۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84781706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فشار اروپا به کشورهای عربی برای حمایت از اوکراین

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۳
کد خبر: 84781706
فشار اروپا به کشورهای عربی برای حمایت از اوکراین

تهران - ایرنا - یک منبع آگاه در اتحادیه عرب از فشار کشورهای اروپایی بر دولتهای عربی برای تغییر موضع خود در قبال جنگ روسیه و اوکراین که بر اساس اصل بی طرفی اتخاذ شده است، خبر داد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «اثیر عمان» امروز (چهارشنبه) به نقل از این منبع اضافه کرد که تماس‌های اروپایی با پایتخت‌های عربی با هدف سوق دادن آن‌ها به حمایت از اوکراین و محکوم کردن حمله روسیه به کی یف انجام شده و این تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است. 

این منبع اشاره کرد که طرف عربی موضع خود را برای همتایان اروپایی خود توضیح داد و بیان کرد که موضع بی‌طرفی از طریق ارتباط با روسیه برای بررسی راههای پایان این جنگ به حل بحران کمک می‌کند. 

 وی بیان کرد که طرف عربی همچنین پیامدهای جنگ را در خصوص امنیت غذایی و بروز اختلال در زنجیره تامین غلات و سایر کالاها توضیح داد.

او گفت که کشورهای عربی تشریح کردند که روابط رو به رشد با روسیه و همگرایی سیاست‌های آن‌ها در مناطق درگیری در خاورمیانه شراکت استراتژیک با آمریکا و اتحادیه اروپا را تضعیف نمی‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اروپا امروز به دنبال ایجاد گاز جایگزین است، فرصتی برای کشورهای عربی خلیج فارس ایجاد شده است که از قیمت بالای نفت سود می‌برند و این کشورها سعی می‌کنند این موضوع را به سمت مذاکره مجدد در روابط راهبردی خود با آمریکا و اروپا هدایت کنند و به دنبال دستاوردهای سیاسی آن هستند. 

نشست فراهم کردن مقدمات نهمین نشست نمایندگان دائمی اتحادیه عرب و سفرای کمیته سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا امروز در مقر اتحادیه و کشورهای عربی آغاز شد.    

در این نشست موضوعات مختلفی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، تسلیحات کشتار جمعی، مسائل مربوط به کنترل تسلیحات، مدیریت بحران و هشدار زودهنگام، مبارزه با تروریسم، مسائل مهاجرت، جنایات سازمان یافته فراملی و مسائل آب و هوایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

به نوشته اثیر، موضع عمان در مورد جنگ روسیه و اوکراین بر اساس حل مسالمت‌آمیز بحران و ضرورت جلوگیری از بدتر شدن اوضاع است. 

پیشتر، «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در کنفرانس مطبوعاتی که با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسقط برگزار کرد، گفت: ما با دلی دردناک به رویدادهای اوکراین نگاه می‌کنیم و همه طرف‌های ذینفع را به یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای حل بحران اوکراین دعوت می‌کنیم. 

وی اظهار داشت: عمان به این خط ثابت پایبند است که هیچ یک از طرف‌های درگیر در برخی شرایط درگیری را مقصر نشناسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha