجمع الجزایر پاراسل و اسپراتلی بخشی جداناشدنی از کشور چین هستند. این منطقه از استان جنوبی هینان چین تا صدها کیلومتر در جهت جنوب و شرق ادامه دارد.

مالزی و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این منطقه را دارند که ادعا می‌کنند، بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق دریایی، در منطقه آزاد تجاری آن‌ها قرار گرفته است. برونئی ادعایی درباره هیچکدام از جزایر مورد مناقشه ندارد ولی مالزی مدعی چند جزیره کوچک از مجمع الجزایر اسپراتلی است. 

از دیگر سو، آمریکا همواره کوشیده است به عنوان یک هژمون جهانی به بخشی از این بازی تبدیل شود و می خواهد سهم خود را از جزایر پاراسل و اسپراتلی کسب کند که ممکن است دارای ذخایر طبیعی در اطراف خود باشند. به همین علت ائتلاف های نیرومندی با سایر طرف های ذینفع در برابر چین ایجاد کرده است.

در ‌سال‌های گذشته آمریکا به همراه متحدین منطقه‌ای خود در شرق آسیا از جمله ژاپن و استرالیا اقدام به برگزاری مانورهای مشترک دریایی نظامی کرده است تا نشان دهد آبهای دریای چین جنوبی را آبهای بین‌المللی قلمداد می‌کند.

به عبارت دیگر، آمریکا در اختلاف سرزمینی بین چین و همسایگانش در دریای چین جنوبی، از مواضع همسایگان چین دفاع می‌کند.

آمریکا نگرانی زیادی درباره موضع چین در دریای جنوبی دارد چرا که بیش از یک تریلیون از اقلام تجاری آمریکا از دریای جنوبی چین عبور می کند، واشنگتن خواستار تسلط چین بر این منطقه نیست و می گوید خواستار تضمین آزادی دریانوردی در این آب ها است.

نگاهی به تحولات اخیر نشان می دهد در سال های اخیر منطقه دریای چین جنوبی به یکی از بی ثبات ترین نقاط در شرق آسیا تبدیل شده است و چنانچه این اختلافات حل و فصل نشود، می تواند منطقه را ناامن کند.

گفتنی است رشد اقتصاد بالای چین سبب شده است این کشور نیاز روز افزونی به منابع انرژی پیدا کند، در نتیجه دریای چین جنوبی مملو از نفت و گاز می‌تواند آن را در اختیار این کشور بگذارد.

علاوه بر این، دریای چین جنوبی از لحاظ راهبردی و دفاعی نیز برای چینی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود جزایر متعدد طبیعی و مصنوعی و نیز مسیرهای کشتیرانی در این منطقه سبب شده است که نه تنها چین، بلکه دیگر کشورهای همسایه این کشور در این منطقه نسبت به آبهای دریای چین جنوبی ادعا داشته باشند.

بنابر این اهمیت راهبردی و ژئوپولتیک این منطقه و همچنین جلوگیری از تبدیل شدن چین به یک هژمونی منطقه‌ای موجب شده است، تا آمریکا با سوء استفاده از مناقشه چین با همسایگانش درخصوص آب‌های سرزمینی و جزایر این منطقه، بکوشد بر حضور نظامی خود در این منطقه بیفزاید و برای مهار نظامی چین، مانورهای نظامی مشترک در این دریا انجام دهد.

برگزاری نشست اخیر آسه آن در واشنگتن ثابت می کند ایالات متحده آمریکا قصد دارد به منظور مقابله با تهدیدهای فزاینده جمهوری کمونیستی خلق چین همکاری‌های راهبردی خود را با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا گسترش دهد.

از دیگر سو، به گفته کارشناسان، این نشست گامی نمادین با هدف افزایش سطح تعهدات دو طرف در روابط شان از شرکای استراتژیک به شرکای همه جانبه برداشته شد. 

«کاملا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنانی در این اجلاس، افزود: «آمریکا و آ سه آن دیدگاه هایشان را برای منطقه هند- اقیانوسیه با یکدیگر درمیان گذاشتند و ما با هم در برابر تهدیدهایی که قوانین بین المللی و هنجارها را هدف قرار می‌دهند مقابله می کنیم و از این منطقه محافظت خواهیم کرد. 

او همچنین به تداوم کمک واشنگتن درباره همه گیری ویروس کرونا و اهدای بیش از ۱۱۵ میلیون دُز واکسن کرونا به این منطقه اشاره کرد و اهداف مشترک محیط زیستی در برابر تغییرات اقلیمی و توسعه همکاری میان آمریکا و آ سه آن در این زمینه  و سرعت بخشیدن به استفاده از انرژی های پاک و زیرساخت های لازم برای این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

با این وجود هیچ یک از این دو مقام بلندپایه سیاسی آمریکا در اظهارات خود از چین به طور مستقیم نام نبردند. آمریکا همواره چین را به استفاده از تهدید و ارعاب کشورهای همسایه اش متهم کرده است.  

در پایان می توان گفت در حالی که رقابت با چین در اولویت راهبرد منطقه ای آمریکا قرار دارد، حمایت از یک آسه آن منسجم و انعطاف پذیر، یکی از ابزارهای حیاتی برای برخورداری از منطقه هند – اقیانوسیه آزاد و باز محسوب می شود.

اما دستیابی به آسه آنی قدرتمند، کار آسانی  نیست چرا که این مجموعه متشکل از ۱۰ عضو است که تصمیمات خود را براساس اجماع می گیرد. این مساله به این معنی است که این گروه به ندرت تصمیمات جسورانه و زیرکانه می گیرد، به ویژه در شرایطی که یکی از اعضای آسه آن یعنی میانمار در بحران سیاسی به سر می برد. بنابر این بسیار بعید است که این گروه خطر  کند.

با این حال، به رغم مسائل موجود در آسه آن، یکی از زمینه های توافق واضح در میان کشورهای عضو این است که تنها آسه آن می تواند سنگ بنای مرکزی برای منطقه گرایی هند – اقیانوسیه باشد.

آمریکا و متحدانش و تا حدی چین این دیدگاه را پذیرفته اند که هدایت معماری منطقه ای هند – اقیانوسیه، برای قدرت های بزرگ غیرقابل دفاع است. از اینرو به شدت به نفع آمریکاست که در روابطش با آسه آن سرمایه گذاری کند و برای حمایت از مرکزیت آسه آن در امور منطقه ای، هر آنچه می تواند انجام دهد.

با این وجود آمریکا در این زمینه به روشنی نشان داده است که همکاری دو جانبه و حتی سه جانبه و چهارجانبه با متحدان و شرکای کلیدی، برای تعامل و قدرت آمریکا در منطقه، اساسی است.

نگاهی به تحولات اخیر نشان می دهد، در یک سال نخست ریاست جمهوری بایدن، تعامل با کشورهای جنوب شرق آسیا و آسه آن به واسطه محدودیت های سفری اعمال شده کرونایی و گسست در آسه آن به دلیل کودتای ۲۰۲۱ میانمار، دشوار بود. این در حالیست که نشست اخیر، علاقمندی آمریکا به تعهد نسبت به تعمیق روابط با آسه آن و اعضای تشکیل دهنده آن را به نمایش گذاشت.

در این میان، کشورهای عضو آسه آن نسبت به این مساله که روابط بین آمریکا و چین، پیامدهای مهمی برای کشورهای عضو دارد، کاملا هوشیار هستند، بنابراین بسیار بعید بنظر می رسد کشورهای عضو آسه آن توسعه روابط با آمریکا را نسبت به چین ارجح بدانند.

irna.ir/xjJzwb

**سقوط یک پهپاد در مرکز بغداد

شبکه «السومریه نیوز» از سرنگونی یک فروند پهپاد در مرکز بغداد پایتخت خبر داد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

شبکه السومریه نیوز ظهر امروز ( دوشنبه) به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد که «نیروی حفاظت از برج های امنیتی وزارت کشور موفق شد یک پهپاد کوچک را در محدوده اداره اصلاح منطقه الرصافه واقع در مرکز بغداد، سرنگون کنند.

این منبع امنیتی با اشاره به اینکه پهپاد سرنگون شده هیچ گونه ماده منفجره ای حمل نمی کرد ادامه داد که لاشه آن برای بررسی و تحقیق بیشتر در اختیار مراجع امنیتی و نظامی قرار گرفت.

irna.ir/xjJCRf

**با افزایش بهای نفت عربستان، قیمت نفت برنت به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید


خبرگزاری رویترز نوشت: افزایش قیمت نفت خام عربستان برای تحویل در ماه ژوئیه(تیر)، به افزایش معاملات نفتی در آینده در روز دوشنبه منجر شد و بهای نفت برنت را به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش داد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

خبرگزاری رویترز نوشت: این افزایش نشان می دهد حتی به دنبال توافق اوپک پلاس برای تسریع در افزایش تولید در دو ماه آینده عرضه نفت با محدودیت مواجه خواهد بود.

بهای نفت خام برنت روز دوشنبه با افزایشی ۹۱ سنتی یا ۰.۸ درصدی به ۱۲۰ دلار و ۶۳ سنت در ساعت و سه و ۳۴ دقیقه به وقت گرینویچ رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۹۳ سنتی یا ۰.۸ درصدی ۱۱۹ دلار و ۸۰ سنت معامله می شود. پیشتر قیمت این محصول بایک افزایش سه ماه به ۱۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه افزایشی ۱.۷ درصدی داشت.

تولیدکننده نفت دولتی عربستان(آرامکو) روز یکشنبه اعلام کرد، عربستان سعودی قیمت فروش رسمی (OSP) نفت خام سبک خود را به آسیا  را از ۴ دلار و. ۴۰ سنت در ژوئن به ۶ دلار و۵۰ سنت در برابر میانگین معیارهای عمان و دبی افزایش داد.

قیمت فروش رسمی نفت عربستان در ماه ژوئیه به بالاترین نرخ از ماه مه گذشته تاکنون رسیده است. در این ماه به دلیل نگرانی ها از اختلال درعرضه از روسیه همزمان با تحریم های ناشی از حمله به اوکراین، قیمت ها افزایش بی سابقه ای داشت.

کشورهای عضو اوپک پلاس روز پنجشنبه و همزمان با اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، درخصوص افزایش تولید نفت توافق کردند. آمریکا بلافاصله از این توافق اوپک پلاس برای افزایش تولید، استقبال کرد.

طبق برآوردهای مختلف، تحریم های اعمال شده غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، احتمالا در تولید نفت روسیه تاثیرگذار است و کاهش ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت در روز از سوی دومین صادرکننده نفت جهان را به همراه دارد.

روسیه در ماه آوریل (فروردین) کمتر از هدف تعیین شده اوپک پلاس یعنی رقم ۱۰.۴۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و میزان تولید نفتی اش تقریبا ۹.۳ میلیون بشکه در روز اعلام شد.

irna.ir/xjJCQ2

**انگلیس مدعی حمله روسیه علیه زیرساخت‌های ریلی اوکراین در کی‌یف شد

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که در ساعات اولیه 5 ژوئن (۱۵ خرداد) موشک های کروز هوایی Kh-101 روسیه به زیرساخت های ریلی در کی‌یف اصابت کرده است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

در بیانیه روز دوشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است که این اقدام «احتمالاً در راستای مختل کردن تامین تجهیزات نظامی غربی برای واحدهای خط مقدم اوکراین بوده است»

این بیانیه می افزاید: در دونباس، درگیری‌های شدید در شهر مورد مناقشه سیورودونتسک ادامه دارد و روسیه برای محاصره نیروهای اوکراینی به سوی اسلوویانسک پیشروی می‌کند.

بر اساس بیانیه یادشده شده، نیروهای روسی در دریا، «پس از از دست دادن رزمناو مسکوا در ماه آوریل، احتمالا چندین تجهیزات دفاع هوایی از جمله سامانه های SA-15 و SA-22 را به جزیره مار در غرب دریای سیاه منتقل کرده اند. به احتمال زیاد این تسلیحات برای تامین دفاع هوایی برای کشتی های نیروی دریایی روسیه در اطراف جزیره مار در نظر گرفته شده است.»

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد، «فعالیت روسیه در جزیره مار منجر به محاصره سواحل اوکراین شده و مانع از سرگیری تجارت دریایی از جمله صادرات غلات اوکراینی می شود.»

این درحالیست که رئیس جمهوری اوکراین هم مدعیست روسیه مانع صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات غذایی از این کشور جنگ زده شده است. ولودیمیر زلنسکی می‌گوید که اگر به اوکراین در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود، بحران جهانی انرژی با بحران غذا جایگزین خواهد شد.

وزارت امورخارجه روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌ است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پنجشنبه گذشته گفت: "ما قاطعانه این اتهامات را نمی پذیریم، برعکس، کشورهای غربی را به انجام اقداماتی که منجر به این شده است، مقصر می دانیم. "

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJCRz

**وزیر عراقی: نشست سه جانبه عراق، ترکیه و ایران درباره آب در بغداد برگزار می شود

«مهدی رشید الحمدانی» وزیر منابع آبی عراق از نشست سه جانبه عراق با ترکیه و ایران درباره بحران آب در بغداد بدون ذکر تاریخ این جلسه خبر داد.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

الحمدانی با تاکید بر اینکه عراق نمی تواند از حقابه خود از رودهای مشترک بگذرد گفت: گفت و گوها با کشورهای همجوار دایر و قرار است نماینده ویژه عراق با رئیس جمهور ترکیه در این باره دیدار کند اما تا الان زمان دیدار مشخص نیست.

وی افزود: هیات ایرانی که در روزهای گذشته به ریاست معاون رئیس جمهور ایران به عراق آمد گفت که وزیر انرژی ایران به عراق خواهد آمد تا درباره رودهای مشترک بحث کند و وعده گفت و گوها درباره آب را داد.

الحمدانی، پیشتر بدون ارایه سندی ادعا کرد که ایران مسیر رودهای مشترک را به داخل مرزهای خود تغییر می دهد.

«جبار وطن‌فدا» مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در واکنش به این ادعا گفت: هیچ‌گونه نقض حقوق عراق نسبت به رودخانه‌های مرزی، از سوی ایران رخ نداده است.

وی افزود: ایران در رودخانه‌های مرزی، برای عراق قائل به حقابه است و تعیین این حقابه‌ها در مواردی که هنوز تعیین نشده، از جمله موضوع‌هایی است که باید در نشست‌های دوجانبه و با توجه به چارچوبی که در موافقت‌نامه استفاده از آب رودخانه‌های مرزی آمده است، پیگیری و تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه‌داد: امید است برادران عراقی ما هم در پاسخ به یادداشت‌های رسمی ایران، سریع‌تر نسبت به برگزاری این نشست‌ها اعلام موافقت و آمادگی کنند.

بنابر گزارش ها، ۹۳ درصد آب رودهای عراق از ترکیه وارد این کشور می شود و تنها ۷ درصد آن از رودهای مشترک با ایران تامین می شود و این در حالی است که ایران نیز به شدت درگیر کاهش سطح شدید سطح آب های جاری در نتیجه خشکسالی است.

در ۲۷ آبان ۱۴۰۰ وزیر کشاورزی عراق با اشاره به اینکه ۹۰ درصد منابع آبی کشورش از ترکیه سرچشمه می‌گیرد، از پیشنهاد ایران برای مهار آب‌های سیلابی با ساخت سدهای مشترک با هدف کاهش آثار خشکسالی خبر داد.

«محمد الخفاجی» در برنامه تلویزیونی گفت: به ایران سفر کردم و دیدم که آنها هم با معضل خشکسالی مواجه هستند، اما مناطق «بدره، خانقین و مندلی» برخوردار از سیلاب‌های زمستانی است که حتی به میسان و واسط هم می‌رسد؛ طرف ایرانی به ما پیشنهاد ایجاد سدهایی در داخل خاک خود را داد با این هدف که سیلاب‌هایی سرازیر شده به عراق، مهار و به نفع عراق بهره برداری شود، اما طرف عراقی در این باره کوتاهی کرد.

در ۲۹ آبان ۱۴۰۰ «عون ذیاب» سخنگوی وزارت منابع آب عراق در گفت‌وگو با ایرنا به ابعاد سدسازی‌های ترکیه و نیز بحران خشکسالی بر عراق و مسائل زیست محیطی منطقه پرداخت و گفت؛ سدهایی که برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود تاثیر بسیار منفی در میزان آب دجله و فرات دارد.

irna.ir/xjJCPX

**اعتراض پکن به اتاوا درمورد افزایش عملیات شناسایی جت‌های کانادا علیه چین

وزارت دفاع چین روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، جت های نظامی کانادا عملیات شناسایی و اقدامات تحریک آمیز علیه چین را افزایش داده اند؛ امری که امنیت ملی این کشور آسیایی را به خطر می اندازد.

این وزارت تاکید کرد که با اقدامات تحریک آمیز کانادا مخالف است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ارتش این کشور اقدامات معقولی را برای مقابله با اقدامات کانادا در پیش گرفته و از طریق کانال های دیپلماتیک، اعتراض رسمی کرده است.

ارتش کانادا هفته گذشته هواپیماهای چینی را به ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای گشتی کانادا که در حال رصد راه های فرار از تحریم های کره شمالی بودند، متهم کرد. راه های مفر از تحریم های کره شمالی، گاهی اوقات هواپیماهای کانادایی را مجبور می کند از مسیر پروازی شان منحرف شوند.

روابط بین چین و کانادا از سال ۲۰۱۸ به دنبال بازداشت منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هواوی با حکم استرداد آمریکا رو به سردی گذاشت. چین مدتی کوتاه پس از آن دو تبعه کانادا را دستگیر کرد که اتاوا این اقدام را دیپلماسی گروگان گیری خواند.

وانژو سپس بر سر پایان مساله استرداد با دادستان‌های آمریکا به توافق رسید و دو تبعه کانادا نیز چند ساعت پس از این توافق توسط چین آزاد شدند.

حتی پیش از دستگیری وانژو مواضع انتقادی کانادا از وضعیت حقوق بشر در چین، خشم پکن را در پی داشت و همین مانع رویکرد آشتی جویانه بین دو طرف شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا سال گذشته میلادی اعلام کرد که کشورهای غربی باید یک جبهه متحد علیه چین داشته باشند.

ترودو گفت، درحالیکه کشورهای غربی برای دسترسی به فرصت‌های اقتصادی در چین با هم رقابت می‌کنند، این کشور غربی‌ها را علیه یکدیگر بازی می‌دهد.

irna.ir/xjJCSP

**پس لرزه‌های پارتی گیت؛ جانسون در معرض رای اعتماد قرار می‌گیرد

نخست وزیر انگلیس در پی رسوایی پارتی گیت با رای عدم اعتماد در داخل حزب روبرو شده است. بر اساس اعلام رئیس فراکسیون حزب حاکم انگلیس، امروز نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس درباره اعتماد به بوریس جانسون رای گیری می‌کنند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«گراهام بردی» رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار دریادداشتی به اعضای حزب اعلام کرد که تعداد نامه‌های دریافت شده در خصوص عدم اعتماد به بوریس جانسون به حد نصاب رسیده و بر این اساس امروز ساعت ۶ تا ۸ عصر درباره عدم اعتماد به جانسون رای‌گیری خواهد شد.

جس نورمن معاون سابق وزیر دارایی انگلیس آخرین نماینده حزب محافظه‌کار بود که امروز صبح (دوشنبه) اعلام کرد نامه عدم اعتماد خود را به فراکسیون حزب اعلام کرده است.

بر اساس قوانین داخلی حزب محافظه‌کار، اگر ۱۵ درصد از اعضا معادل ۵۴ تن، اعتماد خود را به رهبر حزب از دست بدهند، رای‌گیری انجام خواهد شد. رقم دقیق تعداد نمایندگان مخالف جانسون اعلام نشده اما به نظر می‌رسد که حتی اگر جانسون از سد اعتماد نمایندگان عبور کند با وجود نارضایتی‌های افکار عمومی چندان در قدرت دوام نخواهد آورد.

حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون پس از انتشار گزارش کامل درباره مهمانی های غیرقانونی دفتر نخست وزیری، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی افکار عمومی قرار دارد. جانسون متهم است که مهمانی‌های برگزار شده در اوج محدودیت‌های کرونایی و زیر چتر او منعقد شده است.

«سو گری» مامور تحقیق در زمینه مهمانی های خلاف مقررات دفتر نخست وزیری پس از ماه‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، گزارش کامل تحقیقات خود را دو هفته پیش منتشر کرد. او در گزارشی ۳۷ صفحه ای با ۹ عکس از گردهمایی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیری گفت که مردم "از این که رفتارهایی از این نوع در قلب دولت رخ داده است، ناامید هستند. " وی افزود که رفتار کارکنان دفتر نخست وزیری در طول همه گیری کرونا با پروتکل‌های بهداشتی "ناسازگار" بود.

در گزارش خانم گری آمده است: «هدف اولیه هرچه که باشد، آنچه در بسیاری از این گردهمایی ها اتفاق افتاد مطابق با اصول بهداشتی آن زمان نبود. حتی با در نظر گرفتن فشارهای فوق‌العاده‌ای که روی دولت قرار داشت، برخی رفتارها مغایر اصول بهداشتی بوده است. این درحالیست که از نتیجه تحقیقات پلیس مشخص است که تعداد زیادی از افراد (۸۳ نفر) که در این مهمانی‌ها شرکت کرده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا گذاشته‌اند.»

گری نخست وزیر انگلیس را مسئول تخلفات دانست و گفت که این مهمانی‌ها زیر چتر او برگزار شده است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.

وی در بخشی از گزارش خود آورده است که برخی از کارمندان ارشد دولت معتقد بودند مشارکت آنها در برخی از مهمانی‌ها با توجه به حضور رهبران ارشد مجاز است. وی بر همین اساس نتیجه‌گیری کرد: مقامات ارشد دولت، اعم از سیاسی و رسمی، باید مسئولیت این تخلف ها را بر عهده بگیرند.

جانسون ساعاتی پس از انتشار کامل گزارش در پارلمان حاضر شد تا به بهانه‌های مختلف از جمله مشغله های دولت در بحبوحه جنگ اوکراین، از تخلف های صورت گرفته شانه خالی کند و در راس قدرت بماند.

وی ادعا کرد حضور او در مهمانی‌های دفتر نخست‌وزیری که در اوج محدودیت‌های کرونایی برگزار و به ماجرای پارتی‌گیت معروف شد برای تقدیر از تلاش اعضای دولت در دوران قرنطینه بوده «که ساعت‌های طولانی برای حفاظت از جان مردم تلاش می‌کردند». وی در عین حال اعتراف کرد که برخی از گردهمایی‌ها طولانی‌تر از حد لازم برگزار شد و ناقض قوانین بشمار می‌رود. نخست وزیر انگلیس البته مدعی شد که او در طولانی شدن مراسم نقش و حضوری نداشته و آن را غیرقابل قبول خواند.

وی بار دیگر از مردم انگلیس عذرخواهی کرد و گفت که «خاضعانه» مسئولیت کامل همه اشتباهات خود را می‌پذیرد و از این رویداد درس گرفته است.

irna.ir/xjJCQf

**جنگ اوکراین و تشدید بحران غذا در آمریکای لاتین

نقاط مختلف جهان اگر چه از پیامدهای جنگ اوکراین در امان نیست اما در مقایسه با جنگ انرژی که دامن‌گیر اروپا شده است، جنگ نان با خطر گرسنگی و بحران ناامنی غذایی، مناطق ضعیف‌تر از جمله کشورهای آمریکای لاتین را تهدید می‌کند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

اگر چه آمریکای لاتین در فاصله جغرافیایی دوری از اوکراین قرار دارد اما جنگ میان روسیه و اوکراین، پیامدهای پیچیده‌ای برای این منطقه به همراه داشته است. پیامدهای جنگ اوکراین برای بسیاری از مردم آمریکای لاتین، بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسید اما افزایش قیمت بین‌المللی گندم و آرد در پی این درگیری به معنای نان گران‌تر بر سر سفره‌های خانوارهای ساکن این منطقه است.

چنان که «برنامه جهانی غذا» پیش‌بینی کرده است، تنش جهانی بر سر دسترسی به غلات همچون گندم و ذرت در نتیجه جنگ اوکراین، به دلیل وجود پاره‌ای عوامل در آمریکای لاتین همچون نابرابری‌ها، عوامل اقلیمی، چالش‌های سیاسی و اجتماعی، این منطقه را با خطر بحران حاد ناامنی غذایی مواجه خواهد کرد.  

طبق برنامه جهانی غذا، قبل از حمله روسیه به اوکراین، حدود ۹.۳ میلیون نفر در آمریکای لاتین از ناامنی غذایی رنج می‌بردند. اکنون در جریان تهاجم و تشدید درگیری، پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۱۳.۳ میلیون نفر برسد.

به گزارش بخش اسپانیایی تارنمای شبکه فرانس‌۲۴، روسیه چهارمین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند گندم را به طور کامل به بازار عرضه کند. اوکراین نیز هفتمین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است و به دلیل جنگ نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند. با توجه به این سناریو، هند، سومین تولیدکننده بزرگ غلات در جهان، صادرات محصولات کشاورزی را برای تضمین مصرف داخلی ممنوع کرده است.

همه این عوامل باعث شده تا قیمت مواد غذایی در آمریکای لاتین، بین ۸ تا ۱۳ درصد افزایش یابد. علاوه بر این، جنگ منجر به افزایش قیمت کودهای تولیدی روسیه و بلاروس در بازارهای منطقه آمریکای لاتین شده است و قیمت آن را تا ۳۰۰ درصد افزایش داده است. این امر به تنهایی، تولید مواد غذایی را حتی دشوارتر می‌کند.

شرایط حاضر، بار دیگر بحث و بررسی‌ها در مورد نابرابری‌های شدیدی که در آمریکای لاتین وجود دارد، مدل تولید، زیرساخت‌های ضعیف و توزیع نابرابر زمین در منطقه‌ای با ظرفیت تولید انواع مختلف غذا برای ساکنانش را باز می‌کند.

به گفته دفتر منطقه ای فائو برای آمریکای لاتین و کارائیب، با "جنگ اوکراین، قیمت نهاده های کلیدی برای تولید غذا، مانند سوخت و کود، در حال افزایش است. به عنوان نمونه، آرژانتین و برزیل به شدت به کودهای ارزان قیمت روسیه و بلاروس متکی هستند. علاوه بر این، هزینه بالاتر و در دسترس بودن کمتر مواد غذایی، تأثیر منفی بر چندین کشور واردکننده در منطقه، مانند کشورهای حوزه کارائیب دارد.

برزیل از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که بیش از نیمی از گندم مصرفی خود را وارد می‌کند. روند واردات گندم به برزیل اگر چه بیشتر از آرژانتین، ایالات متحده و کانادا است اما افزایش قیمت‌های بین‌المللی ناشی از درگیری در اوکراین، تولیدکنندگان برزیلی را تحت تاثیر قرار داده است.

در پرو نیز افزایش قیمت‌ها در نتیجه جنگ اوکراین به شکل افزایش تورم بین ۸ تا ۱۱.۳ درصدی خود را نشان داده است. به طور همزمان، قیمت کود نیز تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. این مسئله بیش از همه، کشاورزان منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. فائو تخمین می‌زند که کاهش حدود ۲۰ درصدی تولید ملی پرو در کنار تورم، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم پرو را با بحران غذایی مواجه خواهد کرد.  

به گفته کارشناسان، برای دستیابی به خودکفایی غذایی، تضمین در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن غذا ضروری است و از نظر در دسترس بودن، آمریکای لاتین سومین منطقه در جهان از نظر رتبه بندی از بین رفتن و ضایعات مواد غذایی قرار دارد. برداشت در زمان نامناسب و شرایط آب و هوایی همزمان با تغییرات اقلیمی شدید از جمله دلایل این مسئله است.

دفتر منطقه ای فائو برای آمریکای لاتین و کارائیب می‌افزاید: غذا وجود دارد، اما برای بسیاری بسیار گران است و افرادی که از فقر یا فقر شدید رنج می‌برند باید غذاهای با کیفیت پایین‌تری را مصرف کنند. غذای سالم گران‌تر است. خوردن غذای سالم در آمریکای لاتین و دریای کارائیب گرانتر از هر منطقه دیگری در جهان است.

کارشناسان معتقدند، مانع اصلی ریشه‌کنی گرسنگی در منطقه، مدل تولیدی است که «کسب‌وکارهای کشاورزی در مقیاس بزرگ برای صادرات» را در اولویت قرار می‌دهد؛ مانند کشت‌های تک دانه سویا، ذرت و گندم که به هیدروکربن‌ها وابسته هستند و تأثیر شدیدی بر محیط زیست دارند.

به این ترتیب، این یک مسئله ناخوشایند است که واکنش جهانی به بحران غذایی کنونی به جای حمایت از تولید ارگانیک محلی در سطح سیاسی و مالی، دقیقا بر سیستم صادرات صنعتی متمرکز است. در دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا در برزیل (۲۰۰۳- ۲۰۱۰) تولیدات کشاورزی ارگانیک در سطح ملی راه‌اندزی شد و این برنامه نشان داد که می‌توان برای ریشه‌کن کردن گرسنگی به خودکفایی متوسل شد. با این حال، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری فعلی برزیل دستاوردهای به دست‌آمده را معکوس کرد.   

تا به امروز، تعداد بسیار کمی از کشورها این مسیر را دنبال کرده‌اند و دلیل عمده این است که این مسئله با تجارت آزاد ترویج شده توسط سازمان تجارت جهانی در تضاد است. برای نمونه، هند اغلب توسط سازمان تجارت جهانی به دلیل محافظت از بازارهای محلی‌اش مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

«میشل باشلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا گفت: جنگ اوکراین و بحران سه‌بعدی ناشی از آن در بخش‌های مواد غذایی، انرژی و مالی، «تاثیر جدی» بر آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان منطقه‌ای که پیش از این به شدت تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته است، خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد سازمان ملل افزود: هنوز نمی‌توان به روشنی گفت که جنگ (اوکراین) چگونه پایان می‌یابد، اما «آنچه من می‌بینم یک اندوه در آمریکای لاتین و کارائیب است».

irna.ir/xjJBB3

**ادعای انگلیس: روسیه بجای سربازان خود، از جدایی‌طلبان اوکراینی استفاده می کند

نهادهای اطلاعاتی انگلیس در گزارشی که به تازگی منتشر شده، مدعی شده اند که روسیه برای بدست آوردن کنترل شرق اوکراین از نیروهای جدایی طلب این منطقه با هدف کاهش تلفات جنگی سربازان خود استفاده می کند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی سازمان های اطلاعاتی انگلیس، روسیه از نیروهای جدایی طلب منطقه مورد مناقشه در اوکراین برای حملات زمینی استفاده می کند تا تلفات جنگی نیروهای خود را کاهش دهد.  

نهادهای اطلاعاتی انگلیس مدعی شده اند که روسیه پس از متحمل شدن خسارات سنگین در جنگی که تاکنون بیش از ۱۰۰ روز به طول انجامیده، شروع به بسیج جنگجویانی از منطقه لوهانسک اوکراین در حملات زمینی برای اعلام تسلط بر سیورودونتسک در شرق اوکراین کرده است. وزارت دفاع بریتانیا این اقدام روسیه را به دلیل کاهش تلفات متحمل شده روسیه دانسته است.  

نیروهای جدایی طلب منطقه لوهانسک از سال ۲۰۱۴ در یک شورش تحت حمایت روسیه، همراه با نیروهای دیگری از منطقه دونتسک علیه اوکراینی ها می جنگند.

براساس این گزارش، راهبرد استفاده از شورشیان در سیورودونتسک مشابه کاری است که مسکو در سوریه انجام داد. روسیه در زمان حمله به مواضع شورشیان سوری در این کشور از نیروهای ارتش سوریه استفاده کرد.

هرچند نهادهای اطلاعاتی انگلیس در این اطلاعات خاطرنشان کرده اند که نیروهای جمهوری خلق لوهانسک تجهیز و آموزش ضعیفی دارند و در مقایسه با واحدهای معمول ارتش روسیه فاقد تجهیزات سنگین هستند.

اوکراین تاکنون توانسته با استفاده از ضدحملات، حمله روسیه را در سیورودونتسک به عقب براند. اما چنانچه نیروهای روسیه بتوانند  شهر را تصرف کنند، تسلط مهمی بر منطقه در شرق اوکراین بدست می آورند و می توانند کنترل منطقه استراتژیک منتهی به شبه جزیره کریمه را به دست آورند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیروز یکشنبه در یک پست تلگرامی گفت که اوکراین و روسیه حدود نیمی از شهر سیورودونتسک را در اختیار دارند. وی هفته گذشته در برآوردی اعلام کرده بود که نیروهای روسیه نزدیک به ۲۰ درصد از کل خاک اوکراین را اشغال کرده اند.

irna.ir/xjJCPG

**نارضایتی اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد اقتصادی بایدن

جدیدترین نظرسنجی در آمریکا نشان می دهد در حالیکه مسائل اقتصادی در اولویت اصلی شهروندان آمریکایی قرار دارد، فقط ۳۷ درصد از مردم عملکرد جو بایدن در نحوه اداره اقتصاد این کشور را تایید می‌کنند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

نظرسنجی مشترک مرکز ایپسوس و شبکه ای بی سی نیوز نشان می دهد که بیشتر آمریکایی اقتصاد، تورم و افزایش بهای گاز را مهمترین مسائلی می دانند که در نظر آنها در انتخابات میان دوره ای آتی کنگره تاثیرگذار خواهند بود.

افزایش تورم در آمریکا از پاییز گذشته تاکنون بر زندگی عادی مردم این کشور تاثیر چشمگیری داشته به طوریکه هزینه های کالاها و خدمات رشد داشته است.

در این نظرسنجی جدید عنوان شد که از هر ۱۰ نفر هشت نفر (۸۳ درصد) اعلام کردند که اقتصاد یا مسئله به شدت مهم یا مهم در رای دادن انتخابات میان دوره ای کنگره محسوب می شود.

۸۰ درصد از رای‌دهندگان در این نظرسنجی نیز تصریح کردند که تورم یک عامل بسیار مهم در رای آتی در انتخابات میان دوره ای به حساب می آید.

در این میان آشکار شده است که میزان تایید عملکرد جو بایدن در نحوه هدایت اقتصاد آمریکا برای نامزدهای دمکرات در انتخابات میان دوره ای مشکل ساز خواهد شد. براساس آمارهای این نظرسنجی، فقط ۳۷ درصد از آمریکایی ها عملکرد رئیس جمهوری این کشور را در اداره اقتصاد آمریکا تایید می کنند. همزمان  فقط ۲۸ درصد از آمریکایی عملکرد بایدن را در مدیریت تورم تایید می کنند.

پیش از این شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داده بود، از زمانی که جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کرده، قیمت هر گالن بنزین (۳.۸ لیتر) درسراسر این کشور بیش از دو برابر افزایش یافته است.

بر اساس داده های انجمن خودروی آمریکا، در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، میانگین قیمت یک گالن  بنزین در سراسر آمریکا تقریباً ۲.۳۹ دلار بود.   اما در روز شنبه، قیمت متوسط هر گالن بنزین در این کشور  به ۴.۸۱ دلار افزایش یافته که پنج سنت نسبت به روز جمعه نیز گران تر است.

رئیس جمهوری آمریکا طی ماه های گذشته تلاش کرده از تبعات سیاسی ناشی از افزایش قیمت های بنزین جلوگیری کند اما افزایش بهای انرژی تبدیل به کابوسی برای دولت او شده است.

افزایش قیمت بنزین در آمریکا در میان تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه به دلیل جنگ اوکراین و همچنین در میان تورم بی سابقه در آمریکا اتفاق می افتد.

irna.ir/xjJCNf

**طالبان توهین دو عضو حزب حاکم هند به پیامبر اسلام را نکوهش کردند

گروه طالبان حاکم بر افغانستان اظهارات سخیف دو مسوول ارشد حزب حاکم در هند به پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) را نکوهش کرده و از آن کشور خواستند که به افراد متعصب اجازه ندهند احساسات مسلمانان را برانگیزند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی شب گذشته(۱۵ جوزا) با نشر بیانیه ای در صفحه توییتر خودنوشت:" امارت اسلامی افغانستان استفاده‌ی الفاظ توهین آمیز از سوی یک مسوول حزب حاکم هندوستان، درشان پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم را با شدیدترین الفاظ نکوهش می‌کند".

در ادامه آمده است:" امارت اسلامی از حکومت هند می‌خواهند که به چنین اشخاص متعصب اجازه ندهند که به دین مبارک اسلام توهین کرده و احساسات مسلمانان را بر انگیزند".

این درحالی است که سخنان توهین‌آمیز دو عضو حاکم با واکنش‌های گسترده جهان اسلام مواجه شده و آنرا نکوهش کرده است.

با گسترش واکنش‌ها در جهان اسلام، حزب حاکم عضویت یکی از اعضایش را به حال تعلیق درآورده و عضو دیگر را اخراج کرده است.

در بیانیه حزب حاکم هند خطاب به «شارما» آمده است که عضویت وی تا زمان انجام تحقیقات بیشتر به حالت تعلیق در خواهد آمد.

این حزب همچنین «ناوین کومار جیندال» مسئول رسانه ای اش در دهلی نو را به خاطر اظهارات موهن علیه مقدسات مسلمانان در فضای مجازی، از عضویت در حزب اخراج کرد.

irna.ir/xjJCMW

**پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به کره شمالی

آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند در پاسخ به آزمایش های موشکی بالستیک روز گذشته کره شمالی، ۸ موشک زمین به زمین را به سواحل شرقی آب های کره جنوبی پرتاب کردند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

ارتش کره جنوبی اعلام کرد آمریکا و کره جنوبی بامداد امروز با پرتاب ۸ موشک زمین به زمین به آب های شرقی کره جنوبی دست به اقدامی زدند که نشانگر "قابلیت و آمادگی انجام عملیات دقیق حمله " در برابر پرتاب موشک های بالستیک کره شمالی است. 

«یون سوک یول» ماه گذشته پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری کره جنوبی از سوی مردم وعده داده بود خط و مشی سختگیرانه تری نسبت به کره شمالی اتخاذ کند و موافقت خود را با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس ماه مه در سئول درباره به روز رسانی عملیات مشترک ارتشی و مواضع بازدارنده مشترک اعلام کرده بود.

رئیس جمهوری کره جنوبی امروز در بیانیه ای تاکید کرد: کره شمالی از آغاز سال جاری میلادی آزمایش های موشکی بسیاری انجام داده است و اکنون به نقطه ای رسیده که به تهدیدی برای صلح منطقه ای و جهانی تبدیل شده است. 

وی طی سخنانی در مراسم "روز یادبود" این کشور افزود: کره جنوبی به ساخت ظرفیت های بنیادی و امنیتی عملی ادامه می دهد و کره شمالی را از تهدیدهای موشکی و هسته ای باز می دارد. 

ارتش های کره جنوبی و آمریکاساعت ۴:۴۵ بامداد امروز به وقت محلی به مدت ۱۰ دقیقه ۸ موشک زمین به زمین را در واکنش به پرتاب  ۸ موشک بالستیک کوتاه برد روز گذشته کره شمالی به آب های سواحل شرقی کره جنوبی پرتاب کردند. 

یک مقام رسمی وزارت دفاع کره جنوبی پرتاب  ۸ سیستم موشکی تاکتیکی ارتش این کشور را تائید کرد. 

از سوی دیگر فرمانده منطقه هند-اقیانوسیه آمریکا نیز با بیان اینکه در این عملیات ۱ موشک آمریکایی و ۷ موشک کره جنوبی بوده است،خاطرنشان کرد: دو کشور به تعهدات خود درباره حفظ ثبات و صلح منطقه هند و اقیانوسیه و شبه جزیره کره متحد باقی می مانند. 

وزیر دفاع ژاپن نیز در واکنش به پرتاب موشک‌های بالستیکی توسط کره شمالی، این اقدام را غیر قابل تحمل تحمل خواند.

 ارتش کره جنوبی روز شنبه از اولین مانور نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا  با استفاده از ناوهای هواپیمابر آمریکایی پس از بیش از ۴۰ سال خبر داد. براساس گزارش ستاد مشترک ارتش سئول، ناو هواپیمابر ۱۰۰ هزار  تنی «یو اس اس رونالد ریگان»، ناو هواپیمابر اتمی، در کنار «رزمناو موشک هدایت شونده «یو اس اس آنتی یتام»، «ناوشکن یو اس اس بنفولد» و ناوگروه نفتی «یو اس ان اس بیگ هورن»  در این رزمایش شرکت داشتند.

این نخستین مانور نظامی مشترک دو کشور از زمان روی کار آمدن یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در ماه گذشته و اولین رزمایش دوجانبه آنها با شرکت یک ناو هواپیمابر از نوامبر ۲۰۱۷ بوده است.

جو بایدن در نشست اخیر خود با رئیس جمهوری کره جنوبی  قول داده بود در صورت لزوم برای بازدارندگی کره شمالی، به عنوان بخشی از تلاش ها برای تقویت بازدارندگی گسترده، «دارایی های استراتژیک» - که معمولا شامل ناوهای هواپیمابر، هواپیماهای بمب افکن دوربرد یا زیردریایی های موشکی است - مستقر کند.

ناو هواپیمابر «یو اس اس آبراهام لینکلن»، پس از آزمایش کامل یک موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) توسط کره شمالی برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، تمرینات نظامی آمریکا را در دریای زرد در ماه مارس رهبری کرد. گروه حمله «یو اس اس آبراهام لینکلن» مسئولیت عملیات در آبهای نزدیک شبه جزیره کره در ماه آوریل را برعهده داشت.

در تازه ترین موج آزمایش های موشک های بالیتیک قاره پیمای کره شمالی و آزمایش های هسته ای در سال ۲۰۱۷ ناو «یو اس اس رونالدریگان»، «تئودور روزولت «و «نیمیتس» و گروه های ضربتی متشکل از چندین کشتی آنها به نشانه نمایش قدرت به شبه جزیره کره اعزام شدند.

کره شمالی از مدتها قبل منتقد تمرین های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی بوده و آن را نمایشی برای جنگ قلمداد می کند.

irna.ir/xjJCL2

**۷۰ درصد آمریکایی‌ها خواستار مقابله با خشونت مسلحانه هستند

نظرسنجی جدید نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی هفت نفر (۷۰ درصد) خواستار اولویت دادن به قانون جدید مقابله با خشونت مسلحانه در مقابل حق نگهداری و حمل سلاح هستند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

تارنمای هیل نوشت: نتایج نظرسنجی جدید شبکه ای بی سی و موسسه آیپسوس نشان می دهد که فقط ۲۹ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خلاف این نظر را داشند و خواستار اولویت دادن به قانون حمل و نگهداری سلاح شدند.

عبارت «حق مردم برای نگهداری و حمل سلاح» اول بار در متن قانون حقوق آمریکا آمده است و  خارج از ایالات متحده آمریکا، مفهوم کلی حق حمل سلاح بسته به کشور، ایالت یا قانون تفاوت دارد.

این نظرسنجی که همزمان با مجموعه از تیراندازی های مرگبار در آمریکا انجام شده نشان می دهد که ۹۰ درصد دموکرات ها می گویند قانونگذاران باید برای تصویب قوانینی اولویت قائل شوند که خشونت مسلحانه را کاهش می دهد و ۷۵ درصد کسانی که خود را مستقل معرفی کرده اند همین نظر را داشته اند.

اما ۵۶ درصد از جمهوریخواهان پاسخ دهنده در این نظرسنجی گفته اند که حمایت از قوانین حمل سلاح باید در اولویت باشد.

آمریکا در هفته های گذشته شاهد تیراندازی و کشته شدن ۱۰ نفر در شهر بوفالوی نیویورک، ۲۱ دانش آموز در مدرسه ابتدایی تگزاس و ۴ نفر در بیمارستانی در اوکلاهاما بوده است.

روز شنبه نیز در تیراندازی های جمعی در سراسر آمریکا چهار نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حوادث تیراندازی اخیر در کشورش به قانون گذاران دستور داد با تصویب  قوانینی درباره بررسی عمیق تر سوابق افرادی که مالک سلاح هستند، اجازه قانونی برای توقیف سلاح ها از افرادی که ممکن است تولید خطر کنند و ممنوعیت فروش سلاح های تهاجمی، مساله خشونت مسلحانه را حل کنند.

با این حال کریس مورفی سناتور دموکرات که به مذاکرات اصلاحات قانون حمل سلاح درسنا کمک کرده است روز یکشنبه (دیروز) گفت هر گونه توافق احتمالی درباره اصلاح این قانون ممنوعیت سلاح های تهاجمی یا بررسی «جامع» سوابق نخواهد بود.

نظرسنجی ای بی سی نیوز و آیپسوس با مشارکت ۵۴۲ شرکت کننده و در فاصله سوم تا چهارم ژوئن (۱۴-۱۳ خرداد) با ضریب خطای ۴.۸ درصد انجام شده است.

آرشیو خشونت با اسلحه آمریکا ۱۳ خرداد ماه گزارش داد که تا دوم ژوئن سال جاری (۲۰۲۲) بیش از ۸ هزار نفر بر اثر خشونت با سلاح گرم در آمریکا کشته و بیش از ۱۵ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

بر اساس این آمار، هشت هزار و ۸۵ نفر کشته و ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند که ۱۵۲ کودک در میان کشته شدگان و ۳۱۵ کودک نیز در میان مجروحان این تیراندازی‌ها وجود دارد.

بر پایه این آمار، در این تیراندازی‌ها، همچنین ۵۳۹ نوجوان کشته و یک هزار و ۳۹۹ نوجوان دیگر مجروح شده‌اند.

همچنین ۴۷۲ مورد از تلفات خشونت مسلحانه در دفاع از خود بوده و ۶۱۲ مورد نیز مرگ بر اثر استفاده غیرارادی بوده است.

irna.ir/xjJCLp

**آمریکا تحریم صادرات نفت ونزوئلا به اروپا را لغو می‌کند

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در خبری اختصاصی، گزارش داد که آمریکا در میانه تحریم واردات نفت روسیه از جانب اتحادیه اروپا، اجازه صدور نفت ونزوئلا به قاره اروپا را داده است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

۵ منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که شرکت نفت ایتالیایی «اِنی» و شرکت اسپانیایی «رپسول» می توانند از ماه آینده برای جایگزین کردن واردات نفت روسیه، ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند. 

به نوشته رویترز، این مساله باعث شد تا ارائه نفت ونزوئلا در قبال بدهی که دو سال پیش به علت تشدید تحریم های آمریکا متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شود.

منابع مطلع اعلام کردند که نفت «باید به اروپا برود و (پس از ارسال) نمی توان در جای دیگری دوباره آن را فروخت.»

انتظار می‌رود حجم نفتی که انی و رپسول دریافت خواهند کرد، نسبتاً کم باشد و حداقل تأثیر را بر قیمت نفت در سراسر جهان داشته باشد.

رویترز افزود، مجوز دولت بایدن برای استفاده از نفت ونزوئلا به عنوان بخشی از تلاش برای اتکای کمتر به نفت روسیه و تغییر مسیر محموله های ونزوئلا از چین است.

در ماه مه، 18 دموکرات مجلس نمایندگان در نامه ای به بایدن از وی خواستند که همه تحریم ها علیه ونزوئلا را که بحران بشر دوستانه را تشدید می کند لغو نماید.

رویترز نوشت چراغ سبز واشنگتن برای از سرگیری جریان نفت ونزوئلا به اروپا می تواند تقویت نمادینی از جایگاه نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا باشد.

irna.ir/xjJCKf

**بازگشایی سفارت انگلیس در لیبی پس از تعطیلی هشت ساله

انگلیس یکشنبه شب اعلام کرد که پس از گذشت هشت سال، سفارت خود را در لیبی بازگشایی کرده است.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«کارولین هورندال» سفیر انگلیس در لیبی در توئیتی خبر بازگشایی سفارت این کشور در طرابلس را داد.

هورندال بازگشایی سفارت کشورش در لیبی را دلیلی بر تعهد انگلیس به ادامه همکاری با لیبیایی‌ها و سازمان ملل با هدف دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار برای لیبی دانست.

در اوایل آگوست ۲۰۱۴، انگلیس سفارت خود را در طرابلس مانند سایر سفارت‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیکی که پس از شروع جنگ داخلی در لیبی این کشور را ترک کردند، بست در حالی که بسیاری از این سفارت‌ها به تازگی پس از ثبات نسبی به طرابلس بازگشتند.

تحولات در لیبی در حالی دستخوش تغییرات شده که پیش تر نخست وزیر لیبی از آغاز گفت وگوی ملی با ابتکار عمل دولت به منظور ارتباط مستقیم با همه طرف‌ها و دستیابی به توافق ملی واقعی خبر داده بود.

رویدادهای اخیر در لیبی در حالی است که در یک سوی دیگر قضیه، تعداد زیادی از مردم لیبی اقدام به مهاجرت گسترده از این کشور کرده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۴ ماهه اول سال جاری ۴۴۶۱ نفر که اقدام به مهاجرت غیرقانونی از طریق لیبی کرده بودند به این کشور بازگردانده شدند.

irna.ir/xjJCHb

**حزب الله: آمریکا مانع دستیابی مردم لبنان به منابع نفتی و گازی خودشان است

رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان یکشنبه شب در سخنانی گفت که آمریکا از دستیابی مردم لبنان به منابع نفتی و گازی خود ممانعت می‌کند.

از تکرار ادعاهای آژانس بر علیه ایران تا بحران در دولت انگلیس

«هاشم صفی الدین» افزود: لبنان توانایی استخراج گاز و نفت خود را دارد و آمریکا عامل اصلی ممانعت لبنان از استخراج منابع نفتی خود است.

او ادامه داد: آنچه از دولت به صورت رسمی و شفاف خواسته می‌شود این است که موضوعات مربوط به مرزهای لبنان و حد و حدود آن را اعلام کند تا لبنانی‌ها با مقاومت، ارتش، مردم و عزم خود، حقوقشان را از اعماق دریا بگیرند حال چه آمریکا بخواهد و چه نخواهد.

رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله اضافه کرد: اتحاد لبنانی‌ها برای حل بحران‌ها و معضلات سیاسی و اقتصادی که لبنانی‌ها از آن رنج می‌برند، کافی است.

این مقام حزب الله همچنین گفت: گزینه مقاومت، گزینه قوی و مؤثری است که لبنان از طریق آن می‌تواند ثروت خود را حفظ و پیروزی‌های ما را حفظ کند.

وی ادامه داد: همین طور در نفت و گاز، زمانی که می‌خواهیم با بحران‌های بزرگ مقابله کنیم باید برای حل همه مشکلات گرد هم بیاییم و این همان چیزی است که همیشه خواستار آن هستیم.

صفی الدین همچنین گفت: ما یک مقاومت قوی، بزرگ و جانانه را آغاز کردیم زیرا اولویت ما مقاومت بود و هنوز هم است و چون اولویت این کشور و حاکمیت آن مقاومت است و امروز یکی از اولویت‌ها رسیدگی به مشکلات اقتصادی است که نیاز به دیدار و گفت وگو دارد و ما به شدت به آن نیاز داریم تا کشورمان را در همه موضوعات نجات دهیم.

لبنان سال ۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها، بلوک ۹، مرز آبی مورد منازعه اسرائیل و لبنان است.

لبنان همچنین تاکید می کند که منازعه با اسرائیل بر سر مرزهای دریایی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ بازنمی‌دارد.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در این منطقه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب اسرائیل از ورود یک کشتی حفاری به این میدان به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داده است.

«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان پیشتر تاکید کرده بود که عملیات حفاری رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه مرزی دو طرف، مغایر با اصول و چارچوب توافق ترسیم مرزها است.

irna.ir/xjJCGM


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha