دفاع چین و روسیه از وتوی تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی

نیویورک - ایرنا- چین و روسیه روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از وتوی قطعنامه مورد حمایت آمریکا که تحریم‌های جدید سختگیرانه‌ای را علیه کره شمالی اعمال می‌کرد، دفاع کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی از سوی چین و روسیه، برای نخستین بار این موضوع را بررسی کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحددر واقع، برای نخستین بار قطعنامه ۷۶/۲۶۲ را بررسی کرد. این قطعنامه مجمع عمومی را موظف می کند که پس از هر بار استفاده اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت از این حق، یک جلسه ظرف ۱۰ روز در مورد آن تشکیل شود.

چین و روسیه ششم خرداد ماه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه کره شمالی را به بهانه آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور وتو کردند.

۱۳ عضو دیگر شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه‌ای که توسط آمریکا پیشنهاد شده بود، رای مثبت دادند.
 

چین: آمریکا گامهای مثبت کره شمالی را نادیده گرفته است

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت که آمریکا گام های مثبت کره شمالی را نادیده گرفته است و به مسیر قدیمی خود یعنی شعارهای توخالی برای گفتگو و افزایش تحریم ها علیه کره شمالی بازگشته است.

وی گفت این امر موجب بی اعتمادی کامل کره شمالی به آمریکا و بن بست در مذاکرات شده است.

سفیر چین تاکید کرد وضعیت کنونی  تا حد زیادی به اقدامات آمریکا بستگی دارد و نکته کلیدی این است که آیا واشنگتن می‌تواند با اصل مشکل روبرو شود، نگرش منطقی نشان دهد و اقدامات آشکار و معنی‌داری انجام دهد.
 

روسیه: انتظار خلع سلاح بدون قید و شرط کره شمالی و تحت تهدید تحریم ها بیهوده است

"آنا اوستیگنیوا" معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز با بیان اینکه تحریم‌های جدید علیه کره شمالی به بن بست خواهد رسید، تاکید کرد که تحریم‌های کنونی سازمان ملل نتوانسته امنیت منطقه را تضمین کند و ما را به سمت حل و فصل مسائل مربوط به عدم اشاعه موشک‌های هسته‌ای سوق نداده است.

وی تصریح کرد: کسانی که به طور جدی به مشکل کره شمالی پرداخته اند، می دانند که انتظار خلع سلاح بدون قید و شرط پیونگ یانگ تحت تهدید تحریم ها، بیهوده است. ایجاد بلوک‌های نظامی جدید در منطقه مانند اتحاد آمریکا، انگلیس و و استرالیا، حسن نیت این کشورها را با تردید جدی مواجه می‌کند.

آمریکا: بدنبال گفتگوی بدون شرط با کره شمالی هستیم/ از کانال چین پیام ارسال کرده ایم

"جفری دلاورنتیس" معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست مجمع عمومی گفت در حالی که کره شمالی برای  هفتمین آزمایش هسته‌ای احتمالی آماده می شود، این کشور تعداد بی سابقه ای از آزمایش های موشکی را انجام داده است.

او اقدامات کره شمالی  را "بی دلیل" خواند و ادعا کرد جو بایدن  رئیس جمهوری آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه  این کشور مکررا و علنا اعلام کرده اند که آمریکا به دنبال گفتگو با پیونگ یانگ بدون پیش شرط  است  و این پیام از طریق کانال های خصوصی از جمله چین برای کره شمالی ارسال شده است.

وی مدعی شد آمریکا کاملا  آماده گفتگو در مورد کاهش تحریم ها برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره است اما کره شمالی به اقدامات بی ثبات کننده خود ادامه داده است.

نماینده آمریکا مدعی تهدید تسلیحات هسته ای کره شمالی برای صلح و امنیت در سراسر جهان شد و گفت: تعداد آزمایش‌های موشکی کره شمالی به سرعت در حال افزایش است و برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت است.

وی در عین حال تاکید کرد: تحریم‌ها جایگزینی برای دیپلماسی نیستند، بلکه پاسخی به تشدید رفتار هستند.

کره شمالی: قطعنامه پیشنهادی آمریکا غیرقانونی بود/ تسلیحات را برای دفاع از خود مدرن سازی می کنیم

"کیم سونگ" سفیر و نماینده دائم کره شمالی در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سفیر کره شمالی در سازمان ملل، تمامی تحریم‌های سازمان ملل و قطعنامه پیشنهادی آمریکا را «غیرقانونی» خواند و گفت که این تحریم‌ها منشور سازمان ملل و حق کشورش برای دفاع از خود برای آماده‌سازی برای هرگونه بحران امنیتی احتمالی در شبه جزیره کره و منطقه را نقض می‌کنند.

نماینده دولت کره شمالی گفت: مدرن سازی تسلیحات ما براساس حق عادلانه و مشروع دفاع از خود است و با هدف تضمین امنیت و منافع اساسی کشور در برابر تهدیدات مستقیم از سوی آمریکا است.  وی افزود: این اقدامات در شرایطی انجام می شوند که واشنگتن همچنان به گسترش توان نظامی در شبه جزیره کره برای مقابله با کره شمالی ادامه می دهد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل اضافه کرد: کره شمالی به طور منظم تسلیحات را مطابق با طرح ملی نوسازی توان دفاعی خود آزمایش می کند. این آزمایش های تسلیحاتی به صورت کاملاً ایمن در خاک، حریم هوایی و آب های سرزمینی  کره شمالی و همچنین در دریا انجام شده و هیچ آسیبی به کشورهای همسایه وارد نکرده است.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل هفتم اردیبهشت ماه امسال قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، هر بار که یکی از اعضای دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده کند، این نهاد ملزم به تشکیل جلسه می شود.

این قطعنامه بدون رای گیری و با اجماع به تصویب رسید. این قطعنامه توسط کشور لیختن اشتاین ارائه شد و حمایت  ۸۳ کشور از جمله آمریکا را برخوردار بود.

بر اساس قطعنامه ۷۶/۲۶۲ مصوب ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ (در پرتو ماده ۱۰ منشور و البته با رعایت مفاد ماده ۱۲)، در صورت وتو هر قطعنامه ای در شورای امنیت توسط هر یک از اعضای دائم، مجمع عمومی تشکیل جلسه خواهد داد تا همه اعضای ملل متحد به بحث و بررسی پیرامون وتو قطعنامه مورد نظر بپردازند.

در متن این قطعنامه آمده است: قطعنامه تصمیم می گیرد که پس از استفاده یک یا چند عضو دائمی شورای امنیت از حق وتو، رئیس مجمع عمومی ظرف ده روز کاری جلسه رسمی مجمع را تشکیل دهد تا در مورد وضعیت و دلیل استفاده از وتو گفتگو شود،  مشروط بر اینکه یک جلسه فوق العاده مجمع عمومی در همین مورد تشکیل نشود.

این قطعنامه برای اولین بار، دوسال قبل مطرح شد ولی متوقف شده بود.در پی جنگ اوکراین، آمریکا و متحدانش روسیه را به سوء استفاده از حق وتو در نشست شورای امنیت متهم کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha