به گزارش خبرنگار ایرنا، رستم قاسمی، روز پنجشنبه در بازدید از مراحل اجرای طرح قطار تند روی تهران- قم- اصفهان در محدوده شاهین شهر اصفهان با اعلاماینکه مشکلات این پروژه در ۲ بخش درون و بُرون سازمانی قابل برَرسی است، اظهار داشت: بخشی از مشکلات به مدیریت برنامه و بودجه برمیگردد که مذاکرهای با آنها داشتهایم اما تسریع در اجرای این پروژه نیاز به حمایت رییس جمهور دارد.
وی افزود: لازم است جلسهای با حضور معاون اول رییس جمهور و تمام دستگاههای مربوطه برگزار شود تا در پرتو پشتیبانی همگانی بتوانیم پروژه قطار تُندروی مسیر تهران - قم - اصفهان را با شکل جدیدی پیش ببریم.
مدیر راهآهن کشور نیز با اشاره به اینکه برای این پروژه ۵۷ میلیارد یوآن(واحد پول چین) با کشور چین قرارداد منعقد شده است، گفت: تاکنون ۴.۵ میلیارد یوان برای زیرسازی این پروژه در نظر گرفته شده که در هشت ماه گذشته یک و نیم میلیارد "یوآن" آن اختصاص یافته است اما تکمیل کلی طرح نیاز به حمایت جدی دولت دارد.
سیدمیعاد صالحی خواهان استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان برای اجرای پروژه مورد نظر شد و گفت: باید منابع لازم بطورکامل تامین شود تا شاهد تسریع در کار طرح قطار تندروی تهران- قم- اصفهان باشیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز با بیان اینکه پروژه قطار تندروی تهران _ قم _ اصفهان، یک پروژه ویژه دولتی با فناوری جدید است که نیاز به هماهنگی بانک مرکزی و برنامه و بودجه برای تقویت مالی و تکمیل و بهرهبرداری از آن دارد، افزود: در سالهای گذشته تغییرات بسیاری روی ساختار این پروژه صورت گرفته و هر وزیری که از آن داشته بازدید، نظراتی در این زمینه داده است.
خیرالله خادمی با بیان اینکه برخی از مسوولان اعلام کردهاند که این خط آهن باید از زیر فرودگاه امام خمینی(ره) و برخی نیز گفتهاند باید از کنار آن عبور کند، خواستار حل مشکلات فنی پروژه از جمله جانمایی ایستگاهها، تعیین تکلیف سرعت پروژه و مسیرهایی که در دوره های مختلف برای آن تعریف کرده اند و اولویت بندی مقاطع بهره برداری از آن شد.
به گزارش ایرنا، پروژه قطار تندروی تهران- قم- اصفهان که بعنوان یکی از طرح های مهم سالها بر زمین مانده بود با پیگیری انجام شده در وزارت راه و شهرسازی، در دستور کار قرار گرفت و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بعنوان کارفرمای آن تعیین شد.
این پروژه هم اکنون در تعداد قابل توجهی کارگاه در حال اجراست، اما اولویت جاری، تکمیل مسیر اصفهان - قم است که به مرحله زیرسازی رسیده است.
پروژه مزبور از مُصوبه های سفر دولت یازدهم به قم محسوب میشود که با سرمایه حدود ۵.۵ میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث است.
کاهش مصرف انرژی (سوخت)، آلایندگی و تغییرات مرتبط با اثرات زیست محیطی، کاهش زمان سفر از مبدا تا مقصد(یک ساعت و ۴۵ دقیقه بدون توقف)، ایجاد گسترش شبکه ریلی در جابهجایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده از فناوریهای نوین و انتقال تکنولوژی در موضوعات ایمنی از اهداف اجرای طرح قطار تندروی تهران- قم - اصفهان ذکر شده است.
ظرفیت جابهجایی و ترافیک سالانه در افق پروژه مزبور ۱۶ میلیون نفر دیده و سرعت قطار این مسیر ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.
نظر شما