آذربایجان غربی در تامین نهاده‌های دامی با مشکلات جدی مواجه است

مهاباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان به دلایل مختلف از جمله بعد مسافت در تامین نهاده‌های دامی با مشکلات جدی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر کرامتی عصر پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی شهرستان مهاباد که با حضور ریبس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، افزود: به دلیل بعد مسافت میزان هزینه‌های باربری بسیار هنگفت است که این امر موجب شده قیمت نهاده‌های دامی افزایش سرسام آوری داشته باشد.

وی اظهار کرد: برای حل این مشکل آذربایجان غربی می‌تواند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را از طریق بندر مرسین ترکیه و از طریق شبکه ریلی در مدت چهار تا پنج ساعت تامین کند که وارد کنندگان نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند.

کرامتی یادآور شد: تامین به موقع نهاده‌های دامی برای این استان با داشتن ۷۴۰ واحد مرغداری و هفت زنجیره بزرگ و تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن گوشت سفید از اهمیت فراوانی برخورداراست که مسوولان باید برای این امر ساز وکار لازم را پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۵ هزار خانوار بهره بردار در حوزه کشاورزی استان وجود دارد، اضافه کرد: یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که سالانه ۸۵۰ هزار هکتار آن به زیر کشت می‌رود.

وی در زمینه خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان در سال زراعی جاری نیز گفت: امسال پیش بینی می‌شود کمتر از ۲۰۵ هزار تن گندم سال زراعی گذشته از کشاورزان خرید انجام شود.  

کرامتی همچنین با اشاره به اهمیت ارتقای آموزش در میان بهره برداران ادامه داد: انتقال دانش فنی که باید همواره انجام گیرد هم اکنون با ۴۲ درصد نیروی چارت آموزشی، پوشش را با مشکل مواجه کرده و نیازمند تامین نیروی انسانی است.  

وی همچنین با تاکید بر تقویت مراکز خدمات کشاورزی تاکید کرد: آذربایجان غربی در بحث پدافند غیرعامل و سلامت بیولوژیک نیز بسیار ضعیف است بویزه در بخش قرنطینه به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی نیازمند توجه ویژه است.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر نیاز به بازسازی باغات ‌استان نیز یادآور شد: از مجموع ۱۱۵ هزار هکتار باغات استان ۴۰ درصد را باغات قدیمی تشکیل می‌دهد که علاوه بر عملکرد پایین، نیاز آبی فراوان نیز داشته و باید با پرداخت تسهیلات لازم بازسازی شود.  

وی همچنین با اشاره به خسارت دیدن ۱۸۵ هزار کلنی زنبور عسل در سال‌جاری به دلایل نامعلوم افزود: با توجه به اینکه این استان با ۲۲ هزار تن تولید و داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی قطب عسل در کشور است، باید خسارت آنها جبران شود.

تعدادی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مسایل کشاورزی استان به آذربایجان غربی سفر کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha