فرماندار : ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتمام سد «چپرآباد» اشنویه مصوب شد

مهاباد - ایرنا - فرماندار اشنویه گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی استاندار آذربایجان غربی و دیگر مسوولان استانی، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام سد «چپرآباد» در این شهرستان مصوب شده است.

سیدعلی ترابی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این سد در قالب پویش « #هرهفته_الف_ب_ایران» در دولت قبل با وجود آنکه عملیات اجرایی آن بطور کامل به اتمام نرسیده بود، ولی افتتاح شد.

وی افزود: هم‌اکنون با پیگیری‌های فراوان ردیف اعتباری این پروژه احیا شد و اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن از جمله خرید اراضی و احداث کانال‌های آبیاری مصوب شده است.

فرماندار اشنویه اضافه کرد: این سد با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر دیگر بطور غیرمستقیم، به صورت ناتمام افتتاح شده بود.

ترابی گفت: آب ذخیره شده در دریاچه این سد برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان یک هزار و ۵۳ هکتار استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند. با بهره‌برداری کامل از سد، میزان برداشت از رودخانه «گدار» کاهش یافته و امکان تامین و انتقال ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

سد اشنویه که در ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ افتتاح شد در ۱۰ کیلومتری این شهر احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است.

در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

اشنویه در جنوب آذربایجان غربی قرار داشته و با ارومیه، مرکز استان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha