۱۳۷۸ تن خوراک دام و طیور از قم به سایر استان‌ها صادر شد

قم- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: از سال گذشته تاکنون، یک هزار و ۳۷۸ تن انواع خوراک دام و طیور از ۲۷ کارخانه در این استان به سایر استان‌ها صادر شده است.

مهدی رفیعی محمدی روز شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: این مقدار شامل ۷۹۲ تن کنسانتره و ۵۸۶ تن خوراک دام و طیور است که در کارخانه‌ها قم تولید و به خارج از استان صادر شده‌ و اشتغال‌زایی خوبی نیز در این بخش داشته‌است.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌که تامین مواد اولیه دچار نوساناتی است، آمار دقیقی از میزان تولید سالانه کارخانه‌های خوراک دام و طیور در استان نداریم؛ ولی اگر نهاده‌ها تامین شود، آمار واقعی استحصال می‌شود.
وی افزود: کارخانه‌های خوراک دام و طیور ظرفیت خوبی برای تولید دارند و نه‌تنها نیاز استان را پوشش می‌دهند، بلکه بخشی از این تولیدات نیز به استان‌های همجوار صادر می‌شود.
به گفته رفیعی، در حال حاضر ۲۷ کارخانه خوراک دام و طیور در این استان فعال است که از این تعداد،‌ ۲۱ کارخانه دارای پروانه بهداشتی و ۶ کارخانه نیز در حال طی مراحل اخذ پروانه بهداشتی هستند؛ تاسیس ۸ کارخانه تولید خوراک دام و طیور نیز در دست اقدام است.
۸ تن مواد اولیه غیربهداشتی در کارخانه‌های خوراک دام و طیور قم معدوم شد
وی بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون، ۸ تن و سال گذشته نیز ۹ تن مواد اولیه غیربهداشتی در کارخانه‌های خوراک دام و طیور این استان ضبط و معدوم‌سازی شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۲۸۸ مورد بازدید از این کارخانه‌ها انجام شد که در این بازدیدها، ۵۲ مورد نمونه‌برداری و ۳۲۰ آزمایش انجام شده، امسال نیز ۹۳ مورد بازدید و ۳۱۹ مورد انواع آزمایش‌های مختلف صورت گرفته‌است.
مدیرکل دامپزشکی قم تاکید کرد: با توجه به تاثیر سلامت خوراک دام و طیور بر سلامت انسان، دامپزشکی نظارت ویژه‌ای بر تهیه خوراک دام و طیور در کارخانه‌ها دارد.
به گفته وی، خودروهای حمل خوراک دام نیز باید پروانه بهداشتی و محموله‌ها نیز باید گواهی حمل دامپزشکی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دامپزشکی برای ۶۲ خودروی حمل خوراک دام و طیور پروانه بهداشتی صادر می‌کند و این خودروها ملزم هستند ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و محموله‌هایی که حمل می‌کنند گواهی حمل داشته باشد.
رفیعی بیان کرد: تمام محصولاتی که در کارخانه‌ها تولید می‌شود، دارای پروانه بهداشتی است و در گونی‌ها و پاکت‌هایی با شماره پروانه بهداشتی، آرم دامپزشکی و تاریخ تولید بسته‌بندی می‌شود؛ دامداران به هیچ عنوان محصولات خوراکی که فاقد این سه مورد است را خریداری نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha