پردیس تخصصی فناوری و نوآوری خودرو در کشور تاسیس شود

تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری خواستار تاسیس پارک علم و فناوری یا پردیس تخصصی فناوری و نوآوری خودرو در کشور با توجه به اهمیت این صنعت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی خیرالدین» امروز (یکشنبه) در همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی چهار درصد و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده ۲۱ درصد است.

وی بیان‌داشت: صنعت خودروسازی توانسته اشتغال مستقیم ۱۱۰ هزار نفری و همچنین اشتغال بیش از نیم میلیون نفری را در سایر صنایع مرتبط داشته باشد و پس از صنعت نفت موتور محرک اقتصاد کشور است.

خیرالدین به آمار ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶ هزار و  ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اشاره کرد، اما گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد و پیشنهاد می کنیم نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، حمایت از ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری در کشور است؛ هرچند قطب فناوری و نوآوری در صنعت خودرو نداریم.

معاون وزیر علوم خاطرنشان‌کرد: در جهان خودروسازان به‌طور متوسط بیش از ۶ درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند و در این زمینه خودروسازان ما نیز باید ورود جدی داشته باشند.

عبور مستقیم خودرو در ایران‌خودرو به ۱۰۰ درصد رسید

در این مراسم مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: مطابق تازه‌ترین نظریه‌های اقتصادی، بار اصلی توسعه و پیشرفت بر دوش کارآفرینان است و در مسیر توسعه نیازمند بهره وری و کارایی هستیم.

«مهدی خطیبی» بیان‌داشت: هر دوی این اهداف را شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌کنند و نگاهی به کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته نشان‌ می‌دهد انباشت دانش و فناوری بومی‌سازی شده در آنها از سایر کشورها بیشتر است.

وی افزود: در گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز برای دستیابی به اهداف ناگزیر از به‌کارگیری نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و این همکاری باید خروجی ملموس داشته باشد و خود را در ترازهای مالی به صورت سود نشان دهد.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به تشکیل «تکنوسنتر» در این گروه صنعتی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیانی همچون جتکو، تام و غیره، تصریح‌کرد: وظیفه این مرکز، تنظیم‌گری، رگولاتوری، هماهنگی و تسهیل ارتباطات گروه ایران‌خودرو با شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان است.

وی به برخی اهداف ایران‌خودرو در سال‌های آینده اشاره کرد و ادامه‌داد: تحقق اهدافی همچون تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۳، تبدیل شدن به یکی از خودروسازان برتر رده ۲ جهان طی پنج سال آینده و تبدیل شدن به یکی از خودروسازان مطرح جهان در ۱۰ سال آینده و قرار رگفتن در زنجیره جهانی یکی از خودروسازان مطرح، همچنین توسعه صادرات، کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت تولیدات، جز با اجرایی دیده شدن کار در تکنوسنتر میسر نمی‌شود.

خطیبی خاطرنشان‌کرد: این گروه صنعتی آمادگی دارد تا جایی در یکی از زیرمجموعه‌های خود در غرب کشور را به پارک تخصصی علم و فناوری خودرو اختصاص دهد.

وی بیان‌داشت: ایران‌خودرو از ابتدای خرداد ماه موفق شد محصولات خود را به صورت ۱۰۰ درصد عبور مستقیم به بازار، تولید کند و مطابق شاخص‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در دو ماه گذشته بهبود کیفیت داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha