نمایش «هورشید» در جشنواره تئاتر کودک همدان به دنبال یادآوری سنت‌ها و آداب ملی است

همدان- ایرنا- کارگردان نمایش «هورشید» گفت: هدف اصلی این نمایش به عنوان یکی از آثار شرکت کننده در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، یادآوری سنت‌ها و آداب کهن ملی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان همدان، سجاد انتظاری که اثر نمایشی وی در بخش تئاتر کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال اجرا می‌شود، افزود: قصه این نمایش بر اساس یکی از داستان‌های بومی خراسان رضوی و فضای کار فولکلور (افسانه های قومی و اجدادی= باور مردمی) است و در آن از موسیقی مقامی خراسان رضوی نیز استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه داستان این نمایش در مورد یک گیاه دارویی به نام گل بو مادران است که در منطقه خراسان رضوی زیاد رشد می‌کند، اظهار داشت: قصه این اثر مربوط به دختری است که در کودکی مادر خود را گم می‌کند و در نوجوانی و بزرگسالی، با یادآوری دشت گلی که در کودکی به خاطر داشت، مادر خود را جستجو کرده و متوجه محل گم شدن او می‌شود.

این کارگردان تصریح کرد: این اثر سعی دارد که بخشی از ارزش‌های سنتی و باورهای ملی را به مخاطب کودک و نوجوان که فضای سنتی را فراموش کرده‌اند، یادآوری کند و نگاهی به آداب و رسوم کهن این مرز و بوم داشته باشد.

وی ادامه داد: در این راستا و با توجه به اینکه قصه اثر به طور کامل زنانه بود نیز، سعی کردیم که در گروه اجرایی بیشتر با خانم‌ها کار کنیم تا به حال و هوای اثر بیشتر کمک کند.

انتظاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را یک رویداد مهم نمایشی خواند و اظهار داشت: جشنواره کودک و نوجوان همدان یک رویداد بین‌المللی به شمار می‌رود که سالیان درازی از برگزاری آن می‌گذرد بنابراین به طور قطع تأثیراتی جدی بر قشر مخاطبان خود داشته است.

او ادامه داد: عوامل این نمایش عبارت‌اند از نویسندگان مهناز آقائی و سید جواد رحیم‌زاده، مشاور کارگردان: مهناز آقائی،  طراح صحنه، عروسک و لباس: مهناز آقائی، فاطمه بخشعلی: بازیگر و  عروسک‌گردان، غزل ترابی: بازیگر و دف‌نواز، کیاناز کشت‌گر:  بازیگر و تنبک‌نواز، فاطمه منتظری: دوتار نواز، زهرا کهندل: دوتار نواز، یاسمین اوژند: تنبک‌نواز، فاطمه تاتار: دوتار نواز و مدیر صحنه، آهنگساز : تکتم مولایی، طراح پوستر و بروشور: سجاد انتظاری، سرپرست: امیر بشیری و عکس و تصویر : سید علی رضایی.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha