جانسون و زلنسکی راه‌های پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین را بررسی کردند

تهران – ایرنا – بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه درمورد تمهیدات مربوط به پایان جلوگیری از صادرات غلات اوکراین از سوی روسیه گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دو طرف همچنین تلاش ها و مذاکرات دیپلماتیک برای پایان دادن به جلوگیری زیانبار از صادرات غلات اوکراین از سوی مسکو را بررسی کردند.

زلنسکی می گوید روسیه مانع صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات غذایی از اوکراین شده است. رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که اگر به این کشور در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود، بحران جهانی انرژی با بحران غذا جایگزین خواهد شد.

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تامین می کنند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده‌اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

در آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی حاد مواجه بودند، اما انتظار می‌رود در صورت ادامه درگیری در اوکراین، ۴۷ میلیون نفر به این افراد به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا افزوده شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

رئیس جمهوری روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha