۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱:۴۴
کد خبر: 84783305
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ادعای تروئیکا درباره اقدامات جبرانی ایران؛ از سرگیری اجرای برجام پیچیده شد

لندن - ایرنا - سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بدون اشاره به بدعهدی خود در اجرای تعهدات برجامی، نسبت به اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده و مدعی شدند که گام‌های ایران تلاش‌ها برای از سرگیری اجرای کامل برجام را دشوار می‌کند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ابتدا به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداخته و ادعا شده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا از آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت و بصورت فشرده با ایران مذاکره کرده‌ایم تا برجام را به همراه سایر مشارکت کنندگان این توافق و همچنین ایالات متحده بازگردانیم. از مارس ۲۰۲۲ یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است که ایران را به تعهداتش در برجام و آمریکا را به توافق بازمی گرداند.

در این بیانیه بدون اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام و اقدامات غیرقانونی این کشور به عنوان عامل اصلی وضع موجود نوشته است: ما متاسفیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است و از این کشور می خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد. آنها در این بیانیه ادعا کرده‌اند: ما آماده انعقاد توافق هستیم.

مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای برجام پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا به یک وضعیت بن‌بست کشیده شده است.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است. این درحالیست که دستیابی به توافق نهایی در وین، در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

در ادامه بیانیه، سه کشور اروپایی نسبت به اقدامات جبرانی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض و عنوان کردند: ایران اکنون در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی است و تصمیم خود را برای پایان دادن به تمام اقدامات شفاف سازی مرتبط با برجام به آژانس تایید کرده است. این اقدامات توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازگرداندن تداوم دانش در مورد بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله تولید سانتریفیوژها را به خطر می‌اندازد.

این بیانیه می‌افزاید: ما این گام‌ها را که به نگرانی‌های ابراز شده توسط شورای حکام آژانس - در قطعنامه‌ای که با حمایت قاطع تصویب شد – می‌پردازد محکوم می‌کنیم. این اقدامات تنها وضعیت را تشدید می کند و تلاش های ما برای بازگرداندن اجرای کامل برجام را پیچیده می کند.

سه کشور اروپایی در بیانیه یادشده از ایران خواسته‌اند که اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و فوراً توافق از سرگیری اجرای برجام را که به تعبیر آن‌ها روی میز است، اما در اصل فاقد تضامین مورد نظر ایران است، منعقد کند.

به گزارش ایرنا، سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه، همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرده است.

سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha