۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۱۷
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84788739
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سه پروژه بخش کشاورزی در بخش نمشیر بانه به بهره برداری رسید

سنندج- ایرنا- به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در بخش نمشیر بانه سه پروژه بخش کشاورزی که شامل کانال آبرسانی زمین های کشاورزی روستای دول ارزن، واحد دامپروری ۵۰ راسی مولد روستای نمازگه و باغ گردوی روستای سیوچ به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های کشاورزی بخش نمشیر با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های شدید در چند سال اخیر گفت: در بانه چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آبی وجود دارد که طرح های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آب در این شهرستان اجرا شده است.

کریم شریفی افزود: در چند سال اخیر دولت توجه ویژه ای به طرح های آبیاری تحت فشار و اجرای سیستم آبیاری نوین کرده و یکی از خواسته های کشاورزان احداث کانال های آبرسانی است که هدر رفت آب را به حداقل برسانند و آبی تمیز در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی اظهار داشت: پروژه آبرسانی و احداث کانال آبرسانی روستای دول ارزن در سال ۱۳۹۹ در بخش دیگر زمین های کشاورزی این روستا با یک هزار و ۸۰۰ متر و اعتبار ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اجرا شد.

شریفی ادامه داد: از محل اعتبارات سال گذشته نیز در بخش دیگری از زمین های کشاورزی این روستا کانال آبرسانی به طول یک هزار و ۶۰۰ متر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال اجرا شد که ۳۰ خانوار و ۴۰ هکتار اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۶ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به بهره برداری می رسد گفت: با بهره برداری از این پروژه ها برای ۱۸ نفر اشتغالزایی ثابت و ۵۲ نفر تثبیت شغل ایجاد می کند.

این مسوول اضافه کرد: ۶۰ میلیارد ریال از اعتبارات هزینه شده پروژه های کشاورزی بانه از محل اعتبارات دولتی، ۴۰ میلیارد ریال اعتبارات بخش خصوصی و ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز تسهیلات بانکی هزینه شده است.

بهره برداری واحد دامپروری ۵۰ راسی مولد روستای نمازگه

وی با اشاره با اینکه در شهرستان بانه  ۱۰۵ هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد اظهار داشت: ۲۵۰ واحد دامی نیمه صنعتی با ظرفیت هشت هزار ۹۲۶ راس و ۱۳ واحد دامی صنعتی با ظرفیت سه هزار و ۳۱۰ راس در بانه فعالیت می کنند.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه اضافه کرد: سالانه در بانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن شیر تولید و به طور متوسط روزانه ۳۴ تن شیر وسالانه یک هزار و ۳۴۰ تن گوشت قرمز تولید می شود.

وی گفت: در واحد دامپروری شیری ۵۰ راسی مولد روستای نمازگه سالانه ۲۸۰ تن شیر و بیش از هفت تن گوشت می شود و برای پنج نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و ۳۵ میلیارد ریال نیز هزینه شده است.

احداث باغ گردوی روستای سیوچ

شریفی اظهار داشت: در شهرستان بانه براساس سامانه پهنه بندی یک هزار و ۴۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی بانه باغات گردو تشکیل می دهد که یک هزار و ۳۰۰ هکتار از این باغات به میوه دهی رسیده و متوسط تولید ۲ تن در هکتار است.

وی ادامه داد: ۳۵۰ هکتار از باغات گردوی بانه با ارقام دیر برگ سرشاخه کاری شده و ۵۰۰ هکتار باغات با ارقام ژنتیک های برتر منطقه و ارقام خارجی سرشاخه کاری شده که در سال های آینده عملکرد این باغات به هشت تن تولید گردو در یک هکتار می رسد.

این مسوول گفت: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی در سال گذشته استفاده از نهال یارانه دارد است که برای هر نهال ۴۰۰ هزار ریال به کشاورزان پرداخت شده که ۱۲ هکتار از راضی بانه با نهال یارانه دار کشت شده و یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال اعتبار به باغداران پرداخت شده است.

وی افزود: باغ گردوی روستای سیوچ ۲ هکتار است که ۵۶۸ اصله نهال کشت شده و ۲۵ میلیون ریال  نیز به این باغدار پرداخت شده است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha