نماینده پوتین: مسکو تلاش می‌کند نیروهای کرد را به ادغام در ارتش سوریه متقاعد کند

تهران - ایرنا - «الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه و فرستاده «ولادیمیر پوتین» در امور سوریه همزمان با بالا گرفتن تنش ترکیه و شبه نظامیان «قسد» گفت که مسکو می کوشد تا نیروهای کرد دمکراتیک را برای ادغام در ارتش سوریه متقاعد کند.  

به گزارش ایرنا از شبکه خبری «روسیاالیوم»، لاورنتیف امروز جمعه در اظهاراتی هشدار داد که عملیات ترکیه در شمال سوریه می تواند کردها را به سمت تشکیل دولت سوق دهد و این پیامدهای گسترده ای در پی خواهد داشت.

وی افزود: ما به همکاران ترکیه ای خود گفتیم که این [عملیات نظامی] ممکن است به افزایش احساسات جدایی طلبانه و ایجاد انگیزه در میان کردها منجر شود و این به سود کشورهای همسایه نیست.»

اشاره لاورنتیف به عملیات نظامی است که دو هفته پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که آنکارا قصد دارد به زودی عملیاتی را برای ایجاد منطقه امن تا عمق ۳۰ کیلومتری مرز و داخل خاک سوریه انجام دهد.  
ترکیه نیروهای کرد ساکن مرزهای جنوبی با سوریه را متهم به انجام حملات علیه ارتش این کشور می کند و آنها را تهدیدی علیه آنکارا می داند.  


لاورنتیف تاکید کرد که هیات روسی در مذاکرات روند آستانه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا طرف ترکیه را نسبت به پیامدهای منفی و متقابل این اقدام متقاعد کند.  

مذاکرات روند آستانه در باره سوریه با حضور هیات های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، دولت و معارضان سوری و سازمان ملل متحد، ۱۵ و ۱۶ ژوئن جاری (۲۵ و ۲۶ خرداد) در شهر   «نورسلطان» قزاقستان برگزار شد.  

شرکت کنندگان این نشست در بیانیه پایانی با اعلام دوباره تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت سرزمینی کشور سوریه و نیز مقاصد و اصول منشور ملل متحد، تأکید کردند که همگان باید به این اصول احترام گذاشته و از آنها تبعیت کنند.  

در این بیانیه همچنین با توضیح آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی بر نقش پیشتاز روند آستانه در حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید شد.

نماینده پوتین در امور سوریه در عین حال اظهار کرد که مسکو تلاش می کند نیروهای دموکراتیک کرد را متقاعد کند در راستای وحدت و یکپارچگی سرزمین های سوریه به صفوف ارتش این کشور بپیوندند تا از پیچیدگی اوضاع جلوگیری شود.

 لاورنتیف همچنین گفت که ۱۸ هزار شبه نظامی وابسته به مخالفان سوری در منطقه ادلب در شمال سوریه حضور دارند که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها تروریست های تندرو هستند و نباید در آن منطقه بمانند.

وی در عین حال به کاهش قابل توجه دفعات حملات هوایی روسیه به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح سوری در این منطقه اشاره کرد.

لاورنتیف تاکید کرد که وضعیت سوریه همچنان یک اولویت برای روسیه به شمار می رود و این واقعیت از سوی ترکیه و مخالفان سوری به رسمیت شناخته شده است.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن آشتی آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی همچون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد هنوز در دست گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت سوریه قرار دارد و کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است.  

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی مخالفان مسلح در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و مخالفان مسلح در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

کشورهای مخالف ایران و روسیه در سوریه نیز همواره تلاش کرده اند از این گروه های تروریستی دفاع کرده و ارتش دولت قانونی سوریه را که قصد بازپس گیری این مناطق را دارد متهم به جنایت جنگی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha